Lättviktsfoto

men bildmaterialet blir hopplöst mkt komprimerat även med maxinställningar.

Därav baskravet RAW-filer. När jag letade så var det ett av de få kraven jag helt enket inte kunde tänka mig att rucka på. Zoom, javisst, 10 ggr, 20 ggr 30 ggr. Vikt, ja mindre än de 4.,5 jag redan hade. regnskydd? nja, klarar en fjällvadnring utan det om man bara sköter sig.

Men när kameran börjar skriva jpeg är man hopplöst i dess händer.
 
Jag köpte en Sony NEX-5 i vintras och måste säga att jag är imponerad över vad den presterar. Det är ju en systemkamera, men pga att man konstruerat den utan spegelreflexmekanism har man kunnat göra den mindre. Sensorn är "systemkamerastor", vilket gör att den höjer sig rejält över kompaktkamerorna med avseende på t ex brushantering och möjlighet till kort skärpedjup m.m. Jag har en 5D MkII också och visst presterar den bättre på högre iso-tal, men i bra ljus så ger Sonyn mycket bra resultat. Viktskillnaden dem emellan i praktiken är "enorm" och jag är faktiskt sugen på att testa Sonyn under någon vandring i sommar.
Nackdelen med Sonyn är främst ett krångligare menysystem, dvs man får fippla lite mer om man t ex vill ställa om isot eller ändra något av exponeringslägena.
För den som funderar på ett lätt kameraalternativ för vandring som ändå presterar mer än en kompaktkamera så kan jag mycket väl rekommendera den. Det finns ju även motsvarande modeller från Panasonic (GF-1 och 2), Olympus etc.
 
Jag köpte en Sony NEX-5 i vintras och måste säga att jag är imponerad över vad den presterar. Det är ju en systemkamera, men pga att man konstruerat den utan spegelreflexmekanism har man kunnat göra den mindre. Sensorn är "systemkamerastor", vilket gör att den höjer sig rejält över kompaktkamerorna med avseende på t ex brushantering och möjlighet till kort skärpedjup m.m. Jag har en 5D MkII också och visst presterar den bättre på högre iso-tal, men i bra ljus så ger Sonyn mycket bra resultat. Viktskillnaden dem emellan i praktiken är "enorm" och jag är faktiskt sugen på att testa Sonyn under någon vandring i sommar.
Nackdelen med Sonyn är främst ett krångligare menysystem, dvs man får fippla lite mer om man t ex vill ställa om isot eller ändra något av exponeringslägena.
För den som funderar på ett lätt kameraalternativ för vandring som ändå presterar mer än en kompaktkamera så kan jag mycket väl rekommendera den. Det finns ju även motsvarande modeller från Panasonic (GF-1 och 2), Olympus etc.

Intressant. Trevligt att höra från en som kunnat jämföra med en riktig finkamera.

Det här med bättre resultat på hög iso, är det verkligen lika viktigt för naturfotografi? Ska man ta fina landskapsbilder är det väl mest stativ som gäller? Då kan man ju kompensera med längre slutartider.

Lite synd att nex-5 modellerna saknar tillräckligt med reglage. Gf-1an verkar bättre på den punkten.
Jag tycker Canon S90n är riktigt rolig pga de fina rattarna, men sensorn är ju lite för liten.
 
Intressant. Trevligt att höra från en som kunnat jämföra med en riktig finkamera.

Det här med bättre resultat på hög iso, är det verkligen lika viktigt för naturfotografi? Ska man ta fina landskapsbilder är det väl mest stativ som gäller? Då kan man ju kompensera med längre slutartider.

Lite synd att nex-5 modellerna saknar tillräckligt med reglage. Gf-1an verkar bättre på den punkten.
Jag tycker Canon S90n är riktigt rolig pga de fina rattarna, men sensorn är ju lite för liten.

Nä för rent landskapsfoto så har ju iso-prestandan inte så väldigt stor betydelse. Jag är som sagt imponerad över NEX-5. Micklandet får jag ta, jag brukar oftast köra på tidsautomatik med den så att jag har koll på bländaren och vid behov exponeringskompensera och det går att göra rätt lätt med en liten ratt på baksidan. Det funkar även om riktiga rattar förstås är enklare.

Det har blivit så att jag använt sonyn för allt vardagligt fotande men även till viss del professionellt i mitt jobb på reklambyrå. Mk-tvåan använder jag nu nästan bara för studiofoto samt konsertfotouppdrag och lite seriösare uppdrag. Sonyn med den lilla pannkaksvidvinkeln har jag nästan alltid med mig numera vilket inte kunde sägas med Mk-tvåan.. vem ids släpa omkring på 2-3 kg kamera om man inte har nåt särskilt att fota? Dessutom är ju Sonyn ett fynd till sitt pris. Om du vill ha exempelbilder kan jag maila vid tillfälle.
 
Hmm, få se hur jag gör i Sarek och även på Jämtlandsturen om en vecka. Jag blev så grymt besviken på bilderna från min Panasonic DMZ-TZ5 sist. Så fort det blir lite skumt ljus så är det kasst. Nä, lutar åt min D90 nu.På jakt när det är 5,5 kg hagelbock och ammo så får den dock stanna hemma.

271796.jpg
 
Min SAMSUNG WB600 är en billighetsvariant med superzoom (15x optisk). Den fungerar ok som nödkamera men bildmaterialet blir hopplöst mkt komprimerat även med maxinställningar. Har provat en dyrare modell från Fujifilm som var betydligt bättre men ännu inte sett någon som kan ersätta systemkameran.

Dessa bilder är tagna med min Samsung

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=54147

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=54084

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=54526

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=54613


Vid dessa tillfällen hade det varit helt omöjligt att komma närmre och systemkameran hade jag inte till hands...

Tack för bildexemplen. Så illa var det ju inte. Man kan ju se vilka fåglar det var, men skärpan kunde ju gärna varit lite bättre.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Hmm, få se hur jag gör i Sarek och även på Jämtlandsturen om en vecka. Jag blev så grymt besviken på bilderna från min Panasonic DMZ-TZ5 sist. Så fort det blir lite skumt ljus så är det kasst. Nä, lutar åt min D90 nu.På jakt när det är 5,5 kg hagelbock och ammo så får den dock stanna hemma.

271796.jpg

Använder du stativ? det borde ju hjälpa. Se till att kameran står på låg iso så den inte automatiskt växlar upp. Auto-läget är tveksamt om det ger bra resultat. Annars har ju en del kompaktkameror blivit mycket bättre i dåligt ljus på sista tiden, men det är klart en D90 klår de ju inte, men min S90 är faktiskt klart bättre än min D40 i dåligt ljus (med kitobjektivet iallafall).
 
Go'kväll. Ska själv upp å vandra i Kebnekajse området 9dagar,med start 23 juli. Då kommer mitt system med= Nikon D90 med nikkor 16-85mm. Men tar nog inte med extra objektiven. Men funderar på att handla ett nytt stativ som inte väger mkt. Men det är ju valfritt,men så mkt roligt å fota med system kamera.
 
" Kom för någon månad sedan över ett i mitt tycke förhållandevis lätt stativ på ebay som nu följer med också (tripod, 36-120cm, 400g), kostade 120:- inkl frakt från Hongkong. "

Låter intressant. Kan du lägga in en länk till var du köpte det ifrån vore jag tacksam.
 
" Kom för någon månad sedan över ett i mitt tycke förhållandevis lätt stativ på ebay som nu följer med också (tripod, 36-120cm, 400g), kostade 120:- inkl frakt från Hongkong. "

Låter intressant. Kan du lägga in en länk till var du köpte det ifrån vore jag tacksam.

Likadant stativ men annan säljare (och billigare..): Länk till ebay

Specifikationerna i auktionen stämmer dock inte, mitt var strax över 120cm högt i utfällt läge och vägde under 400g. Ingen superkvalitet men det känns sekundärt med tanke på priset. Tillräckligt stabilt för mina behov.
 
Jag bytte just ut min EOS 60D med 15-85 mm objektiv (hade andra objektiv också men de följde sällan med ut) mot en Olympus E-P2 med två objektiv (14-42 mk II och 40-150). Vikten för detta kit är mindre än vad 60D-huset väger. Bildkvaliteten är nog tillräckligt bra för de flesta, man ska nog förstora en bra bit över A3 för att skillnaden ska ha någon betydelse. Däremot är förstås en 60D bättre i mörker och har lite större dynamiskt omfång. Bilderna från den första utfärden var i alla fall lovande.

Jag tror nog att det i de flesta fall är overkill att ta med en stor systemkamera. Visst finns det skillnader i bildkvalitet, men i de flesta fall är det nog fotografen som är den begränsande faktorn.
 
Tröttnade akut på systemkameran i sarek förra året. min lista såg ungefär likadan ut och just kombinationen bra zoom och råformat är ingen lätt kombination.

jag fastnade för Fuji FinePix HS20 EXR
råformat
30 ggr zoom

Har testat den lite hemma och är nöjd. LIte långsam i autofoskuen tycker jag. Men i övrigt helt OK. Ska bli spännande att se vad jag tycker efter årets fjällvandring.

Helt OK. den har en tendens att gå upp i iso utan att man märker det om man som jag gjorde kör den i EXR-läget. Men den fungerade fint under veckan, slö i uppstarten, så ser du en springande lämmel är det bra om du har kameran igång och riktad åt rätt håll annars missar du den. Bildkvaliteten är helt ok och med den medföljande programvaran kan jag manipulera RAW som jag vill. dock stöds den inte ännu av Capture One, som jag hoppats