Jag köpte en Sony NEX-5 i vintras och måste säga att jag är imponerad över vad den presterar. Det är ju en systemkamera, men pga att man konstruerat den utan spegelreflexmekanism har man kunnat göra den mindre. Sensorn är "systemkamerastor", vilket gör att den höjer sig rejält över kompaktkamerorna med avseende på t ex brushantering och möjlighet till kort skärpedjup m.m. Jag har en 5D MkII också och visst presterar den bättre på högre iso-tal, men i bra ljus så ger Sonyn mycket bra resultat. Viktskillnaden dem emellan i praktiken är "enorm" och jag är faktiskt sugen på att testa Sonyn under någon vandring i sommar.
Nackdelen med Sonyn är främst ett krångligare menysystem, dvs man får fippla lite mer om man t ex vill ställa om isot eller ändra något av exponeringslägena.
För den som funderar på ett lätt kameraalternativ för vandring som ändå presterar mer än en kompaktkamera så kan jag mycket väl rekommendera den. Det finns ju även motsvarande modeller från Panasonic (GF-1 och 2), Olympus etc.