Jämtlandstriangeln vinter med 11-åring?

D e 9-åringen som drar pulkan, medan jag och 11-åringen skjuter på. Efter olika konfigurationer kom vi fram t att detta va det energimässigt billigaste sättet. 15 m/s konstant i sidvind, 30 ms i byarna. D fanns aldrig nån risk just i det vädret o dom temperaturerna. Vi hade såklart utrustning o tänket med oss utifall vi skulle hamna i en svårare situation.
D allra allra "sista" är att sätta på sig reflexvästar för att underlätta för räddningstjänst att hitta våra kroppar.

D e 9-åringen som drar pulkan, medan jag och 11-åringen skjuter på. Efter olika konfigurationer kom vi fram t att detta va det energimässigt billigaste sättet. 15 m/s konstant i sidvind, 30 ms i byarna. D fanns aldrig nån risk just i det vädret o dom temperaturerna. Vi hade såklart utrustning o tänket med oss utifall vi skulle hamna i en svårare situation.
D allra allra "sista" är att sätta på sig reflexvästar för att underlätta för räddningstjänst att hitta våra kroppar.
Du såg aldrig en risk med två barn i det vädret? Absolut ingen risk alls?

Inget kan gå fel alls? På riktigt? Uppmanar du folk att åka till ett kalfjäll på vintern med att "Inget kan gå fel"
Den meningen va sarkastisk, taget från en tecknad film, kommer ej ihåg vilken nu (hitta nemo kanske d va).
Det finns risker med allt i fjällen. Finns risker man inte ser, även sommartid. En normalfuntad förälder, med erfarenhet inom friluftsliv kan ta nödvändiga försiktighetsåtgärder. Trådstartaren verkar ha koll på läget.
Angående risk i klippet. Finns risker i allt. Så länge man e bekväm med läget, man vet vad som ska göras, o har kommunikation (med barnen) så undanröjer man det som e riskfyllt. Det behöver inte finnas en risk bara för att d ser ut så för en utomstående.
Mina barn är välbekanta med sin fysiska och mentala kapacitet.

Ja, alltid svårt med sarkasm och ironi på nätet. Trodda att just en sådan här sida hade lite mindre av det.
Vill ändå försöka hålla god ton och tacka alla som delat med sig av sina erfarenheter.
Ledsen att du känner behov av att säga att jag har noll koll på läget. Just det här du faktiskt inte så mycket uppgifter om.

Du läste fel. Jag skriver att du verkar ha koll på läget.

Den meningen va sarkastisk, taget från en tecknad film, kommer ej ihåg vilken nu (hitta nemo kanske d va).
Det finns risker med allt i fjällen. Finns risker man inte ser, även sommartid. En normalfuntad förälder, med erfarenhet inom friluftsliv kan ta nödvändiga försiktighetsåtgärder. Trådstartaren verkar ha koll på läget.
Angående risk i klippet. Finns risker i allt. Så länge man e bekväm med läget, man vet vad som ska göras, o har kommunikation (med barnen) så undanröjer man det som e riskfyllt. Det behöver inte finnas en risk bara för att d ser ut så för en utomstående.

Konstigt försök till sarkasm när trådstarten sökte ett seriöst svar. Frågeställningar som var intressant och kommer att kunna ge fler personer en bra insikt.

Jag hoppas att ingen läser dina inlägg utan skrollar förbi dom och tar lärdom av mer seriösa inlägg där man får dom tips som behövs för en säker tur.

Du skrev i två inlägg att det inte finns risker. Det är precis det du skriver som gör att det är extremt mycket mer hämningar på fjällen idag..

Hej!

Vi är en familj med barn /ungdomar i lite olika ålder som funderar över att skida Jämtlandstriangeln i påsk v.16.

Hoppas någon kan komma med tips och erfarenheter. Här är gänget: Mamma och pappa. Vi föräldrar är rätt vana att gå på tur på kalfjäll och pappa i familjen har skidat triangeln många gånger i sin ungdom. Jag känner mig också rätt van från dagsturer i Härjedalsfjällen (med fjällvädrets nycker) och även olika sommarvandringar.

Dotter 20 år (rätt hög fjällvana, ffa sommartid o alpint, gillar att gå på tur och har jobbat i Abisko säsongar nu i Alperna)

Son 17 år, snart 18 år, har varit scout under många år och van med friluftsliv och vandringar. Okej på längd för att vara stockholmare och i fysisk bra form. Därtill två kompisar som båda är bra fysisk form, vana på alpint, har åkt men mindre erfarenhet av längd och har ej turat.

Och så minstingen, nyss fyllda 11 år. Han är rätt stor för sin ålder och gillar att röra sig. Van att få hänga med, hyfsat van nedför och har åkt en del längd (men är ju inte överförtjust i att gå på tur.) Spår en mil, inga problem, förutom lite humör 😊. Gick delar av jämtlandstriangeln uppdelad i etapper och dagsturer vid Sylarna som 6-åring. Med tanke på att han är sladdis är han van att pinna efter äldre syskon.

Så nu till frågorna:
Vad tänker ni, klarar minstingen detta? Vi tänker ju oss att han måste fixa längsta etappen på en dag (vi vill inte tälta) 18 km. Förstår ju att det verkligen beror på väder mm. Vi är inga risktagare så blir vädret för tufft så planerar vi om. För oss är det viktigt att det blir en så positiv upplevelse som möjligt för honom så att friluftsintresset fortsätter att utvecklas.

Men ni som gått med barn i denna ålder berätta gärna lite om era erfarenheter.

Som jag förstått det går de flesta i ordningen Storulvån-Sylarna-Blåhammaren. Några synpunkter på vad som är bäst för vårt gäng?

Med de senaste årens varmare klimat så känns ju den sena påsken som om det kan bli lite problematiskt? Dela gärna erfarenheter ang. detta.

Tacksam för svar
Fördelen med den sena påsken är ju iofs att ni kan få en varmare upplevelse. Med lite mer snö så är det fullt möjligt att ta sig runt även då. Senaste veckan har tagit hårt på snön med plusgrader och hårda vindar..

Om ni går från Storulvån till Sylarna så har ni ett rastskydd efter cirka 7 km. Bra ställe att vila på och även ett bra ställe att vända på om man märker att det kan bli tufft att klara hela triangeln.

Starta i tid på morgonen efter en rejäl frukost. Åk bara iväg om ni ser att det ska vara bra väder hela dagen, chansa inte. Det är en sak att vara ute en hel dag när man nära en stuga. En helt annan sak om vädret verkligen vänder.. Om humöret tryter så blir inte turen rolig, då är det bättre att göra mindre etapper som är roliga och hålla kvar intresset för en framtida längre tur.

Om ni tar er iväg, ha med mycket energi som man kan ge under turen. Märker man att orken och psyket går ner kan man sätta små mål efter vägen. Tex, 10 ledkryss för en chokladbit.. Då brukar man ta sig lite längre och humöret håller sig jämnare.

Med gott om tid, fler korta raster och bra koll på vädret så kommer ni att få en fin tur!

Barn är inte korkade och okunniga. Man lär dom viss sorts uppmärksamhet. Jag har börjat tidigt me mina barn och idag har de mer fjällvana än många vuxna här på utsidan. Det viktiga e: du känner ditt barn bäst, o vet hur du ska förmedla saker, men gör inte misstaget att inte förklara vad som händer eller vad man gör i nödsituationer: "Detta kan hända, då gör vi så här". Även förklara den allra värsta av situationer och vad de isf måste göra om de e enda överlevare.
Detta ovan är givetvis bara en del av resan. Barn klarar mycket utan att behöva nå bristningsgränsen. Så behandla honom inte som en bebis. Att skida i medelkasst väder är bra för dom - dom lär sig att det inte e hela världen och att de är starka som klarar det. Så länge ni har rätt utrustning.
Tipset med chokladbit för 10 kryssmarkeringar är askasst. Gör inte det.
Låt honom hitta sin egna inre motivation.

Sommaren före skidturen i klippet vandrade vi från Staloluokta (i padjelanta) via Sarek till Abisko. Inkl topptur på Kebnes sydtopp. På 12 dagar. Sista två dagarna gick vi från Singhi till Abisko, ca 70 km. För att de ville besöka Abisko. Jag ville hellre gå till Nikkaluokta för att kunna ta d lugnt. Men de ville verkligen till Abisko. Båda med 8 kg ryggsäckar. De saknar inte inre motivation.

De saknar inte inre motivation.
Motivation är centralt, tycker jag. Att barnen verkligen vill. På en vintertur är det troligt att det åtminstone nån gång är motigt väder – inte farligt men obehagligt, som klabbföre och vass snö som blåser hårt mot ansiktet. I det läget har jag fullt upp med att peppa mig själv att köra på, och vill inte gärna behöva peppa barn som är arga för att man "tvingar dem" att åka skidor…

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
Kogoyo Jämtlandstriangeln 6 dagar: vad gör man? Turskidåkning 3
Kogoyo Hur är snöläget i Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 6
Jojowallin Frågor gällande Jämtlandstriangeln Turskidåkning 12
peter.elofsson.16 Snödjup vid Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 2
Virr Jämtlandstriangeln på längdskidor Turskidåkning 9
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
BjörnGBG Jämtlandstriangeln Mars -12 Turskidåkning 0
Polarnatt Jämtlandstriangeln april/maj Turskidåkning 5
body Jämtlandstriangeln på skidor Turskidåkning 4
frystejp Jämtlandstriangeln med vanliga längdskidor? Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
marja Tur muddus vinter vart har ni åkt Turskidåkning 2
Taffinaff Tidtabell buss 93 Gällivare - Kebnats vinter 2019? Turskidåkning 6
loljonas Lägerskor vinter? Turskidåkning 17
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Jennsa snöbivack/ nödbivackkurs i vinter Turskidåkning 7
MartinR Tälttur i vinter, vem vill hänga med? Turskidåkning 1
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
oberg_niklas Fulufjäll, kort vinter tur Turskidåkning 1
Schneeberger Vinter UL? Turskidåkning 30
Silverfox Hund med på tur i vinter. Turskidåkning 7
anry Narvikfjällen -vinter. Turskidåkning 1
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7