Den där Nokian däremot, den tar nog bra bilder, iallafal i rätt ljus. De brukar vara sämre i svåra förhållanden.
Precis, men en större kamera med samma mängd pixlar tar ännu bättre bilder även i samma optimala ljusförhållanden, och i ogynnsamma ljusförhållanden blir Nokian långt efter.
Digitaltekniken i sig har inte ändrat på de grudläggande faktorerna vad gäller optik i fotograferingsteknik. Det som var gällande för optik på filmrulletiden gäller fortfarande, och vill man ha bästa upplösningen ("pixlar") är det fortfarande filmrulle som gäller. Digitekniken var till en början så orimligt dyr i tillverkning att man helt enkelt kompromissade med cellstorleken i pocketkameror fullt medvetna om att det gjordes på bildkvalitetens bekostnad. Digitaltekniken möjliggör en väldigt kostnadseffektiv miniatyrisering men på bildkvalitetens bekostnad. De senaste åren har pixelmängden minskat, cellstorleken ökat och bildkvaliteten förbättrats...
Ett gott exempel är Canons G-serie:
G7 10MP, 1/1.8″ cell
G9 12.1MP, 1/1.7" cell
G10 14.7MP, 1/1.7" cell
G11 10MP, 1/1.7" cell
G12 10MP, 1/1.7" cell
Nyheten G1 X är tillbaka upp i 14.3MP men cellstorleken är 1.5".
Själv saknar jag de snabba objektiven från tidigare G-series, t.ex. G6 som har F2.0. (Lägre F ger in mer ljus och därmed bättre prestanda i skymning. Saknar min gamla Olympus med F1.8. Bra optik är dyrt, små megapixlar är billigt, marknadsföringen fixade resten då stora kundmassor inte förstår att kritiskt se på de verkliga faktorerna förbi marknadsföringen.
Därför har jag gett upp... kör med en kompakt vattentät (Lumix FT3, tar lika dåliga bilder som konkurrenterna) för att "dokumentera" paddlingsfärder och då jag vill fotografera kör jag med en systemkamera med stora dyra klumpiga objektiv. Även en gammal EOS 350D med sina 8MP sopar alla 14MP kompaktkameror under mattan beträffande bildkvalitet och på begagnatmarknaden får man dem billigt, men bra objektiv är fortfarande dyra.