Jag vet inte vilka som är "dagens vattentäta kompaktkameror" men min Canon D10 (blå tvålen) är jag absolut inte besviken på. Den är inte som en systemkamera där man kan påverka/kontrollera mera för att kompensera för svåra förhållanden, men D10:an tar faktiskt bra bilder även om man får ta om ibland då automatiken har en del hyss för sig. Att ta en bra bild är inte bara hårdvara och mjukvara, det är seende ögon bakom spakarna också. En del väntan och en stor portion tur.
thomas
Med "dagens vattentäta kompaktkameror" tänkte jag på PowerShot D10, Lumix FT-serien, Olympus Tough-serien, Casio, Fuji, Pentax... i topptrean har det ur bildsynvinkel ingen större betydelse vilken man väljer och andra faktorer avgör köpet.
D20 har jag ingen erfarenhet av men tror inte att det heller är nåt banbrytande... Min "antika" Olympus Mju Mini med sina 5MP tar den också helt användbara foton i bra förhållanden men ingen av de ovannämda kamerorna tål riktigt kritiska ögon. Man tycker att en ny vattentät kamera med ca 14MP borde köra cirklar runt en sju år äldre med hälften av pixlarna, men skillnaden är inte så stor som man skulle önska sig. Vattentätt tycks fortfarande kompromissa med bildkvalitet t.om. mer än övriga kompaktkameror.
Vattentätt fodral + systemkamera blir för klumpigt, lika så dykarskal till mellanklasskamerorna, men en behjälpligt vattentät Lumix GX1 eller G-series Canon skulle vara en kompromiss jag gärna skulle leva med.
Det har du helt rätt i att en bra bild är också seende ögon, väntan och tur, och då kan man tillägga att den sämsta kameran är den som lämnas hemma... ofta är det systemkameran man lämnar hemma och kameratelefonen bär man oftast med sig.
Skulle jag nu vara i behov av en ny kamera för resande fot, men som inte behövde vara vattentät, skulle jag välja Lumix GX1 eller Canon G1 X och leva med vikten för att förbättra chanserna till att få hyggligt bra bilder. (De som namnger kameror tycks dock ha brist på fantasi.)
Fotografering som hobby i längden kräver nog i mitt tycke nån typ av systemkamera, men systemkamera och vattensport blir besvärligt.