Vi kan väl vara överens om att vi inte är överens. Den dag jag börjar använda mig av en lavvu så kommer jag att bygga arran och lämna en kåtaplats. Men det är en helt annan diskussion. Nu är jag tältare och lämnar bara tillplattat gräs.Raskesven; sa:Spåren jag snackade om var spår efter eld på marken .../...Tas sten ur samlingar av sten som ligger löst påverkas inte mycket../.. Det syns inte mer när jag packat ihop min eldspis än när jag packat ihop mitt bensinkök. Skryt? ...
Det är många känslor som väcks under vandring, både bra och mindre bra men det är bara känslor. Att lämna allt så orört som det går, bara ta det man behöver och lämna det man inte behöver är en moralisk regel i vildmarken. Det är bara den urbaniserade människan som ändrat på det.alven; sa:Men... finns det ingen mer än jag som tycker att känslan av att lämna en plats med minimala spår
Veramvaare Visst ser de ut att fylla en funktion men vilken?NUI; sa:Till exempel att jag skulle vända mig mot eldandet som företeelse, eller mot användandet av eldringar. Jämförelserna med topprösen och ledrösen grumlar ju också bara diskussionen. Man kan diskutera deras existen, men det är en helt annan diskussion. Till skillnad från eldringar och tältringar fyller de nämligen en funktion där de står. De är avsedda att tala om något genom sin närvaro.
Håller helt med dig. Att flytta en sten eller bryta av en kvist, torr eller ej är ett brott mot Kungörelse med föreskrifter om SAREKS nationalpark; utfärdad den 18 december 1987.NUI; sa:Svårigheten ligger i att se hur småsaker kan bli till problem när volymerna ökar. Även om enstaka eldringar är, enligt min mening, ett brott mot nationalparkslagen och en form av nedskräpning
Inom nationalparken är det förbjudet att
- gräva, schakta, utfylla, borra, mejsla, måla, spränga eller på annat sätt skada mark och block
- bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada levande eller döda träd, ris och buskar - plocka eller gräva upp växter
Hur vet du om det är en turisteldring eller en gammal kulturlämnning. Om du gör det i Sarek är det ett brott mot ovanstående.NUI (Jörgen Johansson) skrev:[/i]
Kan ni då också acceptera att jag och några likasinnade plockar bort en och annan eldring eller tältring när vi stöter på dem?
Gör det!Strykarräven; sa:Ni UL-människor ska då alltid vara värst. Själv tänker jag ta med mig en cementblandare och gjuta ett monument över mig själv nästa gång jag besöker Sarek...
[Ändrat av Rungá 2005-10-04 kl 21:24]