"Kåtamaffian" håller på att invadera - inte bara utsidan - utan SAREK Å HEL FJÄLLVÄRDEN. Nu skall det stensättas överallt! Åsikter flyktar likte en sparvflock i denna tråd och eftsom jag åxå hör till de som inte kan något utan bara har åsikter så lämnar jag mina likt renenes hårda kulor på fjället.Raskesven; sa:Eldringar: ofta ser jag en ring av stenar, sedan har själva elden brunnit direkt på marken. Marken bör stensättas, /...
Tältringar: när kåta används är det ofta nödvändigt att stena. /...
Eldringar Det fanns en tid före "Dållå ja Hilá" och jag minns att jag blev upplärd att stena kring elden men jag gjorde det aldrig. Lite ris på backen och så tänder man på, fyller på med mer ved av kraftigare kvalite och snart har man en lagom bras för kaffe.
På fjället eldar jag med bensinkök och gör upp eld endast när bensinen är slut eller om jag stannar på en gammal kåtaplats. Då sätter jag upp tältet vid sidan av och eldar en liten riseld i eldstaden utanför kåtaringen för att hålla elden vid liv och av respekt för de som bott där före mig.
I dag har många kåtaplatser förvandlats till tältplatser så man knappast kan känna igen den som kåtaplats.
Finns det eldplats, med eller utan stenar så eldar jag där. Oftast bygger jag om stenringen till ett vidfång eller vindskydd om jag vill ändra draget.
Men som sagt, jag bygger aldrig någon eldplats och den får alltid brinna net till aska.
Tältringar Det är endast i undantagsfall man behöver använda stenar och när man använt dom kan lägga tillbaka eller sprida dom oregelbundet så de inte bildar mönster. Finns det stenar vid en tältplats så använder jag dessa om jag behöver.
Rösen däremot är mitt största 'irritationsobjekt' Varför skall varenda vandrare i Keb eller annorstädes bygga rösen? Till slut går man vilse mellan alla rösen om man nu följer dom. RIV RÖSEN är mitt LÖSEN!
Kulturlämningar? Fångstgropar, kåtaplatser, renvallar, rengärden, samevisten, torvkåtor, båtar, renvaktarstugor, broar, vandringsleder, hus, motorbåtar, 4-hjulings vägar, T-röd flaskor, aluminimförpackningar, plastpåsar, konservburkar, gamla skor, vantar ...