Kriget mot ringen

nermander; sa:
Men... finns det ingen mer än jag som tycker att känslan av att lämna en plats med minimala spår

Visst är den känslan fin, men jag gillar också känslan av att slå läger på en redan befinlig lägerplats och eventuellt förbättra den (snygga till eldstaden, sopa ur vindskyddet, plocka upp gammalt skräp etc) för efterkommande.

Problemet är väl de som inte gör eldringen (eller vad det nu må vara) med tanke på efterkommande utan bara gör den med tanke på sig själv.

När det gäller vad jag tycker om det som jag möter på turen varierar det lite. Om jag t.ex. ska ut och fiska vid en sjö kan jag vara tacksam för eldringar där korven kan kremeras, men om jag är uppe i fjällen gillar jag illusionen av orörhet. (Den illusionen är svårare att upprätthålla på kortare turer i närheten av där jag bor, eftersom det ofelbart ändå går en motorväg i närheten. Samma aspekt gör f.ö. att jag har otroligt mycket emot rött och andra grälla färger på tält, oavsett deras säkehetsmässiga fördelar...) Just eldringar orsakar jag inte i fjällen, däremot flyttas det en eller annan sten, men det åtbördas till ursprungsplatsen efter förmåga.
 
Känslor

Det är intressant att se hur mycket känslor den här tråden rört upp. Naturligtvis även hos mig, det var ju det som startade det hela.

Jag hade nog förväntat mig mer av reaktionen: ”Det har jag inte tänkt på. Klart att man skall plocka bort efter sig. Det skall jag tänka på i framtiden.” Det finns säkert en hel del sådana reaktioner, fast ingen har brytt sig om att skriva om det.

Jag hade förväntat mig färre reaktioner av typen: ”Jag tycker det är trevligt att det syns att det varit människor här före mig, och passar det inte dig så får du väl vandra någon annanstans. Varför skulle jag ta hänsyn till dina önskemål?”

Andra reaktioner har varit av mer eller mindre medvetet försök att undvika problemets kärna. Och kanske därmed tvingas ifrågasätta sina egna ryggmärgsreaktioner.

Till exempel att jag skulle vända mig mot eldandet som företeelse, eller mot användandet av eldringar. Jämförelserna med topprösen och ledrösen grumlar ju också bara diskussionen. Man kan diskutera deras existen, men det är en helt annan diskussion. Till skillnad från eldringar och tältringar fyller de nämligen en funktion där de står. De är avsedda att tala om något genom sin närvaro.

Eldringar och tältringar har gjort sitt jobb och lämnas sedan kvar. De fyller då endast samma funktion som om man sprutat ”Kilroy was here” på något klippblock. Vi människor verkar ha ett outsinligt behov av att visa att vi har makten att ändra och påverka naturen.

Jag tycker att Strykarrävens uppdelning i olika nivåer/grupperingar av vad man tolererar är bra. Den illustrerar nämligen det som gjorde att jag kom in på lagstiftningsspåret. Han och jag kan tycka olika. Andra tycker det är helt OK för dem att skräpa ned, och vi som inte gillar det kan väl gå i andra fjällområden. Eftersom hänsyn är omodernt och 1 människa kan förstöra för 1000 så leder detta till lagstiftning. Att man försöker komma till någon konsensus och sedan får man acceptera detta. Vi må tycka vad vi vill, men vi är skyldiga att följa lagen och gör vi inte det så får det konsekvenser.

Hade inte lagen skyddat Sarek så hade Rapadalen varit asfalterad idag. Och jag tror inte för en sekund att Strykarräven hade velat det.

Svårigheten ligger i att se hur småsaker kan bli till problem när volymerna ökar. Även om enstaka eldringar är, enligt min mening, ett brott mot nationalparkslagen och en form av nedskräpning, så kan man jag leva med dem. Det har jag gjort under 35 års fjällvandringar. Problemet är, som sagt, att de är i stort sett eviga. Även ”Kilroy was here” förtärs av 100 vintrar i Sarek, stenringana ligger kvar. Och de blir fler.

Alltså; gamla ringar försvinner inte och varje år byggs det nya. Det tar sin tid, men så småningom blir det så vanligt att allt fler människor upplever det som problem. Som med bilkörning, båttrafik och skoteråkning. Man måste inse vilka konsekvenserna blir om man öppnar dammluckorna.

Kan vi inte göra ett fredsavtal? Nationalparker är ju speciella och anses av oss och våra demokratiskt valda ombud ha en särställning. Ni som gillar att lämna ringar efter er som ett tecken på att ni finns, kan ni inte lämna Sarek i fred? Ni kan få bygga hur många stenringar som helst överallt annars, om det roar er eller för att reta mig och andra som gärna skulle slippa dem. Bara ni gör ett litet undantag för Sarek?

Kan ni då också acceptera att jag och några likasinnade plockar bort en och annan eldring eller tältring när vi stöter på dem?

Jörgen
 
Re: Känslor

NUI; sa:
Kan vi inte göra ett fredsavtal? Nationalparker är ju speciella och anses av oss och våra demokratiskt valda ombud ha en särställning. Ni som gillar att lämna ringar efter er som ett tecken på att ni finns, kan ni inte lämna Sarek i fred? Ni kan få bygga hur många stenringar som helst överallt annars, om det roar er eller för att reta mig och andra som gärna skulle slippa dem. Bara ni gör ett litet undantag för Sarek?

Kan ni då också acceptera att jag och några likasinnade plockar bort en och annan eldring eller tältring när vi stöter på dem?
Nä förb*nne mig om du plockar bort stenarna så jag måste bygga mig en ring varenda gång jag vill känna röklukt i fjällen!

Skämt åsido:
Egentligen tror jag att vi tycker tämligen lika. Om syftet med en eld-/tältring (eller röse för den delen) är ett egoistiskt "kan alla se mig, kan alla höra mig", så är det onödigt och moraliskt förkastligt.

Om man däremot på en tätt frekventerad tältplats lämnar en ring stenar där folk kan koncentrera sin eldning, för att undvika att de eldar här och var och överallt, så är det OK. På samma sätt som det är OK att man rösar leder som är svåra att hitta, eller kör skoter för att hålla koll på sin skog/sina renar/whatever.

Bondförnuft, gott folk, så slipper vi asfalt i rapaselet likväl som fradgatuggande marodörer som klipper stormlinorna till röda Hillebergtält pga drömmen om ett fjäll som bara är till för Mig.
 
Re: Re: Känslor

Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Kan vi inte göra ett fredsavtal? Nationalparker är ju speciella och anses av oss och våra demokratiskt valda ombud ha en särställning. Ni som gillar att lämna ringar efter er som ett tecken på att ni finns, kan ni inte lämna Sarek i fred? Ni kan få bygga hur många stenringar som helst överallt annars, om det roar er eller för att reta mig och andra som gärna skulle slippa dem. Bara ni gör ett litet undantag för Sarek?

Kan ni då också acceptera att jag och några likasinnade plockar bort en och annan eldring eller tältring när vi stöter på dem?
Nä förb*nne mig om du plockar bort stenarna så jag måste bygga mig en ring varenda gång jag vill känna röklukt i fjällen!

Skämt åsido:
Egentligen tror jag att vi tycker tämligen lika. Om syftet med en eld-/tältring (eller röse för den delen) är ett egoistiskt "kan alla se mig, kan alla höra mig", så är det onödigt och moraliskt förkastligt.

Om man däremot på en tätt frekventerad tältplats lämnar en ring stenar där folk kan koncentrera sin eldning, för att undvika att de eldar här och var och överallt, så är det OK. På samma sätt som det är OK att man rösar leder som är svåra att hitta, eller kör skoter för att hålla koll på sin skog/sina renar/whatever.

Bondförnuft, gott folk, så slipper vi asfalt i rapaselet likväl som fradgatuggande marodörer som klipper stormlinorna till röda Hillebergtält pga drömmen om ett fjäll som bara är till för Mig.

Det låter som om vi är helt överens om att det är Maktens ringar som skall kastas i Domedagsklyftan :)

Jörgen
 
Re: Re: Känslor

Strykarräven; sa:
Bondförnuft, gott folk, så slipper vi asfalt i rapaselet likväl som fradgatuggande marodörer som klipper stormlinorna till röda Hillebergtält pga drömmen om ett fjäll som bara är till för Mig.

:) Ja, nog är bondförnuft att föredra...
 
Re: Re: Re: Känslor

gwaihir; sa:
Strykarräven; sa:
Bondförnuft, gott folk, så slipper vi asfalt i rapaselet likväl som fradgatuggande marodörer som klipper stormlinorna till röda Hillebergtält pga drömmen om ett fjäll som bara är till för Mig.

:) Ja, nog är bondförnuft att föredra...

Jepp, problemet är att vad som är bondförnuft varierar mellan olika individer. Annars skulle ingen skräpa ned. Och då hamnar vi så småningom hos lagstiftaren igen.

Någon har sagt: Det finns inget ovanligare än vanligt bondförnuft :)

Jörgen
 
Re: Re: Känslor

Strykarräven; sa:
Bondförnuft, gott folk, så slipper vi asfalt i rapaselet likväl som fradgatuggande marodörer som klipper stormlinorna till röda Hillebergtält pga drömmen om ett fjäll som bara är till för Mig.

Hallå där, nu känner jag mig påhoppad!!! Jag som inte ens har sax med mig ut på fjället!
 
Re: Re: Re: Känslor

alven; sa:
Hallå där, nu känner jag mig påhoppad!!! Jag som inte ens har sax med mig ut på fjället!
Ni UL-människor ska då alltid vara värst. Själv tänker jag ta med mig en cementblandare och gjuta ett monument över mig själv nästa gång jag besöker Sarek...
 
Re: Re: Re: Re: Känslor

NUI; sa:
gwaihir; sa:
Strykarräven; sa:
Bondförnuft, gott folk, så slipper vi asfalt i rapaselet likväl som fradgatuggande marodörer som klipper stormlinorna till röda Hillebergtält pga drömmen om ett fjäll som bara är till för Mig.

:) Ja, nog är bondförnuft att föredra...

Jepp, problemet är att vad som är bondförnuft varierar mellan olika individer. Annars skulle ingen skräpa ned. Och då hamnar vi så småningom hos lagstiftaren igen.

Någon har sagt: Det finns inget ovanligare än vanligt bondförnuft :)

Jörgen

"[Sunt förnuft] är parollen för dem som obesvärat beskriver allt viktigt med ord hämtade från den [...] vokabulär som de själva och deras omgivning är vana vid. Sunt förnuft innebär att ta för givet att utsagor formulerade i denna [...] vokabulär tillfyllest beskriver och bedömer de människors försanthållanden, handlingar och liv som använder andra [...] vokabulärer." (Richard Rorty)
 
Re: Re: Re: Re: Känslor

Strykarräven; sa:
alven; sa:
Hallå där, nu känner jag mig påhoppad!!! Jag som inte ens har sax med mig ut på fjället!
Ni UL-människor ska då alltid vara värst. Själv tänker jag ta med mig en cementblandare och gjuta ett monument över mig själv nästa gång jag besöker Sarek...

Varför så fjuttigt? De tre första som svarar på mitt inlägg för vara med på min ide :)

07%20Mt%20Rushmore.JPG
 
Re: Re: Re: Re: Känslor

Strykarräven; sa:
alven; sa:
Hallå där, nu känner jag mig påhoppad!!! Jag som inte ens har sax med mig ut på fjället!
Ni UL-människor ska då alltid vara värst. Själv tänker jag ta med mig en cementblandare och gjuta ett monument över mig själv nästa gång jag besöker Sarek...

Jag har ju redan trätt fram och erkänt mina icke-UL-böjelser.

tycker f.ö. att marmor är vackrare; en "Strykarräven av Milo" som port till Rapaselet kanske?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Känslor

alven; sa:
Strykarräven; sa:
alven; sa:
Hallå där, nu känner jag mig påhoppad!!! Jag som inte ens har sax med mig ut på fjället!
Ni UL-människor ska då alltid vara värst. Själv tänker jag ta med mig en cementblandare och gjuta ett monument över mig själv nästa gång jag besöker Sarek...

Jag har ju redan trätt fram och erkänt mina icke-UL-böjelser.

tycker f.ö. att marmor är vackrare; en "Strykarräven av Milo" som port till Rapaselet kanske?

Jag kan hänga på där. Venus från Milo saknar väl armar? Svårt att bygga stenkummel då ;-)

Jörgen
 

Liknande trådar