Kriget mot ringen

Lite ynkliga svar på det jag akrev tycker jag...

Sarek är fullt av stigar och så har det varit sedan inlandsisen smälte undan. Främst är det naturligtvis renstigar, har su vandrat i fjällen kan du inte ha undgått att se dem.

Att skapa en nationalpark för att bevara orörd natur är rätt lönslöst om ingen får vandra i nationalparken, alltså kommer stigar att skapas av människor också. Det likaom ingår... Men,mdet ingår inte staplande avvaten, slängande av skräp, osv. Sådant är skapas av människor sommknte ör så noga med att nationalparken skall finnas kvar till deras barn och barnbarn - också.

Om man personligen inte är så noga med att bevara orörd natur så ostörd som möjligt tyckern ag att man börl hålla sig borta från nationalparker eftersomman är medveten om att man skadar dessa.

Det hjälper knte att man bygger kraftverksdammar och annat i nationalprker, det är också övergrepp mot nationalparksreglerna, men ett stort övergepp ger ingen en personlig rätt till att utföra många små övergrepp...

Grundfrågannär mycket enkel som jag ser den. Skall vi bevara t.ex. Sarek med helt orörd natur, eller skall vi bevara Sarek med 90% bevarad natur, eller 50%, 25? 10?

Det är i grunden det diskuterar just nu. Frågan är om vi skall se till att framtida generationer, våra barn, barnbarn, osv, skall ha möjlighet att faktiskt se orörd natur, kanske tälta pp samma plats som du tältade på, njuta av samma utsikt, osv - eller thcker vi att det räcker med att de får uppleva bara 75% av det vi upplevde?

Thomas

Förstår inte kopplingen till frågeställningen. Vem har sagt att det är ok att slänga skräp t ex..? Och vem har talat om kraftverksdammar?

Jag anser fortfarande att det är ok att lägga en sten på tältpinnen om det behövs. Det är lika ok som att gå upp en stig eller att tälta. Liksom att göra eld.

Om du har en annan åsikt så störs jag inte av den. Däremot tycker jag att om du anser att ett sådant beteende strider mot nationalparkens bestämmelserna, ta då gärna kontakt med lst. så kanske vi kan få ett balanserat svar.

//J
 
I argumentet "Xyz är en realitet och livet blir kanske roligare om man accepterar det" kan stoppa in ganska många dåligheter på xyz:as plats, tex. skräp, toapapper, fyrhjulingsspår, kalhyggen, gruvor och kraftverksdammar.

vi pratar om stenar här, inte att anlägga en gruva eller en kraftverksdamm. Trodde alla var överens om att skräp inte ska förekomma i naturen. men stenar... Om någon använder stenar för att säkra ett tält, på vilket sätt skulle dessa flyttade stenar skada naturen? Om vinden blåser dom åt ett visst hål, skadas naturen då också? Och uppleveslen, om någon stör sig på att jag har använt fyra små stenar för att säkra mitt tält en stormig natt, då kanske den personen ska vandra i sibirien istället där det finns ännu mindre risk att se dessa eländiga stenar.
 
Jag har inga problem med devisen "Lämna bara fotspår, ta bara foton". Det är så jag för det mesta beter mig både i skogen och på fjället. Det kan ha hänt att att något skräp har missats och jag vet med mig att jag har flyttat stenar, dels för att jämna till för köket och dels för att förankra tältet. När det gäller köket vågar jag inte säga om jag la tillbaka stenarna men när det gäller förankringen av tälten vet jag att stenarna flyttades undan men om de hamnade på exakt samma ställe som jag tog dem är väl tveksamt... ;-). Vet med mig att jag även riggat med sten för att kunna använda självutlösaren på kameran och vågar tyvärr inte säga om jag la tillbaka stenarna där jag hittade dem utan jag kan nog ha lämnat ett litet röse.

Jag har inga illusioner om att jag är först på plats där jag vandrat och som så många andra som läser här på utsidan så suger jag i mig tips från andra vandrare, vilket gör att flera gånger har jag slagit läger efter tips från andra vandrare. Det har synts att här har andra varit, kanske pga en stig, eller att det är lite mer upptrampat på det där perfekta stället att hämta vatten, eller på att en flat sten är jämviktad med en liten sten i ena hörnan så nu står köket perfekt. Kanske syns det att det är röjt lite för att ett tält ska få plats i stenskravlet. Aldrig nånsin har jag stört mig på detta.

Jag har svårt att se att lite stenar som har flyttats och hamnat i ett onaturligt mönster kan vara i samma liga som kraftverksdammar eller kvarlämnade plastpåsar, engångsgrillar eller juicepaket.
Har inga problem med att de få gånger jag använer sten för tältförankring i fortsättningen, se till att de sprids i ett mer naturligt mönster om det kan glädja nån annan men jag kommer inte att börja sparka sönder eldringar eller tältringar som nån annan gjort om jag skulle råka stöta på dem. Det får stå för andra.
 

Liknande trådar