Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Eller varför inte till en riktig jägare?

"Montana law states that a person may not use dogs to hunt or chase game animals. Dogs may be utilized to recover r locate wounded big game."

http://fwp.mt.gov/hunting/regulations/2011regulations.html
http://data.opi.mt.gov/bills/mca/87/6/87-6-404.htm


"Texas law states that it is illegal for a person to use a dog to either hunt or pursue deer.
 
Eller varför inte till en riktig jägare?

"Montana law states that a person may not use dogs to hunt or chase game animals. Dogs may be utilized to recover r locate wounded big game."
http://fwp.mt.gov/hunting/regulations/2011regulations.html
http://data.opi.mt.gov/bills/mca/87/6/87-6-404.htm
"Texas law states that it is illegal for a person to use a dog to either hunt or pursue deer.

Du menar att i USA bor det riktiga jägare, men inte i Europa?

Huset kan dock passa bra för pälsjägare..?
 
Jag kan inte detaljer om jaktlagarna i USA , och om var det är tillåtet och släppa hundar.
Men Garmin har då tillverkat en utmärkt hund-gps-pejl för ändamålet.

Man kan spekulera i om det har med det strikta ägarförhållandena i USA.
dvs om en lös hund kommer in på annans område har markägaren rätt att skjuta?

Eftersök på trafikskadat vilt är under all kritik, -dom skiter i det! -misstänker att det råder samma tradition på jakten..?
 

Ja, det kanske är så att man får flytta om man nu är så rädd för varg. I mina hemtrakter har vi som tidigare nämnts i tråden verkligt farliga djur i mängder - fästingar. Fästingarna tar ju död på flera personer om året och är ju ett ganska direkt resultat av den förda rovdjurspolitiken. Rådjursstammen får ju ohämmat bre ut sig här och är enligt modern forskning det primära värddjuret för fästingar. Att fästingstammen - och därmed de fästingburna sjukdomarna - har ökat så dramatiskt de senaste decennierna hänger alltså ihop med att vi inte har tillräckligt med rovdjur som äter upp rådjuren. Och anledningen till att vi inte har det är ju som bekant en liten högljudd grupp gnälliga jägare som lyckats ta ett starkt grepp och Sveriges beslutsfattare.
Kort sagt: Du vill jaga med din hund lösspringande och som ett resultat av det måste flera svenskar dö varje år och hundratals drabbas av svåra komplikationer, såsom demens, förlamning eller svår värk. Vi sörmlänningar lider en konkret risk att drabbas av allvarlig skada om vi överhuvud taget ska vistas ute. Men hur många av oss är det som gråter ut i tidningen och klagar på att vi måste flytta? Jag bor själv i ett av de allra värst drabbade områdena och skulle jag välja att flytta för att jag är rädd för fästingar så gör jag väl det, men inte fan skulle jag skämma ut mig med att lipa i tidningen om det.
Här kan du läsa mer om hur folk får lida i södra Sverige för att det är så otroligt viktigt att du får leka med din hund i skogen:
http://www.smittskyddsinstitutet.se...2011/epi-aktuellt-vol-10-nr-28-14-juli-2011-/
Jag hoppas att du har förstånd att skämmas för hur självisk och gnällig du är sedan.
 
Fast nu läser du väl artikeln som fan läser bibeln ändå? Det var ju inget lip alls. Han skulle ju bara flytta till marker där han kunde jaga med löshund. "– Det här måste vara ett perfekt ställe för den som är intresserad av rovdjursturism.".

...men inte fan skulle jag skämma ut mig med att lipa i tidningen om det
 
Fast nu läser du väl artikeln som fan läser bibeln ändå? Det var ju inget lip alls. Han skulle ju bara flytta till marker där han kunde jaga med löshund. "– Det här måste vara ett perfekt ställe för den som är intresserad av rovdjursturism.".

Tycker du att det verkar som att alla som säljer sitt hus eller byter bostad kontaktar lokaltidningen och berättar varför? "Jag gillar bowling och säljer mitt hus för att flytta till Enköping. Där finns det en bowlinghall". Jag har annonserat ut mitt hus hos tennisklubben - här är perfekt för en tennisspelare eftersom det finns en tennisbana. Feta rubriker! Bowlingspelare tvingas bort från Strängnäs! Read all about it!
Om det är så viktigt för den där killen att leka med hunden i skogen att han två gånger river upp hela sitt liv och flyttar långväga med det som huvudorsak så är det såklart hans ensak (även om jag tycker att det verkar jäkligt fattigt) men varför ska tidningen skriva om det? Det är väl bara att flytta och vara tyst! Har du nån koll på hur många som flyttat härifrån för att de är rädda att dö av fästingburna sjukdomar (starkt ökande pga den snedvridna rovdjurspolitiken)? Nej, just det. Folk flyttar bara. Tidningarna skriver inte om det. Folk är inte så högljutt gnälliga här, helt enkelt. Det verkar vara gott om lipsillar i Dalarna.
 
Du läser ju artikeln helt annorlunda än mig. Jag läste inte in något lipande i texten. Dessutom hade han ju sin sambo i Bräcke så det var ju bara win-win för honom att flytta.

Jag tror inte att allmänna opinionen här i Stockholm skulle gå med på en stor mängd varg för att hålla ned rådjursbeståndet. Jag bor fint till i Solna vid Igelbäckens naturreservat med skogen 10 meter från fönstret. Jag tror inte att barnfamiljerna skulle uppskatta att det strök vargar runt knuten. Jag förespråkar varken vargutrotning eller massa varg utan befinner mig i mittfåran men jag förstår att alla inte är trygga med oskygga vargar nära bebodda trakter.

Tycker du att det verkar som att alla som säljer sitt hus eller byter bostad kontaktar lokaltidningen och berättar varför? "Jag gillar bowling och säljer mitt hus för att flytta till Enköping. Där finns det en bowlinghall". Jag har annonserat ut mitt hus hos tennisklubben - här är perfekt för en tennisspelare eftersom det finns en tennisbana. Feta rubriker! Bowlingspelare tvingas bort från Strängnäs! Read all about it!
Om det är så viktigt för den där killen att leka med hunden i skogen att han två gånger river upp hela sitt liv och flyttar långväga med det som huvudorsak så är det såklart hans ensak (även om jag tycker att det verkar jäkligt fattigt) men varför ska tidningen skriva om det? Det är väl bara att flytta och vara tyst! Har du nån koll på hur många som flyttat härifrån för att de är rädda att dö av fästingburna sjukdomar (starkt ökande pga den snedvridna rovdjurspolitiken)? Nej, just det. Folk flyttar bara. Tidningarna skriver inte om det. Folk är inte så högljutt gnälliga här, helt enkelt. Det verkar vara gott om lipsillar i Dalarna.
 
Tycker du att det verkar som att alla som säljer sitt hus eller byter bostad kontaktar lokaltidningen och berättar varför? "Jag gillar bowling och säljer mitt hus för att flytta till Enköping. Där finns det en bowlinghall". Jag har annonserat ut mitt hus hos tennisklubben - här är perfekt för en tennisspelare eftersom det finns en tennisbana. Feta rubriker! Bowlingspelare tvingas bort från Strängnäs! Read all about it!
Om det är så viktigt för den där killen att leka med hunden i skogen att han två gånger river upp hela sitt liv och flyttar långväga med det som huvudorsak så är det såklart hans ensak (även om jag tycker att det verkar jäkligt fattigt) men varför ska tidningen skriva om det? Det är väl bara att flytta och vara tyst! Har du nån koll på hur många som flyttat härifrån för att de är rädda att dö av fästingburna sjukdomar (starkt ökande pga den snedvridna rovdjurspolitiken)? Nej, just det. Folk flyttar bara. Tidningarna skriver inte om det. Folk är inte så högljutt gnälliga här, helt enkelt. Det verkar vara gott om lipsillar i Dalarna.

Det kan väl va så att det var en smart grej. Det finns troligen många hus till salu där han bor.
Det kan beror på liknande orsaker, -förstörd jakt.
Då tycker han inte det är mer än rätt att en vargkramare kompenserar honom ekonomiskt
för förlusten och får huset på köpet.
Samtidigt blir det lite fart på affärerna...

Jaha..... ni du bor på en avfolkningsbyggd p g a för lite varg !?
Föreslå dina bekanta att sätta ut husannonsen i en jakttidning.
 
Biologer som följt utvecklingen i Montana sedan introduktionen av varg varnar nu för en kommande krasch av bytesdjuren. Det är brådskande, kanske är det för sent att rädda situationen.
Under ett möte arrangerat av Montana Fish, Wildlife & Park (FWP) i Missoula presenterade biologer sin syn på hur predatorer, företrädesvis varg, nu decimerat stammarna av hjortdjur till en farlig nivå. Det råder ingen balans mellan predatorer och bytesdjur varför biologerna nu efterlyser en aggressiv jakt på varg.
Enligt FWP är det brådskande för att inte riskera att populationen av hjortdjur blir så låg att en krasch inträffar. I de västra delarna av Montana är situationen direkt akut och biologerna säger att introduktionen av varg kan ha varit den avgörande pusselbiten som fått populationerna att passera den punkt där möjligheten att återställa stammarna saknas – ”the tipping point”.
I grunden handlar det om att förhållandet mellan predatorer och bytesdjur utvecklats till predatorernas fördel i en takt man inte kunnat förutspå. Enskilda områden som exempelvis Bitterroot Valley har fått mycket uppmärksamhet men enligt FWP finns det områden där skadan är långt värre, där stora hjordar av klövdjur befinner sig farligt nära utrotning.

Utökad jakt lösningen
För att korrigera förhållandet mellan bytesdjur och predatorer förordar FWP utökad jakt på varg och pumor.
– Det skulle kännas som en framgång om vi på försök tillämpade en utökad jakt som kunde vända den här negativa trenden, säger Mike Thompson vid FWP till KPAX/KAJ.
I grannstaten Idaho har viltvårdare redan börjat praktisera vargjakt från luften, en omdiskuterad metod som Thompson inte tror är genomförbar i Montana, åtminstone inte nu.
– Jag tror vi kan lösa det här med konventionell jakt och med fällor om vi gör det rätt och omedelbart. Egentligen borde vi ha gjort detta förra året, eller egentligen året före det. Om vi skyndar oss kan vi dock reda ut situationen, säger Thompson till KPAX/KAJ
En längre jaktsäsong på varg, ett statligt beslut om att tillåta jakt med fällor och en kvot som omfattar hela staten Montana är de medel man har till buds för att balansera populationerna igen. Vidare måste viltet inventeras kontinuerligt för att se hur responsen blir på ett lägre rovdjurstryck.
Hur många vargar och pumor som skall skjutas måste få vara lite flytande, menar Thompson som förordar en mer adaptiv förvaltning. Montana har flera gånger framgångsrikt lyckats återställa populationer av djurarter men nu kommer det svåra i balansgången mellan rov- och bytesdjur – att få dem att samexistera.
 
Du läser ju artikeln helt annorlunda än mig. Jag läste inte in något lipande i texten. Dessutom hade han ju sin sambo i Bräcke så det var ju bara win-win för honom att flytta.

Jag tror inte att allmänna opinionen här i Stockholm skulle gå med på en stor mängd varg för att hålla ned rådjursbeståndet. Jag bor fint till i Solna vid Igelbäckens naturreservat med skogen 10 meter från fönstret. Jag tror inte att barnfamiljerna skulle uppskatta att det strök vargar runt knuten. Jag förespråkar varken vargutrotning eller massa varg utan befinner mig i mittfåran men jag förstår att alla inte är trygga med oskygga vargar nära bebodda trakter.
Jag vill inte heller ha oskygga vargar runt bebyggelse och har inget emot skyddsjakt på varg när det är nödvändigt. Så jag vet inte riktigt hur du fick ihop det med det jag skrev om hur rovdjurspolitiken påverkar fler än gnälliga löshundsjägare i Dalarna?
Jag har själv bott i glesbygd under en stor del av mitt liv och föredrar varg framför fästingar i mina skogar. Fästingarna dödar och skadar ju människor i realiteten vilket vargen inte gör. Om vi med hjälp av vargar kan bli av både med övertaliga rådjur och därmed fästingar så har vi ju gjort tre flugor på smällen - naturligare ekologi i skogen, färre rådjur i trafiken och i trädgårdarna och färre döda och svårt sjuka människor i fästingburna sjukdomar.
Nej, just det - det går ju inte för då får ju inte aktivjägare leka med sin hund i skogen. Den som gnäller högst är den som får sin vilja igenom.
 
Du lever bokstavligen i din egen lilla värld.
Tror du verkligen själv på det du säger? :)
Oavsett vilken standard vi har i Sverige så kommer det i en inte alltför avlägsen framtid att bli
akut matbrist i världen.
Det är inte hållbart att tro att dom fattiga ska producera mat åt oss i all framtid.

Det är inte hållbart att kräva att u-länder ska hygga ner skog för att få allt större odlingsarealer.
Till slut faller det tillbaka på oss. Det kommer att krävas att vi förvaltar dom resurser vi har
på ett effektivt sätt.
Finns ingen yrkesfiskare så saknar ingen fisken förrän importen upphör att fungera.

Förr eller senare blir det "slutlekt" på rovdjursfronten. Gäller både varg, säl, och skarv mm som är direkta konkurrenter till oss.

-Vad tror du? -ska vi bara öppna en till ICA-butik?

När det gäller östersjön kan vi börja med att plugga igen alla dagvattenledningar som är speciellt talrika i städerna.
-Jag har ingen-!

Här kan du läsa mer om tillståndet för Östersjön, om du mot förmodan skulle vara intresserad.
Naturvårdsverket, Havet 2011
Naturskyddsföreningen

Men som alltid är dina inlägg snarast ett desperat fiskande efter argument för att legitimera utrotning av en av våra svenska djurarter bara för att du vill bedriva din hobby på ett så bekvämt sätt som möjligt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar