Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Här kan du läsa mer om tillståndet för Östersjön, om du mot förmodan skulle vara intresserad.
Naturvårdsverket, Havet 2011
Naturskyddsföreningen
Men som alltid är dina inlägg snarast ett desperat fiskande efter argument för att legitimera utrotning av en av våra svenska djurarter bara för att du vill bedriva din hobby på ett så bekvämt sätt som möjligt.

Att yrkesfiskare måste minska fisket är bara ett symptom på ett större problem.
Det löses inte genom att sluta fiska, men det sopar problemen under mattan.
Det primära är att lösa huvudproblemet, dvs gifter och övergödning.

Målsättningen är att lösa huvudproblemet och fortsätta fisket (och bruka naturen)
 
Jag tycker att du är lika extrem som aktiv-jägare fast åt andra hållet. Du raljerar ju ganska hårt med att jägare är gnälliga och lipar m.m. så du förstår nog varför du får mothugg. Jag kan tycka att du lipar lika mycket om dina fästingar. Jag känner bara en enda som blivit dålig av fästingar här i Stockholm så det kan väl inte vara så jävla farligt (du behöver inte googla fram någon udnersökning) ;) De är troligen bra för något på samma sätt som du anser att varg är bra för att hålla ned rådjursstammen (var man överens här om att varg inte rår på vildsvin?). Troligen reglerar fästingarna något värddjur och samvarierar med dem.

Jag vill inte heller ha oskygga vargar runt bebyggelse och har inget emot skyddsjakt på varg när det är nödvändigt. Så jag vet inte riktigt hur du fick ihop det med det jag skrev om hur rovdjurspolitiken påverkar fler än gnälliga löshundsjägare i Dalarna?
Jag har själv bott i glesbygd under en stor del av mitt liv och föredrar varg framför fästingar i mina skogar. Fästingarna dödar och skadar ju människor i realiteten vilket vargen inte gör. Om vi med hjälp av vargar kan bli av både med övertaliga rådjur och därmed fästingar så har vi ju gjort tre flugor på smällen - naturligare ekologi i skogen, färre rådjur i trafiken och i trädgårdarna och färre döda och svårt sjuka människor i fästingburna sjukdomar.
Nej, just det - det går ju inte för då får ju inte aktivjägare leka med sin hund i skogen. Den som gnäller högst är den som får sin vilja igenom.
 
Jag tycker att du är lika extrem som aktiv-jägare fast åt andra hållet. Du raljerar ju ganska hårt med att jägare är gnälliga och lipar m.m. så du förstår nog varför du får mothugg. Jag kan tycka att du lipar lika mycket om dina fästingar. Jag känner bara en enda som blivit dålig av fästingar här i Stockholm så det kan väl inte vara så jävla farligt (du behöver inte googla fram någon udnersökning) ;) De är troligen bra för något på samma sätt som du anser att varg är bra för att hålla ned rådjursstammen (var man överens här om att varg inte rår på vildsvin?). Troligen reglerar fästingarna något värddjur och samvarierar med dem.

Du känner inga som blivit allvarligt sjuk eller dött av fästingburna sjukdomar, alltså är de inget problem. Hur många känner du som dödats av varg? Hur många som dött av en överdos heroin? Hur många som dött av Hepatit C? Hur många som våldtagits och mördats? Om du inte känner någon där heller så är ju även dessa problem som bortblåsta. Fantastiskt underlag för beslut och slutsatser... Statistik över borrelia i sin allvarligare form neuro-borrelia finns inte eftersom sjukdomen inte är anmälningspliktig. Dock beräknas flera tusen människor bli svårt sjuka varje år, varav hundratals får svåra, kroniska komplikationer. TBE är anmälningspliktig sedan 2004 och under förra året rapporterades nära 1000 fall in. Dessa är troligen bara de allvarligare fallen som kräver sjukhusvård och mörkertalet för de som "bara blir jättesjuka hemma någon vecka anses stort. Flera dödsfall rapportera årligen. Dessutom finns flera andra allvarliga fästingburna sjukdomar vars spridning och omfattning är ganska okända i dagsläget. Det som dock är välkänt är kopplingen mellan rådjursstammens storlek och fästingsstammens storlek. Fler rådjur = fler fästingar = fler sjuka. Färre vargar = fler rådjur.
Och självklart har fästingarna en roll i det ekologiska systemet. Men om man nu förordar skyddsjakt på varje varg som bara visar sig i närheten av bebyggelse så kanske man borde förorda "skyddsjakt" på fästingar också?
Du känner alltså empati med folk som är rädda för att bli av med sin jakthund eller är statistiskt sett omotiverat rädda att bli uppätna av varg, men inte med folk som med mycket god anledning är rädda att dö, bli dementa eller rullstolsbundna av fästingburna sjukdomar? Och du anklagar mig för att vara extrem?
Jag förstår att du försöker vara så där ljummet, småborgligt förnuftig när du tar ställning i vargfrågan. Jag tycker att du misslyckas rätt rejält och framstår som något förvirrad. Och betydligt mer extrem än vad jag är, med hänvisning till ovanstående.
 
Jag är extremt tacksam över att jag inte befinner mig i din bekantskapskrets. Nu är du ute och dumförklarar folk igen. Slotte var åtminstone lite rolig men du är bara jobbig och ute efter bråk. Ut och träna eller skaffa en tjej och gör av med lite överskottsenergi så du slipper sitta hemma och gnälla över dina fästingar och rådjur. Om vi får mer jägare med löshund så kanske rådjuren minskar i antal och fästingarna minskar och du kan vara glad för en gång.

Jag förstår att du försöker vara så där ljummet, småborgligt förnuftig när du tar ställning i vargfrågan. Jag tycker att du misslyckas rätt rejält och framstår som något förvirrad. Och betydligt mer extrem än vad jag är, med hänvisning till ovanstående.
 
Går du runt och är rädd för att dö av TBE så lägg din energi på annat. Risken är fortfarande liten även om det är ett problem. Tog själv första sprutan förra torsdagen men jag är inte paralyserad av skräck de gånger jag är ute i naturen. Slappna av.

Du känner alltså empati med folk som är rädda för att bli av med sin jakthund eller är statistiskt sett omotiverat rädda att bli uppätna av varg, men inte med folk som med mycket god anledning är rädda att dö, bli dementa eller rullstolsbundna av fästingburna sjukdomar?
 
Jag är extremt tacksam över att jag inte befinner mig i din bekantskapskrets. Nu är du ute och dumförklarar folk igen. Slotte var åtminstone lite rolig men du är bara jobbig och ute efter bråk. Ut och träna eller skaffa en tjej och gör av med lite överskottsenergi så du slipper sitta hemma och gnälla över dina fästingar och rådjur. Om vi får mer jägare med löshund så kanske rådjuren minskar i antal och fästingarna minskar och du kan vara glad för en gång.
Går du runt och är rädd för att dö av TBE så lägg din energi på annat. Risken är fortfarande liten även om det är ett problem. Tog själv första sprutan förra torsdagen men jag är inte paralyserad av skräck de gånger jag är ute i naturen. Slappna av.

Så vi ska respektera irrationell rädsla för varg men hånflina åt rationell och motiverad rädsla för fästingburna sjukdomar? Där tycker jag att du trampade i klaveret och exponerade din riktiga inställning i frågan - en rejält extrem och arrogant inställning. För övrigt skrev jag aldrig jag själv var rädd för fästingburna sjukdomar, den delen hittade du på själv i brist på riktiga argument. Du hänger dig systematiskt åt personangrepp i stället för att diskutera i sak, särskilt när du känner dig utmanövrerad.
Och din "neutrala" position i vargfrågan är helt förbrukad. Jag tror inte ett dugg på dina "mjuka toner" längre. Du är supergeten, med lite honung i munnen och lite längre skolgång. Med Dickens ord: "Ni är en humbug, sir". En humbug som sitter och flinar i sin stockholmsförort åt tusentals människor som lider av svåra kroniska sjukdomar och åt alla dem som är rädda att drabbas av samma sak. Många lever och jobbar ju så att de tvingas konfronteras med fästingar dagligen och kan inte som du leva inomhusliv och sedan gå på "söndagspromenad" med friluftskostymen.

Nu gör jag som de flesta andra kloka och lämnar den här tråden. Jag behöver ingen mer bekräftelse på att det finns korkade och otrevliga människor där ute.
 
Att vi har haft varg på vårt område har i alla fall betytt att vi skjutit färre rådjur på våra marker.
Åtskilliga dagar med planerat hundsläpp har varit inställda.
Det är ett faktum som inte går ett läsa sig till förutom i vår interna statistik.

Sen skjuter utemats vid sidan målet (hans mål). Om man vill utrota rådjur ska man inte förorda varg.
-Det är LO som är den ultimata småviltsutrotaren. Dom sopar rent med rådjur, harar ,skogsfåglar
och annat onödigt som dräller omkring i skogen.

Att öka med varg hindrar bara jakten på rådjur -varg vill ha älg.

Sen tror jag det inte hjälper att minska med rådjur. Rådjuren var 3 ggr fler på 90-talet, men fästingen flyttar norrut trots det måttliga antal på rådjur som råder nu.
All möjlig ohyra rör sig norrut och har dom bråttom att resa ska dom sätta sig på en varg.
 
Senast ändrad:
Jag blir inte ledsen över att du lämnar tråden. Tips är att läsa igenom dina gamla inlägg, särskilt i tråden Allemansrätten. Där gick du loss som en skördetröska i en porslinsbutik med insinuanta personangrepp om att någon var en "förvirrad herre", en annan hade möjligen en "diagnos" och listan är lååååång. Jag sitter tydligen själv och flinar åt folk med TBE osv. Man hör hur löjligt det låter. Det här är inte på liv och död utan ett friluftsforum. Nivån blir så otroligt låg och tråkig om folk hela tiden måste fäkta bort dina påståenden om hur man är, vad man tänker och tycker. aktiv-jägare skriver provokativt men går mig veterligen inte till personangrepp som du.

...Svenska mästerskapen i förfinat trash talk...
 
Liberg menar att vi har två huvudalternativ:


Alternativ 1.
Vi försöker hålla en begränsad population på 3-400 djur. En förutsättning för att då få
GBS (gynnsam bevarandestatus) är att minst 20 nya kommer in eller sätts in inom 25 år. Detta kräver fortsatt genetisk förstärkning genom valputsättning. Det kräver också årlig beståndsreglerande jakt.
Detta alternativ medför måttligt högre skador jämfört med idag.

Alternativ 2. Vi låter stammen utvecklas fritt upp till 2000 djur. Fler ryms inte i de delar av Sverige där det tillåts varg. Detta alternativ kommer att medföra att vi årligen får 3000 döda får, 3-500 döda hundar, en mycket begränsad vargjakt. Dessutom kommer ett par hundra vargar att komma in i renskötselområdet och detta kommer att kräva en mycket omfattande skyddsjakt. Hur effekten på
den norska fårskötseln blir är okänt.

http://www.jagareforbundet.se/orebro/images/referat_vargsymposiet_i_v_l_dalen_2012.pdf


Olof påvisar två onda alternativ. Valet kommer att bli nr 2.

Alternativ 3 borde vara att fängsla ekofascisterna på livstid och låta folk leva i fred på landsbygden. Hoppas de lyfter det alternativet i DN:s ledarsida...
 
Karlstad (JJ) Ett dött djur, förmodligen en varg, har hittats i sjön Östra Örten vid Älvsbacka

Enligt polisen är djuret starkt förruttnat och har legat i vattnet en längre tid. Kadavret kommer att skickas till Statens veterinärmedicinska anstalt för att fastställa om det rör sig om en varg och vad djuret har dött av.

Polisen har upprättat en anmälan om grovt jaktbrott.




Haha! Ett ruttet djur är grovt jaktbrott = ännu mer statistik som påvisar hur elaka och dumma jägarna är...

Sverige - den sista sovjetstaten, styrd av ekofascister på södermalm.
 
Idag och i morgon tas beslutet om framtida vargförvaltning.
-så är i alla fall utlovat...

Det egentliga beslut som nu tas är huruvida centern skall överleva som parti eller inte - ett beslut som går odlarna till mötes innebär döden för partiet då det är det sista sveket mot de som en gång brukade rösta på ett parti som skall företräda landsbygd. Det vet Lena... men hon kommer lik förbannat att springa odlarlobbyn till mötes då hon, liksom så många andra politiker, fötts utan ryggrad.

Positivt - vi slipper detta tramsparti i riksdagen nästa gång.


Apropå demokrati och stalinism, svenska ekofascistklubben vill inte tillåta fria åsikter:
http://www.jaktojagare.se/aktuellt/sa-vill-hon-tysta-kritiken-mot-vargpolitiken
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar