Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad säger du om skarv UteMats?

Jag ser inte skarven som något problem. Inte sälen heller. Däremot är det vansinniga yrkesfisket och förgiftningen av Östersjön problem. Medan folk tjatar om skarven fortsätter samhället att inte bara tillåta utan även att ge bidrag och subventioner de verkliga problemen, så att de ska fortsätta att förstöra Östersjön.
 
Nya landsbygden:


Två vargar jagade i torsdags morse kor på en gård mellan Hedemora och Avesta i södra Dalarna.
– Korna och kalvarna blev ordentligt stressade och sprang ut och in genom staketet, berättar ägaren Mari Lundin.

Hon och maken fick larm av svärfar tjugo över fyra på morgonen. Han hade då upptäckt att det var kor ute och sprang utanför hagen i Bondbo.
– Vi bor tre kilometer från beteshagarna. När vi kom dit stod vargarna alldeles utanför staketet. En skärrad kviga var också på utsidan. Vi tjoade åt vargarna men de hade ingen brådska därifrån utan var kvar 20-25 minuter, berättar Mari Lundin.

50-tal djur
Hon och maken har ett 50-tal djur. När Jakt & Jägare talade med Mari Lundin på lördagsförmiddagen hade händelsen ännu inte anmälts till länsstyrelsen.




Jävla bönder som inte bygger elektrifierat insynsskydd till hagarna.
 
Jag ser inte skarven som något problem. Inte sälen heller. Däremot är det vansinniga yrkesfisket och förgiftningen av Östersjön problem. Medan folk tjatar om skarven fortsätter samhället att inte bara tillåta utan även att ge bidrag och subventioner de verkliga problemen, så att de ska fortsätta att förstöra Östersjön.

Du ser inte skarv eller säl som ett problem. Det är säkert inga problem för dig.
Men om nu yrkesfiskaren och andra påtalar att det är ett problem, kan det inte vara en god ide'
att lyssna på dom? Kan inte du leva dig in i deras problem?

På vilket sätt är den döende Östersjön ett problem för dig?
 
Golf kostar
Medlemskap - utrustning och resor (bortslagna bollar )

Fjällvandring kostar
Utrustning - dyr mat och resa

Fiske kostar
Utrustning båt och fiskekort resor

Jag kan inte se att jakt på något sätt avviker från övriga nöjen, en del ger direkt kostnadsbesparing för mat , tex jakt fiske och svamp-bärplockning .

Utrustningen kan man köpa billigt eller dyrt, man behöver inte ha ett Hillebergstält och man behöver inte jaga med hund, Man kanske inte kan tälta under de sämsta förhållande , och utan hund blir jaktutbytet mindre, men man kan ändå utöva sin hobby med gott utbyte, för att fiska behöver man inte ha 100 hästars styrpulpet båt med tillhörande kärra och 10 spöhållare, man kan meta ganska stora fiskar i en å med utrustning för någon tia.

men jägare yrkesfiskare och bönder har något gemensamt, det är problem och klagomål mest hela tiden, fast jag tror dom har det ganska bra allt som oftast, precis som de flesta som lever i detta land. har aldrig ens hört bagarn på mitt kondis klaga på att han måste gå upp vid 3 tiden 6 dagar i veckan, klart han gå hem lite tidigare från puben ibland men klaga no no

En stor skillnad på hobbyjägarna är att de är rätt ensamma om att ha en liten grupp extremister som förespråkar utrotning av en djurart bara så att de ska kunna utöva sin hobby så bekvämt som möjligt.

Rätt sjukt om man tänker på det.
 
Du aktiv jägare ta och sök på Isle Royale och vargexprimentet där,

En isolerad Ö dit det kom vargar över isen en kall vinter, en isolerad population. när det var som flest var det 50 vargar på Ön, Efter 50 år fanns det 20 vargar. Ön är stor som halva Öland, och Öland är inte stort, möjligen långt men inte stort, att vargarna skulle äta upp allt jaktbart vilt tror jag inte ett ögonblick på, för överigt så skjuter vi numera årligen dubbelt så mycket älg som vi gjorde på 60-70talet, (kallhyggen gynnar Älg, individurval vid jakt ,)

Och vad det gäller vildsvinen, Jag är helt övertygad om att vargen kommer att gå på vildsvinen i Sverige, kanske inte i år, men om några år, de behöver också lära sig.

Jag tror att många jägare skulle må bra av att ha fler hobbies än jakt,


Ett väldigt bra exempel som visar på det befängda och direkt felaktiga i många av rovdjurshatarnas påståenden.
 
Du ser inte skarv eller säl som ett problem. Det är säkert inga problem för dig.
Men om nu yrkesfiskaren och andra påtalar att det är ett problem, kan det inte vara en god ide'
att lyssna på dom? Kan inte du leva dig in i deras problem?

På vilket sätt är den döende Östersjön ett problem för dig?

Uppriktigt sagt så försöker jag se saker ur en mer generellt synvinkel. Det är oerhört tröttsamt med alla små särintressen som ska gapa om sitt, sitt, sitt hela tiden - ofta ur ett jäkligt kortsiktigt tidsperspektiv.
Ska det vara så jävla svårt att se saker ur ett bredare perspektiv än det egna intresset de närmsta åren? Bara att fråga om på vilket sätt det är ett problem för mig att Östersjön dör tyder på att du fattar väldigt lite om vad som händer och vad som borde hända.
Yrkesfiskarnas problem hänger för övrigt starkt ihop med Östersjöns problem. De lever numera på bidrag som de får för att fortsätta fiska sönder utarmade bestånd som inte ens längre duger till människoföda. Där har du särintressen med en ännu starkare lobby än jägarna.
 
En stor skillnad på hobbyjägarna är att de är rätt ensamma om att ha en liten grupp extremister som förespråkar utrotning av en djurart bara så att de ska kunna utöva sin hobby så bekvämt som möjligt.
Rätt sjukt om man tänker på det.

På vilket sätt gynnar dig ditt särintresse på att det finns varg i rikliga mängder?
 
Uppriktigt sagt så försöker jag se saker ur en mer generellt synvinkel. Det är oerhört tröttsamt med alla små särintressen som ska gapa om sitt, sitt, sitt hela tiden - ofta ur ett jäkligt kortsiktigt tidsperspektiv.
Ska det vara så jävla svårt att se saker ur ett bredare perspektiv än det egna intresset de närmsta åren? Bara att fråga om på vilket sätt det är ett problem för mig att Östersjön dör tyder på att du fattar väldigt lite om vad som händer och vad som borde hända.
Yrkesfiskarnas problem hänger för övrigt starkt ihop med Östersjöns problem. De lever numera på bidrag som de får för att fortsätta fiska sönder utarmade bestånd som inte ens längre duger till människoföda. Där har du särintressen med en ännu starkare lobby än jägarna.

Ykesfiskaren är säkert mer medveten om östersjöns problem än du.
Dom har förmodligen förslag på lösningar som är värda att lyssna på.
Men på det svarar du med en gäspning och säger - det skiter jag i....
 
Uppriktigt sagt så försöker jag se saker ur en mer generellt synvinkel. Det är oerhört tröttsamt med alla små särintressen som ska gapa om sitt, sitt, sitt hela tiden - ofta ur ett jäkligt kortsiktigt tidsperspektiv.
Ska det vara så jävla svårt att se saker ur ett bredare perspektiv än det egna intresset de närmsta åren? Bara att fråga om på vilket sätt det är ett problem för mig att Östersjön dör tyder på att du fattar väldigt lite om vad som händer och vad som borde hända.
Yrkesfiskarnas problem hänger för övrigt starkt ihop med Östersjöns problem. De lever numera på bidrag som de får för att fortsätta fiska sönder utarmade bestånd som inte ens längre duger till människoföda. Där har du särintressen med en ännu starkare lobby än jägarna.

aktiv-jägare är inte intresserad av hållbara lösningar, framför allt inte såna som bygger på biologisk mångfald. Han letar bara efter argument som går ut på att utrota rovdjur, om resonemanget sedan totalt saknar verklighetsförankring och långsiktig hållbarhet bryr han sig inte det minsta om.

Dagens yrkesfiske är lika hållbar som dodo-jakten.
 
Det jagas ju björn där i dagsläget, tanken är hur det blir om dom inte gjorde det?
Och hur vet du hur många som avstår från bärplockning redan nu?

Vet DU hur många som avstår från bärplockning pga björnrädsla?
Jag växte upp i norrland, Jokkmokk. Där finns det gott om björn och så gott som alla som var fysiskt kapabla plockade bär och gjorde skogsuflykter, aldrig någonsin hörde jag talas om att det skulle vara farligt att göra det ,eller att någon skulle vara rädd för att vistas i skog och mark pga björnförekomst.
Du verkar leva i en sagovärd där du tror att alla rovdjur är en fara för mänskligheten och allt aktivt liv i naturen. Farfars gamla skrönor om björn och ulv har satt sina spår.......

/ Erik.
 
Ykesfiskaren är säkert mer medveten om östersjöns problem än du.
Dom har förmodligen förslag på lösningar som är värda att lyssna på.
Men på det svarar du med en gäspning och säger - det skiter jag i....

Det är väl bättre att vi diskuterar konkreta förslag och uttalanden än att du ska fantisera ihop nåt som jag ska försöka gissa vad det är och sedan svara på... Ta något exempel på hur yrkesfiskarna vill tex rädda ålen (som minskat med över 90 procent på något årtionde) eller östersjöns naturliga laxstam som är på väg att försvinna eller varför inte vad de har för räddningsplan för torsken. Allt det där måste vara saker jag har missat - allt jag har sett från yrkesfiskarnas intresseorganisationer är motsatsen - typ "fiska så mycket det går på alla bestånd ocvh om någon forskare tycker att det är galet kan de dra åt helvete...". Någon räknade ut att en yrkesfiskare i snitt erhåller runt en halv miljon kronor i bidrag från samhället varje år. Kan du förklara för mig varför vi måste betala så mycket pengar till någon för att han ska kunna fiska på utrotningshotade fiskbestånd som ingen människa borde äta i vilket fall? Östersjöfisken är ju så giftig att ingen annan än vi svenskar får äta den.
Är det en bra politik tycker du?
 
Ykesfiskaren är säkert mer medveten om östersjöns problem än du.
Dom har förmodligen förslag på lösningar som är värda att lyssna på.
Men på det svarar du med en gäspning och säger - det skiter jag i....

Jag har personligen vid en paneldebatt om fiskets framtid jag lyssnade på hört en hög representant för någon av yrkesfiskets organisationer på fullaste allvar hävda att "Om torsken tar slut är det för att det är guds mening. Inte för att vi fiskar för hårt"
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar