Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
aktiv-jägare är inte intresserad av hållbara lösningar, framför allt inte såna som bygger på biologisk mångfald. Han letar bara efter argument som går ut på att utrota rovdjur, om resonemanget sedan totalt saknar verklighetsförankring och långsiktig hållbarhet bryr han sig inte det minsta om.
Dagens yrkesfiske är lika hållbar som dodo-jakten.

Skillnaden mellen din och min "hållbara lösning" är att jag räknar in även såna som dig i lösningen.
Vi importerar 50% av all mat och det kallar jag inte för hållbar lösning.
Vi kan importera 100% och göra om sverige till ett stort kolmården och säga "titta vad fint vi har det"?
-vad som sen händer utrikes har mindre betydelse-?

-Nää det duger inte, vi måste lösa våra interna problem, eller flytta härifrån. Det gäller speciellt
stadens innevånare som är den tärande delen av befolkningen.

Yrkesfiskaren sitter säkert insnärjd i byråkratiska regler som gör att kan inte kan göra en vettig
framtidsplan.
Grundprincipen är att det man jagar(fiskar) -det skyddar man!
-Har funkat bra på jakten, -bara man slipper en massa gäspande "experter"
 
Det är väl bättre att vi diskuterar konkreta förslag och uttalanden än att du ska fantisera ihop nåt som jag ska försöka gissa vad det är och sedan svara på... Ta något exempel på hur yrkesfiskarna vill tex rädda ålen (som minskat med över 90 procent på något årtionde) eller östersjöns naturliga laxstam som är på väg att försvinna eller varför inte vad de har för räddningsplan för torsken. Allt det där måste vara saker jag har missat - allt jag har sett från yrkesfiskarnas intresseorganisationer är motsatsen - typ "fiska så mycket det går på alla bestånd ocvh om någon forskare tycker att det är galet kan de dra åt helvete...". Någon räknade ut att en yrkesfiskare i snitt erhåller runt en halv miljon kronor i bidrag från samhället varje år. Kan du förklara för mig varför vi måste betala så mycket pengar till någon för att han ska kunna fiska på utrotningshotade fiskbestånd som ingen människa borde äta i vilket fall? Östersjöfisken är ju så giftig att ingen annan än vi svenskar får äta den.
Är det en bra politik tycker du?

Grundfelet är väl egentligen vår onaturligt höga levnadsstandard.
Vi kan lätt skippa tanken på Östersjöfisk och importera istället. Fiskaren får bidrag, men det får ju bonden även. Allt för att komma till rätt nivå för att konkurrera med fattigare (svältande) länder.

Om vi tvingades betala vad det kostade så skulle vi hamnat i en annan dager.
Med rätt pris på fisken t ex så kanske det blev mer intressant att rädda östersjön.

Fiskaren behövde inte fiska lika mycket och bonden kunde avstå importerat kraftfoder/gödning.
Och en älg blev plötsligt värd 30 000,-/st!
 
Uppriktigt sagt så försöker jag se saker ur en mer generellt synvinkel. Det är oerhört tröttsamt med alla små särintressen som ska gapa om sitt, sitt, sitt hela tiden - ofta ur ett jäkligt kortsiktigt tidsperspektiv.
Ska det vara så jävla svårt att se saker ur ett bredare perspektiv än det egna intresset de närmsta åren? Bara att fråga om på vilket sätt det är ett problem för mig att Östersjön dör tyder på att du fattar väldigt lite om vad som händer och vad som borde hända.
Yrkesfiskarnas problem hänger för övrigt starkt ihop med Östersjöns problem. De lever numera på bidrag som de får för att fortsätta fiska sönder utarmade bestånd som inte ens längre duger till människoföda. Där har du särintressen med en ännu starkare lobby än jägarna.

Sluta mobba jägaren nu.

Det är väl uppenbart att han inte har något liv och man skall inte sparka på de svagaste.

Sparka på vargen istället!
 
Demokrati? Lena Ek:s ord ekar tomt över landsbygden...


– Det finns inget stöd i lagstiftningen, säger länsstyrelsen i Gävleborgs län om föreslagen skyddsjakt, trots att Hovravargen blivit alltmer närgången mot de boende i Ljusdal.

I Hovra utanför Ljusdal har man, som tidigare rapporterats, haft problem med en varg som är mycket närgången och helt orädd för de boende. Ingenting tycks kunna skrämma vargen. Inte ens länsstyrelsens krevadkarbin, som simulerar artilleribeskjutning, har gett resultat.
Många är upprörda och känner stor oro över att ha vargen så nära omkring sig. Paret Anki Lindkvist-Johansson och Leif Johansson är två av dem som fått nog.
– Det jag kan göra är att ringa länsstyrelsen och vädja till personalen att försöka skrämma bort vargen. Förhoppningsvis kan det på sikt leda till ett beslut om att vargen ska avlivas, säger Leif Johansson till Sveriges Radio Gävleborg.

Länsstyrelsen har egen tolkning
Men något sådant tycks inte bli av. Trots miljöminister Lena Eks upprepade försäkringar, att närgångna vargar ska få skjutas genom snabbt ordnade skyddsjaktstillstånd, uteblir åtgärden. Länsstyrelsen i Gävleborgs län har nämligen ett annat sätt att se på skyddsjakt än våra folkvalda politiker:
– Det finns inget stöd i lagstiftningen, säger man.
Vad länsstyrelsen baserar det uttalandet på förstår ingen med insikt i Sveriges Rikes Lag. Fortsättning lär följa.
 
Om vargen vore en späckhuggare som högg kölen av var tusende segelbåt.......om vargen var en parasit som satte sig på svamp som gjorde att ingen kunde plocka svamp...om vargen vore en glups rovfisk som åt upp inplaterade regnbågar...om vargen vore älg som åt plantor värda miljoner...

Nu är ju bara vargen en som påverkar jakten med löshund för i runda slängar 50-100 tusen jägare ett fritidsintresse som en ganska liten % av landets befolkning håller på med ska den få finnas eller ?

Varför inte vända på frågan kan man inte göra ett hägn stort som en par vargrevir och ha vargar i det hägnet...förmodligen inte dyrare än idag ?

Vad är våran historia är den med eller utan varg....? Hur långt tillbak i tiden ska vi gå ?

I min del av landet finns det på många håll ganska stort motstånd mot bäver....- Den fanns inte förr!!

Brukar det heta...trots urgammla namn som bjur(bäver) i ortsnamn.

Jag lider inte själv av varg i min del av landet...men förstår jägare somfår sin jakt förstörd jaktformer som kanske fortgått i flera generationer....
 
Ja då kanske vi ses på jaktmässan i Tullgarn på lördag?
Jag känns igen med följande signalement:

Jakt-ryggsäck -som alltid
Jaktbyxor typ sommar
Rutig skjorta
Jaktmössa
Jakthund
Vidhängande fru
Obeväpnad (förutom frun)

Om du känner igen mig så är kodordet: "hur blir vi av med vargelendet?"
-Då vet jag att du är från utsidan..
Om det inte är jag som svarar så kan du alla fall få nåt bra förslag....

http://www.swedishgamefair.se/
 
Ja då kanske vi ses på jaktmässan i Tullgarn på lördag?
Jag känns igen med följande signalement:

Jakt-ryggsäck -som alltid
Jaktbyxor typ sommar
Rutig skjorta
Jaktmössa
Jakthund
Vidhängande fru
Obeväpnad (förutom frun)

Om du känner igen mig så är kodordet: "hur blir vi av med vargelendet?"
-Då vet jag att du är från utsidan..
Om det inte är jag som svarar så kan du alla fall få nåt bra förslag....

http://www.swedishgamefair.se/

Jag brukar gå klädd i traditionella motorcykelgängs-kläder, är nästan två meter lång och bred som en oxe. Om du ser någon sådan så är kodordet "Är du gay din lilla fjant?". Bara att prova dig fram. Är det inte mig du mött så märker du säkert det... :)




(och bara för att det inte ska hända någon olycka kanske jag ska poängtera att ovanstående är ett skämt...)
 
aktiv-jägare är inte intresserad av hållbara lösningar, framför allt inte såna som bygger på biologisk mångfald. Han letar bara efter argument som går ut på att utrota rovdjur, om resonemanget sedan totalt saknar verklighetsförankring och långsiktig hållbarhet bryr han sig inte det minsta om.
Dagens yrkesfiske är lika hållbar som dodo-jakten.
Skillnaden mellen din och min "hållbara lösning" är att jag räknar in även såna som dig i lösningen.
Vi importerar 50% av all mat och det kallar jag inte för hållbar lösning.
Vi kan importera 100% och göra om sverige till ett stort kolmården och säga "titta vad fint vi har det"?
-vad som sen händer utrikes har mindre betydelse-?

-Nää det duger inte, vi måste lösa våra interna problem, eller flytta härifrån. Det gäller speciellt
stadens innevånare som är den tärande delen av befolkningen.

Yrkesfiskaren sitter säkert insnärjd i byråkratiska regler som gör att kan inte kan göra en vettig
framtidsplan.
Grundprincipen är att det man jagar(fiskar) -det skyddar man!
-Har funkat bra på jakten, -bara man slipper en massa gäspande "experter"

Du lever bokstavligen i din egen lilla värld.
Tror du verkligen själv på det du säger? :)
 
Du lever bokstavligen i din egen lilla värld.
Tror du verkligen själv på det du säger? :)

Oavsett vilken standard vi har i Sverige så kommer det i en inte alltför avlägsen framtid att bli
akut matbrist i världen.
Det är inte hållbart att tro att dom fattiga ska producera mat åt oss i all framtid.

Det är inte hållbart att kräva att u-länder ska hygga ner skog för att få allt större odlingsarealer.
Till slut faller det tillbaka på oss. Det kommer att krävas att vi förvaltar dom resurser vi har
på ett effektivt sätt.
Finns ingen yrkesfiskare så saknar ingen fisken förrän importen upphör att fungera.

Förr eller senare blir det "slutlekt" på rovdjursfronten. Gäller både varg, säl, och skarv mm som är direkta konkurrenter till oss.

-Vad tror du? -ska vi bara öppna en till ICA-butik?

När det gäller östersjön kan vi börja med att plugga igen alla dagvattenledningar som är speciellt talrika i städerna.
-Jag har ingen-!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar