ett litet löpskotest...
Såhär nästan on topic, gjorde för ett par dar sen ett litet skotest som några av er kanske finner intressant. Barfota, en superstabil joggingsko med pronationskil (asics kayano) med en inläggssula gjord efter min fot, och en lättviktssko, adidas adizero adios (samma modell som Haile Gebrselassie använder). Jag testade fler skor också, men valde ut adiosen för att den visar tydligast problemet...
Filmade mig själv med höghastighetskamera och kollade in max proneringsvinkel med de olika. Som lekman kan man ju tänka sig att anledningen till att man behöver en asics kayano eller liknande är att man har för klena fötter eller allmänt kass biomekanik så man överpronerar i neutrala skor. Det är ju också så tongångarna går i försäljningssnacket. Sanningen är dock den att för många visar sig överpronering bara i skor, inte barfota, så man borde snarare skylla på skorna inte kroppen. Har jag läst. Men aldrig testat, tills nu.
Det visar sig att jag är en av dessa individer, som syns i bilderna. Neutrala lättviktsskon viker sig tämligen mycket, även om det ser värre ut än det är, eftersom foten trycks mot insidan av skon. Det är också det som är själva grundproblemet. När man springer landar man ganska nära mittlinjen (för balans) och sätter alltså ner foten med utsidan först med ett ben som lutar inåt, det blir alltså en kraft åt sidan. Med en klen sko hamnar man gärna lite på sniskan över mellansulan, speciellt om man som jag vrider ut foten lite innan isätt, och då är det klart att den komprimeras ojämnt, så hela skon lutar och man överpronerar.
Barfota existerar inte problemet, och med den stabila joggingskon+inläggsulan ser man att proneringsvinkeln är tillbaka på barfotanivå. Det ska dock nämnas att det var skillnad på olika neutrala lättviktsskor, vissa fungerade bättre än andra på mig, så vill man ha lättviktsskor på tävling kan det löna sig att prova några olika. Gebrselassie använder som sagt Adizero Adios, och han pronerar inte lite i dem heller (han vrider ut fötterna ännu mer än jag gör också), som man kan se i den här filmen på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=EAW87NsiGuI
Geb klarar sig skadefri ändå... själv har jag haft återkommande haft problem med insida underben (klassisk "överproneringsskada"), även när jag en tid enbart använde stabila joggingskor plus inlägg.
Det är inte helt lätt att jämföra proneringen barfota och i skor, till att börja med ser man ju inte foten inne i skon. Men så är proneringsrörelsen rätt olika också. Skon har rätt tjock och bred sula, så när man sätter i ytterkanten börjar foten rotera runt en axel som är ganska långt från foten själv. Detta är ett känt problem, så joggingskorna har ofta en avfasad häl som hjälper det litegranna i ett häl-steg, men inte alls när man sätter ner mellanfot som jag gör även med skor (barfota är det lite mer tendens till framfot, och med skor lite mer tendens till häl, eftersom hälen är uppbyggd). Barfota plattas hela foten ut mer, både framfot och häl, och mest troligt också fotvalvet, i jogginskorna med inläggsulorna finns ju ganska kraftigt hålfotsstöd. Ändå blir proneringsvinkeln ungefär lika stor, kanske pga en ökad sidoförflytting, behöver nog ännu mer högupplöst material för att kunna avgöra det säkert.
Man kanske inte ska dra några långtgående slutsatser, mer än att det kanske inte är bra alla gånger att skor jämförs med andra skor. Det finns uppenbarligen mer än ett sätt att minska proneringsvinkeln från lättviktsskorna för åtminstone en del av oss (jag tror det gäller rätt många, kanske majoriteten av de som överpronerar), göra skorna ännu mer minimalistiska (supertunn sula med ytterst lite dämpning) eller gå till barfota, eller skaffa en stor tung stabil joggingsko.