Vad trevligt att höra att du har goda erfarenheter från lågsko-användning i fjällen, Martin! Det var också min förhoppning att denna diskussion skulle dra till sig folk från lättviktslägret för att försöka gifta ihop argumentationen. Grundtanken i båda fallen är densamma: befria foten och låt den så långt det är möjligt hävda sig på egna meriter.
Likheterna mellan fjällvandring i lågskor och framfotalöpning i skor med tunna sulor blir också tydlig om man går in i en friluftsbutik och frågar efter skor för fjällvandring. De flesta expediter jag stött på drar sig inte från att till och med avråda från lågskor i fjällen. De är tränade att sälja lågskaftade GTX-skor och det är vad de kan. Allt annat är främmande och kanske till och med farligt. Det stämmer väl med hur Anders här beskriver etablissemangets inställning i framfotalöpnings-frågan.
Det finns dock en skillnad i allmän attityd i de båda fallen. Min uppfattning är att det passionerade försvaret för dämpade löparskor bland löpare är litet och man kan väl nästan tala om en mindre trend vad gäller framfotalöpning. Lågskor i fjällen möts dock, i alla fall i Sverige, med vad som ibland kan liknas vid ett mindre raseri från kängförespråkare. Om inte annat blir man varse det genom att följa en del trådar här på Utsidan.
Jag har bara vandrat i lågskor i fjällen Salomon XA Pro 3d och Salomon Speedcross 2 (ingen av dem GTX). Jag använder dem både på lågland och i fjällen. Nu går jag inga jättevandringar 10-14 mil på 2-4 dagar. Jag har problem med min högra fot, den "faller inåt" och jag får tronchanterit så sen ett par månader tillbaka har jag iläggsulor i skorna och problemet har försvunnit. Problemet med högerfoten har jag haft sen barnsben men det var först när jag började lassa på mig 10-11 kg ryggsäck som höften började protestera. Har även ett träningsprogram men en felställd fot är svår att träna rätt.
Tycker ofta jag möts av skepsis både i butiker och ute på lederna för att jag går i lågskor, oftast med motiveringen att man så lät stukar sig om man har lågskor, man blir blöt om fötterna osv... Dessutom måste lågskor bytas ut oftare eftersom man trycker sönder innersulan och stoppningen med tyngden vilket man kanske inte gör i en känga. Jag har vandrat på Cypern i många många mil med mina strandskor som är bara en tunn räflad gummisula med nät/neoprenöverdrag och aldrig har mina fötter trivts så bra. Jag älskar de där skorna (som tyvärr smälte av lite närgånget tramp i aska). Innan jag skaffade dem vandrade jag ofta i mina Ecosandaler de passar dock dåligt i fjällen då jag vill ha lite skydd från att skrapa upp tåspetsarna mot sten.