Tror att alla tänker mer eller mindre minimalistiskt vid fjällturer. Hur minimalistiskt det blir beror på erfarenhet, kondition, balans, terräng väder avstånd från civilisationen turens längd, eventuellt sällskap mm.
Vid löpning behövs kanske inte ens regnkläder om man är inom nån timme från civilisationen. Men tänk till innan, vrickar jag foten och måste linka tillbaks, blir jag då nedkyld utan regnkläder?
Bra regnkläder är det första jag tar med i riktning från minimalism.
Fjäderlättarnas mantra om tre för tre dvs tält sovsäck liggunderlag ryggsäck inom tre kilo är utmärkt rättesnöre sommartid.
Väga allt och att välja bort onödiga prylar är andra principer.
Undvika skavsår, bekväma kängor och kläder.
Lycka till.
Thure
Finns så många olika typer av fjällturer idag att alla finns på spektrat.
På ett sätt kan man ju säga att Stockholmaren som flyger in för att åka helikopter till stationen och endast ha en liten väska med till kebnetoppen är rätt så minimalistiska (Däremot en icke minimalistiska plånbok...)
Sen kan man gå om människor som promenerar med 80-100 liter säckar och då blir man fundersam på vad som finns i packningen. Speciellt om de bara ska göra en 3 dagarstur i Kebne.
Regnkläder har jag aldrig riktigt förstått, då jag svettas rätt mycket. Har jag regnkläder på mig så regnar det på insidan av plaggen istället så det fungerar inte för mig.
Kängor likaså, vad är meningen med tunga skor?