Bilöverlevnad vintertid

öringen; sa:
-PaTRiC-; sa:
öringen; sa:
-PaTRiC-; sa:
norpan_; sa:
Rätt intressant för när en människa lider vill de flesta bli räddade inte avlivade! Bare en tanke.

/mattias

utveckla?

Du hugger väl inte på den enkla, norpan? :)

problemet var väl att jag högg på den enkla..

Haha kanske det :)

Nä, jag bara fick en tanke. Jag tycker självfallet att man ska avliva djur som lider och det är väl det man först tänker på om man stöter på ett. Men om en människa är svårt skadad och lider inte fan är det det första man tänker på, snarar på hur man ska kunna rädda personen. Som sagt en lite weird tanke bara.

Nu ska jag dra hem från saltgruvan, trevlig helg på er:)

/mattias
 
Bilantenn och avlivning del 3

Jaha, då har man avslöjat en statshemlighet igen och trampat i klaveret. Antennavlivning har tydligen använts även av hemliga agenter. Men nu är antennavlivning inte hemligt längre... Sic!
 
Ispik

Även om jag kör väldigt lite bil, så har jag vintertid alltid med åtminstone en ispik i bilen. Man vill ju kunna lämna israpport :cool:. Ispiken borde vara rejält mycket effektivare än en antenn, om man anser sig tvungen att avliva ett däggdjur.

Utöver den enda fisk jag lyckats fiska upp som barn, så har jag nog inte dödat något större djur än en geting, så jag kan ha fel.

Per
 
galler

Många har redan svarat. Startkablar, reservdunk, bogserlina, förbandslåda och brandsläckare ingår i min standard utrustning. Desutom har jag en kniv i handsfacket och en synål in stoppad i solskyddet (bra att ha när man får stickor) Vinter tid kan ett par värmeljus hålla temperaturen över noll och naturligtvis en snöskyffel.

Å nu till mitt tips:

Jag har ett galler i galvad stäckmetall som är ledat på mitten med ringar. Det har hjälp många gånger när jag kört fast. Man lägger den under de hjul som inte har grepp och det fungerar helt fantastiskt!
 
och glöm inte rena kalsonger och strumpar...utifall ni behöver åker till sjukhuset efter ni har haft era stora extremsituationer...
 
inte att förglömma

De som har en räddningsfilt av aluminium folie.
Många använder den fel.
Den skall inte ligga under mot mark eller så för då går kylan rakt igenom den upp till kroppen.
där är den inte bra.

men den är bra att ha ovanpå den som behöver den.
dels så är den vindtät dels skapar den en kudde av luft som värms upp och tja vissa säger att aluminiumet reflekterar tillbaks värmen.
jag vet inte hur mkt sanning det ligger i det.


/Torbjörn
 
Minnesotalistan

Om vad man behöver ha med sig i bilen inför annalkande snöstormar, brukas dras i lokala nyhetssändingarna kvällen innan.

Det mesta är redan med här....Glöm bort att jaga Patric för djuravlivningen, det är väl självklart att slår man av huvudströmmen, så svartnar det. Har ni inte läst biologi?

Go tur och håll er på vägen dvs kör med insidan....

Johan K
 
Re: Re: Bilantenn och avlivning del 2

-PaTRiC-; sa:
nian; sa:
Jag har avlivat flera djur med yxa. Har Du avlivat något djur med bilantenn, penna eller kniv? Lär iinte ut något som inte fungerar!

kniv, skruvmejsel, bultpistol, yxa, domkraft, diverse gevär och mina bara händer.. tillräckligt många för att veta att jag skulle kunna med diverse andra olika andra redskap..

Som en faunans Carl Hamilton... :)
 
Lämna aldrig, aldrig bilen!
Bilen syns mycket lättare än vad man själv gör när man traskar ute i snön.
Sa jag att man inte skulle lämna bilen? ;)


Sedan vet jag inte vart ni har fått ifrån att det skulle vara olagligt att ha knivar och yxor i bilen?
 
Knivlagen 1 §

Adam Wilhelm; sa:
Lämna aldrig, aldrig bilen!
Bilen syns mycket lättare än vad man själv gör när man traskar ute i snön.
Sa jag att man inte skulle lämna bilen? ;)


Sedan vet jag inte vart ni har fått ifrån att det skulle vara olagligt att ha knivar och yxor i bilen?

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...ASE}=SFST&${FREETEXT}=&BET=1988:254&RUB=&ORG=

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som
är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa
får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där
grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
 
Re: Knivlagen 1 §

Brune; sa:
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som
är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa
får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där
grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
Jo, hade för mig att det var så.

Men, jag ska bo så ödsligt att det inte kan räknas som allmän plats!