Det där är en lögn som har valsat runt i media alldeles för länge. Bland annat har
Magda Havas et al gjort en dubbelblind studie som tyder på motsatsen (ett youtubeklipp angående den studien finns
här). Läs också vad Mona Nilsson har att säga om denna
myt.
När det gäller de provokationsstudier som VOF m.fl. påstår skulle bevisa att elöverkänslighet inte existerar så har dessa blivit hårt kritiserade för att vara felaktigt utförda. Framförallt har lokalerna inte varit tillräckligt skärmade och de elöverkänsliga har heller inte varit isolerade från strålning före testet. Kan jämföras med om man vill testa en pollenallergiker och "be[r] dem gå till testplatsen genom en grönskande park i maj", för att citera en annan debattör i det här ämnet.
Vilken gömd agenda som VOF må ha vill jag nog helst inte veta (elöverkänsliga har fått ta emot mycket spott och spe från denna förening) men jag måste säga att jag tycker att deras "förvillarpris", som vanligtvis går ut på att hänga ut och smutskasta enskilda personer, är högst osmakligt. Att sedan media hakar på dessa dumheter är ju såklart också väldigt beklagligt.