Bilöverlevnad vintertid

visst har du rätt Johan, men glöm inte att 4-hjulsdrift kan vara en falsk trygghet om man inte vet hur man använder den, precis som att folk tror att man kan köra som på sommaren när man har dubbdäck.. men, en 4-hjulsdriven bil i händerna på rätt förare ger onekligen en hel del fördelar..
 
PaTRiC det här är ju grundproblemet att marginalerna, vinterdäck, dubb, antispinn, diffspärrar, 4hjulsdrift utnyttjas inte för att höja marginalerna utan för att öka hastigheten och minska de förra!!! Mot dumhet kämpar även gudarna förgäves......

Gubbkör hellre med vintermössan på och kommer fram än tillbringar natten i snödrivan!
 
johankse; sa:
PaTRiC det här är ju grundproblemet att marginalerna, vinterdäck, dubb, antispinn, diffspärrar, 4hjulsdrift utnyttjas inte för att höja marginalerna utan för att öka hastigheten och minska de förra!!! Mot dumhet kämpar även gudarna förgäves......

Gubbkör hellre med vintermössan på och kommer fram än tillbringar natten i snödrivan!
Jamen om man har en Jeep med stora däck så blir det mer att elda när man väl kört fast. Det ger högre säkerhet! (se länken till aftonbladet, samma som ovan.)
 
johankse; sa:
.. här är ju grundproblemet att marginalerna, vinterdäck, dubb, antispinn, diffspärrar, 4hjulsdrift utnyttjas inte för att höja marginalerna utan för att öka hastigheten och minska de förra!!!

En av mina bekanta skaffade sig en 4-hjulsdriven bil med allsköns hjälpsam elektronik i sig. Han var ute och körde en dag, det var vinter men allt gick bra så hastigheten kröp sakta uppåt. Plötsligt slogs han av en tanke "är det verkligen rimligt att jag kör den här vägen 30 km/h fortare i den här bilen än den förra?"

Kanske dags för ett nytt talesätt: "mot fysikens lagar kämpar även ABS-en förgäves"..
 
dabac; sa:
En av mina bekanta skaffade sig en 4-hjulsdriven bil med allsköns hjälpsam elektronik i sig. Han var ute och körde en dag, det var vinter men allt gick bra så hastigheten kröp sakta uppåt. Plötsligt slogs han av en tanke "är det verkligen rimligt att jag kör den här vägen 30 km/h fortare i den här bilen än den förra?"

Ja, det går ju inte snabbare att få stopp på en 4wd vilket många verkar tro ;)
 
öringen; sa:
dabac; sa:
En av mina bekanta skaffade sig en 4-hjulsdriven bil med allsköns hjälpsam elektronik i sig. Han var ute och körde en dag, det var vinter men allt gick bra så hastigheten kröp sakta uppåt. Plötsligt slogs han av en tanke "är det verkligen rimligt att jag kör den här vägen 30 km/h fortare i den här bilen än den förra?"

Ja, det går ju inte snabbare att få stopp på en 4wd vilket många verkar tro ;)

Detta är sâ rätt, har haft ett flertal 4by4 och jag har flera gânger kört iväg hemmifrân och upptäckt hur jäkla halt det igentligen var när jag provbromsat lite.
Nu för tiden fâ flerhjulsdriften vara den extra finessen att ta till när det kniper.
Verklig nytta hade jag dock den gângen en bil kom snurrandes mot mig i mitt körfält, dâ var det skönt att kunna styra rakt ut i snön o tebax upp pâ vägen igen utan att rensa underredet.
 

avslutad210712

Gäst
Så av den

anledningen kommer min nästa bil att vara bakhjulsdriven och motorstark. Enligt alla förstå-sig-påare det mest trafikosäkra som finns men då luras man inte att köra så fort att man inte kan stanna. Självklart kommer all antisladdutrustning att vara avslagen.
 
Man kan ju enkelt vända på resonemanget; det blir ju knappast säkrare av att man tar bort diverse funktioner på bilen som vi redan tar för givet idag.

T ex: Försämra bromsverkan så att bara ett hjul bromsar - och föraren sänker hastigheten till en ofarlig nivå, typ...

Antisladd och 4x4 är utmärkt och även om det finns olika förfinade system så är de flesta bättre än inga alls.

Att det sedan alltid är upp till föraren att avgöra vad rätt hastighet är kommer man ju däremot aldrig ifrån. I "överlevnadssammanhang" kanske det snarast handlar om att undvika att köra fast eller kunna ta sig fram på en given sträcka. Detta går ju bättre med 4x4 oavsett omdömet. Självklart har körteknik viss betydelse, men det har det ju oavsett antalet drivhjul.

Anser att 4x4 är oerhört mycket lättare att motivera än de hästkrafter man har över 100...

Edit: Oups, Zeb hade visst redan vänt på resonemanget...
 
Re: Så av den

avslutad210712; sa:
Självklart kommer all antisladdutrustning att vara avslagen.
Den skönaste körningen är ju under början av vintern, när alla plötsligt inser att det är halt (igen!) och att man faktiskt kan dö i trafiken. Folk kör försiktigt och generöst, släpper fram och gasar inte mot rondellerna. Jag gillar första halkan! Synd bara att det envisas att regna här ute...
 
Spade, skoteroverall, sandsäck, vajerspel, ficklampa/pannlampa, torr ved, yxa, tändare, reservdunk, långt rep. Detta plus lite rutin på att få loss fastkörda bilar och ett visst mått av kreativitet räcker ganska långt.