Bilöverlevnad vintertid

Ett kompis gäng körde på ett rådjur sent en lördagsnatt och som fortfarande levde. Men efter ett telefon samtal till Polisen som inget kunde göra så tog de beslutet att strypa rådjuret, vilket var rätt effektivt. Så kan det gå om inte har något annat ta till vid en viltolycka.
 
Så, nu har jag i a f skaffat riktiga vinterdäck, så jag slipper hamna i några överlevnadssituationer...

Fortsätt gärna att skriva i tråden!
 
För en eventuell andra halvlek på denna tråd kanske vi borde försöka inleda med lite tänkbara överlevnadsscenarion?

Antar att man inte befinner sig på Sveavägen, eller E4.

Har man varit med om en lite olycka kanske?

Eller har man bara fastnat eller fått soppatorsk, fast på ett himla avlägset ställe?

Kan vi enas om tre typfall så kanske det är lättare att säga vad erforderlig utrustning resp klokt beteende såväl preventivt som reaktivt är.
 
Mezzner; sa:
Eller har man bara fastnat eller fått soppatorsk, fast på ett himla avlägset ställe?
Ja, för mig ligger det närmast till hands med att man t ex varit ute och pimplat, och så startar inte bilen. Man sitter på ett ställe där ingen behöver komma förbi på en veckas tid eller så. Samma lika är det med soppatorsk ute i obygden. Alla tillbud längs större väg känns som en annan dimension av överlevnad, som i o f s är mer sannolik att råka ut för.
 
Yxa och bilantenn

En yxa har två olika ändar. En som man kan hugga ved med och en som man kan slå med. Du ska naturligtvis använda den platta ända av yxan och slå till i huvudet på djuret, så att avlivas. Däremot får du gärna skriva till mig hur jag kan använda en bilantenn för att avliva ett djur.
 
Re: Yxa och bilantenn

nian; sa:
En yxa har två olika ändar. En som man kan hugga ved med och en som man kan slå med. Du ska naturligtvis använda den platta ända av yxan och slå till i huvudet på djuret, så att avlivas. Däremot får du gärna skriva till mig hur jag kan använda en bilantenn för att avliva ett djur.

krossande verktyg är ju så bra vid avlivning, därför avlivar man djur med yxa istället för bultpistol.. det går iofs utmärkt att krossa skallen på ett djur med en yxa, det e bara det att det finns bättre sätt.

angående bilantenn, nu hängde ju upp er just på dessa.. naturligtvis fungerar inte alla antenner till detta men det är relativt enkelt att avliva med spetsiva hårda metallföremål, hur man gör, precis som med människor, ovanför atlaskotan.. stick, slut.. klart.. på rätt ställe så är det ganska enkelt med en antenn, penna eller skruvmejsel.. en kniv är att föredra men det går med de flesta smala, vassa och styva föremål.
 
Man gör helt enkelt så att man kortsluter batteriet med startkablarna så att man får igång en brand. I värsta fall kan man elda ett säte...
 
Lischke; sa:
Man gör helt enkelt så att man kortsluter batteriet med startkablarna...

Denna metod bör väl också kunna användas för defibrillering av det tidigare nämnda rådjuret om man vill rädda det istället för att ha ihjäl det. Det är ju så himla många sådana där rädda djurprogram på TV...

/A
 
Bilantenn och avlivning del 2

Jag har avlivat flera djur med yxa. Har Du avlivat något djur med bilantenn, penna eller kniv? Lär iinte ut något som inte fungerar!
 
Re: Bilantenn och avlivning del 2

nian; sa:
Jag har avlivat flera djur med yxa. Har Du avlivat något djur med bilantenn, penna eller kniv? Lär iinte ut något som inte fungerar!

Men snälla du, vår egen fjällagent har ju prövat antennmord på den lede fi. Fast i hemlighet så du får inte prata om det förstår du väl :)
[Ändrat av öringen 2006-01-13 kl 13:38]