Bilöverlevnad vintertid

Dra dig loss!

Högre upp under forum "överlevnad" beskrivs hur man kan göra en synnerligen effektiv nödvinsch att dra loss bilen med. Lite rep och två massavedsbitar är allt som behövs.
mvh
Sigvard survival
 
Det bästa...!

Körde en stor del av 80- och 90-talet uppe i norrland, det mesta som är uppräknat i de olika inläggen hade man med sig i bilen. Det var en äldre kollega som lärde mig vad som skulle tas med. Minimun var en dunsovsäck, startkablar och bogserlina och liknande nyttigheter. Det viktigaste var dock att ha gott om bensin i tanken, aldrig gå under halv tank. Tomgånskörning är ju inte lagligt (högst några minuter, beroende på kommun)men sitter du i en snödriva några timmar och det är rejält med minusgrader så tror jag att det räknas som "nödvärn". Är fortfarande välutrustad men packningen är numer anpassad för körning i storstadsmiljö. Ha dé
 
Efter en händelse igår inser jag att en otroligt bra grej att ha i bilen är reflexväst. Har man sedan även en ficklampa så är det ännu bättre.

Detta kanske inte är typiska saker som göra att man kan överliva i några dagar i sin bil, men det är å andra saker som kan förhindra att man dör inom 15 s efter att man klivit ur bilen...
 
Ficklampa har jag alltid haft i bilen. Sen jag upptäckte att det finns ett cigarettändaruttag i bagageutrymmet så har jag också en 12 V sladdlampa i bilen.

Fast reflexväst har jag ingen, tror Clas O hade billiga såna nu...
 
Köper man spolarvätska på shell får man en reflexväst med på köpet! Säkert inte billigt i förhållande till hela paketet på tex Biltema eller Klas, men det blev i alla fall av :)
 
dextrosol är grymt! humöret kan vara en av orsakerna till att man ger upp, så som komplement till utrustningen förelsår jag också lite druvsocker...
 
första förband m.m.

Utöver olika första förband har jag har skaffat aliminiumfilt, skyddshanskar i latex, andningsmasken "POCKETMASK" (det kommer ni att skaffa om ni behöver ge mun mot mun metoden på ngn som har ätit ratten/styret) sax, skallpell, sårservetter samt brännskadeförband.
Första förbandet BÖR ligga inne i bilen. då om man blir påkörd bakifrån kan vara svårt att få upp bakluckan. & gärna inte utsatt för solen.
Sen att jag har två olika kuddar gör inte saken sämre. en som jag har med mig när jag går från bilen ut i skogen &så.
snökedjor kan användas när det blir ishalka även här i stockholm.
när det blev totalkaos i trafiken vid första halkan så satte jag på snökedjorna på mina sommardäck & jag hade inge problem alls att köra.
Mer, ja yxa är aldrig fel. men kniv är ännu bättre, tex att skära bälte.

allt för nu
//F
 
Vanliga privatbilar utom vissa ovanliga 4hjulsdrivna saknar diffspärr. Men antispinn och antisladd har massvis av moderna bilar. De senare och diffrentialen gör egenbärning svårare. Spade och friktionselement under drivhjulen kan hjälpa upp situationen.
Vid lyckade överlevnader gäller det att göra det mest livsbefrämjande. Stanna kan vara rätt och helt fel. Allt beror på situationen.
Att anbefalla bilmärken med 4hjuldrift, diffspärr och lågväxel ger mig tyvärr inga egna fördelar men vid svårt före är dylika bilar ovärdeliga. Viktigast är dock att köra så sakta att man håller sig på vägen....

Go tur