Bilöverlevnad vintertid

Re: Knivlagen 1 §

Brune; sa:
Adam Wilhelm; sa:
Lämna aldrig, aldrig bilen!
Bilen syns mycket lättare än vad man själv gör när man traskar ute i snön.
Sa jag att man inte skulle lämna bilen? ;)


Sedan vet jag inte vart ni har fått ifrån att det skulle vara olagligt att ha knivar och yxor i bilen?

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...ASE}=SFST&${FREETEXT}=&BET=1988:254&RUB=&ORG=

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som
är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa
får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där
grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Helt rätt och riktigt... MEN...
I första paragrafen som du har citerat så står det: "Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som
är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa"

Är era knivar och yxor ägnade att användas som vapen vid brott?
Mina är det inte.
Man pratar alltså om uppsåtet och är uppsåtet att skada andra vid brott så är det olagligt.
[Ändrat av Adam Wilhelm 2006-01-15 kl 12:52]
 
För övrigt så har jag aldrig varit så välutrustad som den gången vi åkte av på Flatruet kl 21:50 i febr. -92.
Jag och kompisen skulle skida upp till Sylarna och bedriva lite klättring.
Polaren var lite stressad eftersom vägen stängs mellan 22:00-06:00 så han körde rätt så fort.
"Ta det lite lugnt så att vi inte åker av" hann jag säga och sekunden efter så får han sladd och vi åker av vägen i ett stort moln av snö.
När bilen har stannat sitter han och vågar inte titta på mig. *S*
Han vill ut och försöka skotta loss bilen men jag säger åt honom att först så byter vi om.
Så vi bytte om till underställ, raggsockor, GTX-ställ, damasker och heal konkarongen, sedan var det i pannlampans sken som vi försökte att gräva loss bilen vilket visade sig vara helt fruktlöst.
Min polare tyckte att vi skulle övernatta i bilen men jag sa att det är bättre om vi slår upp tältet och sover där, då har vi iallafall utrymme att röra på oss.
Sedan ser vi några billyktor på en bil som kommer, det var gubben som hade hand om vägen.
Gubben var jättebekymrad för han kunde inte dra upp oss eftersom han hade parkerat plogbilen men då tyckte jag att han kunde ju dra upp oss imorgon bitti när han hade låst upp vägbommen.
Sagt och gjort, när morgonen kom så drog han loss bilen och vi packade ihop tältet och åkte vidare mot Ljungdalen.
 
Re: Knivlagen 1 § (läs hela texten...)

Brune; sa:
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...ASE}=SFST&${FREETEXT}=&BET=1988:254&RUB=&ORG=

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som
är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa
får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där
grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förvisso, men du kan ju inte bryta loss halva paragrafen:

"Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt
särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller
visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till
föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är
att anse som befogat."

(1§ andra stycket.)

De flesta anser nog att en kniv som del i utrustningen i en välutrustad bil kan anses som befogat, framförallt i fordon som framförs av någon som ofta hänger här (innehavarens behov)

Jag tolkar det som om lagstiftaren tänkt på såna som oss..

Sen finns det ett stycke till men det behandlar i stort bara stiletter och andra, lite mindre friluftsmässiga prylar...
/Erik
 
Re: Re: Knivlagen 1 §

Adam Wilhelm; sa:
Brune; sa:
Adam Wilhelm; sa:
Lämna aldrig, aldrig bilen!
Bilen syns mycket lättare än vad man själv gör när man traskar ute i snön.
Sa jag att man inte skulle lämna bilen? ;)


Sedan vet jag inte vart ni har fått ifrån att det skulle vara olagligt att ha knivar och yxor i bilen?

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...ASE}=SFST&${FREETEXT}=&BET=1988:254&RUB=&ORG=

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som
är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa
får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där
grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Helt rätt och riktigt... MEN...
I första paragrafen som du har citerat så står det: "Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som
är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa"

Är era knivar och yxor ägnade att användas som vapen vid brott?
Mina är det inte.
Man pratar alltså om uppsåtet och är uppsåtet att skada andra vid brott så är det olagligt.
[Ändrat av Adam Wilhelm 2006-01-15 kl 12:52]

Helt riktigt, avsikten har nog betydelse

Jag blev stoppad av polisen en lördagsmorgon för nykterhetskontroll, och polisen hade inget att invända att jag hade ispiken och övrig skridskoutrustning på passagerarplasten fram (bagageluckan var igenfrusen).

Per
 
Det är väl så enkelt, och rättsäkerhetsvidrigt, att om man har en morakniv i handskfacket så har polismannen relativt bra på fötterna om han vill hävda att det är brott mot knivlagen.
Tycker han i det läget att bilisten ser ut som en hedervärd samhällsmedborgare så kan ha utanvidare agera utefter detta istället.

Kan ju vara bra när poliserna gör bra bedömningar, och med hjälp av knivlagen kan vidta åtgärder mot busar. Problemet är väl bara den dagen man träffar en polis som tycker att man ser ut som en buse.

Det finns prejudikat (surfa gärna) där det gått bra resp dåligt beroende på hur den åtalade försvarat sitt innehav. Exempelvis får man nog färdas på en given väg i riktning mot sin jaktmark t ex, även i tätbebyggelse. Man får då stanna för vissa ärenden, kanske tanka, men man får inte stanna på fel ställe och börja prata med nån man känner, särskilt inte med slidkniven hängande på fältbyxorna samtdigt som man kliver ut och tar en fika med den man oförappandes stött ihop med.

Jag kan inte det där, men när jag har en kniv i handskfacket så tar jag en medveten risk. Ibland får den ligga där, och ibland inte. Att jag sedan har den för oförutsedda händelser är nog inte bra, eftersom jag bara får ha den där om jag är på väg mot nåt specifikt tillåtet.
 
Mezzner; sa:
Jag kan inte det där, men när jag har en kniv i handskfacket så tar jag en medveten risk. Ibland får den ligga där, och ibland inte.
Det finns en ytterligare aspekt som gör att knivar inte rekommenderas i handskfacket eller på passagerarsidans dörrficka, och det är risken att bli rånad på bilen/mobilen/plånboken/whatnot. Själv är jag inte rädd för andra människor, men jag läste nånstans att det var ett gott argument att hålla kniven i bagageluckan, alternativt i förarsidans dörrficka.
 
Grov filt och ha koll på vart du är...

Jag har inte läst alla inlägg, det här kanske redan har diskuteras.
En grov filt kan vara bra både för värme men även att använda under hjulen om man slirar fast någonstans- både sommar och vinter.

Det där med att aldrig lämna bilen beror väl på vart bilen står..finns det chans att någon åker förbi kan man ju stanna där, men på små skogsbilvägar kan det vara lika bra att gå. Kolla först om mobilen fungerar, sedan kan det ju vara bra om man vet åt vilket håll närmsta hus ligger så man inte går åt fel håll.
/Lena
 
Strykarräven; sa:
Mezzner; sa:
Jag kan inte det där, men när jag har en kniv i handskfacket så tar jag en medveten risk. Ibland får den ligga där, och ibland inte.
Det finns en ytterligare aspekt som gör att knivar inte rekommenderas i handskfacket eller på passagerarsidans dörrficka, och det är risken att bli rånad på bilen/mobilen/plånboken/whatnot. Själv är jag inte rädd för andra människor, men jag läste nånstans att det var ett gott argument att hålla kniven i bagageluckan, alternativt i förarsidans dörrficka.

Det är därför man alltid har en peacekeeper nedstucken vid förarstolen... för att inte tala om att hagelbrakaren i vapenstället i bakrutan alltid är laddad förståss :)
 
Såg att någon skrivit om så kallade antisladd system. Dom är nog bra så tillvida att de möjligen håller en och annan på vägen.

Då du redan hamnat vid sidan av vägen brukar den bästa lösningen vara att slå av systemet. Systemet låser nämligen drivningen på ett eller annat sätt så du inte kommer någon vart, det är i alla fall min erfarenhet av några olika modeller.

Ett par tips är att släppa ut en del av trycket i de drivande hjulen. Lägre tryck ger större anläggningsyta och mer drag.

En mer avancerad variant är att knyta ett rep runt ett träd och den andra änden kring ett drivhjul. Då blir hjulet en vinch, inte helt enkelt, men det fungerar. Man får ta det väldigt sakta och försiktigt så man inte får repet kring drivaxel. Där kan det nämligen skada både bromsslangar och annat godis.

Att sitta kvar i bilen med motorn igång och en del snö runt är direkt livsfarligt då avgaserna samlas kring bilen. Man riskerar med andra ord att bli ett varmt lik.
 
sweden_faltboot; sa:
Då du redan hamnat vid sidan av vägen brukar den bästa lösningen vara att slå av systemet. Systemet låser nämligen drivningen på ett eller annat sätt så du inte kommer någon vart, det är i alla fall min erfarenhet av några olika modeller.

Hur ofta kör du av vägen om du skaffat dig denna erfarenhet från flera olika bilmodeller?

/A