Bilöverlevnad vintertid

Hönsnät och friktionsmattor i all ära

Men i praktiken är det så att inget fungerar så bra som ett par stipes av streckmetall. Köps hos smeden och används till trappsteg och entreplan där. 3 1mx20cm räcker väl. Den tredje har du till domkraften.
När jag gick AAAs ökenöverlevnadskurs med bil, tog vi upp arktiska förhållanden oxså. Reflexskärm vid eldning motorhuv eller baglucka. Bilen blir snabbt fuktig och kall inne. Så elda ute. Plast och syntet brinner giftigt bra.
Själv har jag regntak med att spänna mellan elden och bilen. Men jag har inte behövt använda det heller.
Minnesotalistan på vinterpackning av bilen inkluderade även bössa och ammunition.

Go tur

Johan K
 
Re: Bilantenn och avlivning del 2

nian; sa:
Jag har avlivat flera djur med yxa. Har Du avlivat något djur med bilantenn, penna eller kniv? Lär iinte ut något som inte fungerar!

kniv, skruvmejsel, bultpistol, yxa, domkraft, diverse gevär och mina bara händer.. tillräckligt många för att veta att jag skulle kunna med diverse andra olika andra redskap..
 
Själklart var detta i annat okänt land eller i Sverige men i situationer som kunde betraktas som nödsituationer för det stackars kräken. Naturligtvis är flertalet av de uppräknade avlivningsmetoderna annars oförenliga med svenska lag.

Jag är dock övertygad om att det beskrivna hände i situationer då svensk lag inte gällde, så vi kan väl skippa den debatten.
 
Mezzner; sa:
Själklart var detta i annat okänt land eller i Sverige men i situationer som kunde betraktas som nödsituationer för det stackars kräken. Naturligtvis är flertalet av de uppräknade avlivningsmetoderna annars oförenliga med svenska lag.

Jag är dock övertygad om att det beskrivna hände i situationer då svensk lag inte gällde, så vi kan väl skippa den debatten.

Om djuret lider så FÅR du ( med de medel som står till buds ), men du har ingen skyldighet att dräpa det.
 
Dunk med bensin

Hej!
En liten dunk med bensin, tändare, piknikfilt och en yxa.

Piknikfilten ska vara med plast på en sidan, skyddar mot väta, och foder på den andra, inte metall, vem vill sitta på det ? Det leder bort värme.

Yxan ska du hugga ned ett eller flera små träd med.
Bensinen häller du över träden och tänder sedan eld på allt.
Det syns, det värmer och har du en ordentlig brasa så håller den lättare regn och snö borta.
 
Mezzner; sa:
Själklart var detta i annat okänt land eller i Sverige men i situationer som kunde betraktas som nödsituationer för det stackars kräken. Naturligtvis är flertalet av de uppräknade avlivningsmetoderna annars oförenliga med svenska lag.

Jag är dock övertygad om att det beskrivna hände i situationer då svensk lag inte gällde, så vi kan väl skippa den debatten.

var inte orolig, jag är ingen lustmördare.. tyvärr blir man på landet ibland tvingad att göra snabba insatser när djur råkat illa ut av olika anledningar, jag gör då hellre processen kort än å låter dom ligga och plågas tills jag hämtat bultpistolen(slaktmask).. det gäller även vid jakt då ibland av olika anledningar fångstskott är omöjligt, till exempel överivriga hundar och så vidare. tyvärr låter ofta folk bilskadat vilt ligga itan åtgärd, har många gånger fått avliva allt ifrån harar till rådjur som illa sarjats av trafiken.. jag försöker att i alla lägen använda det effektivaste redskapet jag har med mig eller som finns omkring..