Bilöverlevnad vintertid

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Så av den

Strykarräven; sa:
avslutad210712; sa:
Självklart kommer all antisladdutrustning att vara avslagen.
Den skönaste körningen är ju under början av vintern, när alla plötsligt inser att det är halt (igen!) och att man faktiskt kan dö i trafiken. Folk kör försiktigt och generöst, släpper fram och gasar inte mot rondellerna. Jag gillar första halkan! Synd bara att det envisas att regna här ute...

För tre veckor sen var jag på kurs i kungliga huvudstaden och berättade om hur mycket snö vi fått i år. Nu har det regnat tre veckor i rad och all snö utom den som är upplagd i högar är borta. Och cykelbanan består av ett lager is med vatten ovanpå. Kan lova att det är roligt att cykla utan antisladd- och antiramlingselektronik *L*.
 
Mezzner; sa:
Man kan ju enkelt vända på resonemanget; det blir ju knappast säkrare av att man tar bort diverse funktioner på bilen som vi redan tar för givet idag.

Det bästa vore ju att ha funktionerna tillgängliga utan att vänja sig vid att använda dem om det inte kniper, t.ex. genom regelbundet fostrande turer i en bakjulsdriven bil utan något elektroniskt förarstöd. Nåt som borde köpa en avsevärda marginaler är om man ständigt körde som om man satt i en gammal folkabubbla...
 
OT...

Bubblan var ju överstyrd så det räckte, men hade å andra sidan mer tryck på drivhjulen än de flesta bakhjulsdrivna bilar (förstås).

Det ihop med motorer på 34-50 hk gjorde att det var en ganska OK vinterbil. (Jag säger ingenting om värmesystemet och defrostern...)
 
Efter att sett filmen "Alive" så är jag övertygad om att det enda man behöver ha med sig i bilen är en jumbotub med ketchup! ;)
 
Re: Så av den

avslutad210712; sa:
anledningen kommer min nästa bil att vara bakhjulsdriven och motorstark. Enligt alla förstå-sig-påare det mest trafikosäkra som finns men då luras man inte att köra så fort att man inte kan stanna. Självklart kommer all antisladdutrustning att vara avslagen.
Förslag på nästa bil
1969-Cadillac-Eldorado-unrestored-ma-2.jpg


Tro inte på alla förståsigpåare. Dom är i själva verker bara arga gamla gubbar som iriterar sig på att ungdomarna fräser förbi dom ;). (Hukar i väntan på svar.)
 
gundj; sa:
Om det är en Eldorado på bilden så är den framhjulsdriven :)

Jo, det är en -69, så den är framhjulsdriven. Vill man ha allt, inklusive bakhjulsdrift, får man skaffa en -66 eller äldre, men dom är inte lika snygga. Vinterväghållningen är nog av önskad karaktär oavsett. Vill man ha ett framhjulsdrivet monster kan en Eldorado '70 vara något att satsa på, 8.2 liter gör bilen rejält framtung. Volvo 142 eller Amazon är annars ett hett tips som vinterbil. Då kör man inte fort i onödan, speciellt inte om det är spårigt. (Plus att gubbkepsen och rattmuffen matchar bilen.)
 
Helgonets bil i familjeversion. Ungefär så föreställde jag mig min '83 passat varje gång jag satt i den, men illusionen försvann när jag klev ur.