Bilöverlevnad vintertid

Re: Re: Re: Bra tillbehör

Wolf25; sa:
Strykarräven; sa:
Skämt åsido, yxtipset var bra.

Har själv en yxa i bilen, har bara behövt använda den till att hugga grenar mm. för att få upp bilen ur lera/sand/snö.

Yxan som jag har i bilen har jag bara varit tvungen att använda en gång i skarpt läge. Det var när en tiokrona fastnat i kundvagnen vid matbutiken.

Har förövrigt varit med när mina kompisar i brist på yxa slagit ihjäl en trafikskadad ren med en arméspade. En yxa hade varit bättre.

/A
 
-PaTRiC-; sa:
Annars så tänkte jag på en grej, vi har ju pratat om vad vi har med oss i fickor/jacka/runt halsen eller i ryggan till vardags, dessa grejerna följer väl med oss i bilen?

För min del ingår det för det mesta i det här med "alltid rejält med kläder". Alltså i min vardagsrygga så har jag just nu ett par skalbrallor, en halsduk och en tunn dunväst. Och ett sittunderlag, min victorinox, zipka och lite annat junk.

Startkablarna i bilen ser jag mer som tillhörande själva bilen. Egentligen samma sak med bogserlinan.

Sen har jag ju spännband för att förankra last också.

Och extra spolarvätska. Har även en liten burk och en svamp för att kunna tvätta av strålkastare och nummerskylt om de blir för skitiga. (Spolarvätska i burken och doppa svampen i den alltså.)
 
Strykarräven; sa:
Ja, grejer är ju bra att ha, men hur använder man dom? Jag skulle vara tacksam för lite smarta tips, gärna från de som varit med om en del med sin bil.

ok tror inte att någon av mina saker per se behöver ges en förklaring. men jag ger några tillfällen då de använts istället.

Jag har en tjock filt (typ militärens grå) en tunnare fleece filt, 1 filt av okänt matrial,
den tjocka filten används ofta: ibland vid dykning så man har något att stå på när man byter om, ibland att sitta på eller ha över sig när man eldar/grillar osv mkt bra med en tjock filt. fleece filten är varm men inte ett dugg vindtät. Den tredje filten är kvar sedan en bil olycka förra våren då vi trodde den tillhörde en av de olycksdabbade vilket senare visade sig att den inte gjorde.

2 st första hjälpen kit, en brandsläckare,
säger sig själv, varför 2 ?
om det krockar 2 bilar lär man minst ha 2 skadade.
en till varje bil då de förmodligen kommer att befinna sig på två olika platser. kanske inte mer än 20 meter isär men dock. kostar nästan inget och tar nästan ingen plats. Jag tycker det borde vara lag på att ha åtminstånde 1 kit.
brandsläckare 2 Kg inte stor men köper lite tid.

en mora kniv,
min fd körde på ett rådjur, hon hade ingen och kunde då inte avliva djuret så det led i 20 minuter innan det kom en annan bil som hade en kniv som hon kunde låna. så just denna är oanvänd. men vi har mkt rådjur där jag kör.

ett tändstål,
används för att göra upp eld med, grillning mm mm används ganska ofta. minst 2-3 ggr / månad

2 st 0,5 liters läsk, lite godis,
om man har flickvän som blir på dåligt humör när hon inte får socker... dubblar som "nödranson" har undvikit många bråk med detta.

en 1,5 liters vatten flaska,
mkt bra. denna kom med efter att ha sett en person gå ner i diket efter kylar vatten då motorn kokade.
har använts dels av mig på sommaren, dels av bilen till att fylla på både kylarvätska och spolarvätska.

bogserlina, startkablar, diverse verktyg och spolarvätska. dessa säger sig själva.

en mini trangia, lite Te och socker, en halv liter sprit till trangiat.
skönt med en paus i det hektiska livet.
oj vilken fin plats där slår vi oss ner en stund och tar en kopp Te.. litet och smidigt, tar nästan ingen plats. typ får plats i sidofickan på brallorna.

2 mindre LED ficklampor,
används för jämnan när man vill göra något i mörker.
en pannlampa och en handhållen.
fick pannlampan stulen förra gången bilen var på service så någon annan såg ju uppenbarligen att det var en bra grej.

en bok, en tjock ull tröja och en tunn regnsäker jacka, handskar och två liggunderlags stolar.
här har jag glömt att det ligger kikare också,
boken är en flora/fauna bok så när man ser ett djur/insekt/svamp mm så kan man kolla vad det är.
Liggunderlags stolarna används när vi grillar/eldar. handskarna används ofta när jag skall skrapa bilen.
resten säger sig själv.

just nu (innan jag går ut o rensar ur bilen lite) så ligger det dessutom en yxa en vedsäck ett fyrfat och
en säck med grillkol.
Detta används när vi grillar/eller gör en eld vilket vi gör lite varsomhelst (därav fyrfatet)


så det mesta används, och inte sällan.
/Torbjörn
 
Yxa i bilen II

Hej!
Om jag påträffar ett rådjur med avslagna framben är det min moraliska skyldighet att förkorta dess lidande, om jag orkar att göra det. Alla gör inte det. Yxan förvarar jag i bakluckan.
 
Re: Yxa i bilen II

nian; sa:
Hej!
Om jag påträffar ett rådjur med avslagna framben är det min moraliska skyldighet att förkorta dess lidande, om jag orkar att göra det. Alla gör inte det. Yxan förvarar jag i bakluckan.

Jag hoppas du har med bättre redskap för avlivning än en yxa, till och med en skruvmejsel e bättre än en yxa på lite större vilt.. Men att hugga ihjäl ett djur med yxa, känns otrevligt när man med ett spetisgt redskap(kniv, skruvmejsel, antennen eller vad som helst) kan avliva på en sekund..
 
Re: Re: Yxa i bilen II

-PaTRiC-; sa:
nian; sa:
Hej!
Om jag påträffar ett rådjur med avslagna framben är det min moraliska skyldighet att förkorta dess lidande, om jag orkar att göra det. Alla gör inte det. Yxan förvarar jag i bakluckan.

Jag hoppas du har med bättre redskap för avlivning än en yxa, till och med en skruvmejsel e bättre än en yxa på lite större vilt.. Men att hugga ihjäl ett djur med yxa, känns otrevligt när man med ett spetisgt redskap(kniv, skruvmejsel, antennen eller vad som helst) kan avliva på en sekund..

Det är det bara ni småhamiltonarewannabees som gått FJS som kan, vi andra måste dänga baksidan av en yxa med full kraft i skallen på djuret för att få ihjäl det :)
 
Re: Re: Re: Yxa i bilen II

öringen; sa:
-PaTRiC-; sa:
Men att hugga ihjäl ett djur med yxa, känns otrevligt när man med ett spetisgt redskap(kniv, skruvmejsel, antennen eller vad som helst) kan avliva på en sekund..

Det är det bara ni småhamiltonarewannabees som gått FJS som kan, vi andra måste dänga baksidan av en yxa med full kraft i skallen på djuret för att få ihjäl det :)
duimop.gif
 
Re: Re: Yxa i bilen II

-PaTRiC-; sa:
nian; sa:
Hej!
Om jag påträffar ett rådjur med avslagna framben är det min moraliska skyldighet att förkorta dess lidande, om jag orkar att göra det. Alla gör inte det. Yxan förvarar jag i bakluckan.

Jag hoppas du har med bättre redskap för avlivning än en yxa, till och med en skruvmejsel e bättre än en yxa på lite större vilt.. Men att hugga ihjäl ett djur med yxa, känns otrevligt när man med ett spetisgt redskap(kniv, skruvmejsel, antennen eller vad som helst) kan avliva på en sekund..

Vore verkligen intressant att lära sig hur man med en antenn avlivar ett rådjur på en sekund. Skall den vara kvar på bilen vid avlivningen ? Har själv kört på tre rådjur varav två måste avlivas (Det kryllar av dom här på Åland). En skruvmejsel eller antenn vore nog det minst lämpliga. Fortsätt ni andra att dämma till med yxans baksida. Numera har jag ett 60 cm långt järnrör för ändamålet, lämpar sig även som förlägning på fälgkorset vid däcksbyte.
koivu
 
Ja fyf*n, tur man bor i riktiga Norrland där man oftast slipper avliva något om man kör på det (chansen är väl 50/50 att man själv överlever...)

Skämt åsido; det vore välkommet med fler tips från folk som själva haft trubbel med bilen vintertid, förutom med djur på vägen.

Hur använder man t ex en friktionsmatta?
 
Re: Re: Re: Yxa i bilen II

hhhh; sa:
-PaTRiC-; sa:
nian; sa:
Hej!
Om jag påträffar ett rådjur med avslagna framben är det min moraliska skyldighet att förkorta dess lidande, om jag orkar att göra det. Alla gör inte det. Yxan förvarar jag i bakluckan.

Jag hoppas du har med bättre redskap för avlivning än en yxa, till och med en skruvmejsel e bättre än en yxa på lite större vilt.. Men att hugga ihjäl ett djur med yxa, känns otrevligt när man med ett spetisgt redskap(kniv, skruvmejsel, antennen eller vad som helst) kan avliva på en sekund..

Vore verkligen intressant att lära sig hur man med en antenn avlivar ett rådjur på en sekund. Skall den vara kvar på bilen vid avlivningen ? Har själv kört på tre rådjur varav två måste avlivas (Det kryllar av dom här på Åland). En skruvmejsel eller antenn vore nog det minst lämpliga. Fortsätt ni andra att dämma till med yxans baksida. Numera har jag ett 60 cm långt järnrör för ändamålet, lämpar sig även som förlägning på fälgkorset vid däcksbyte.
koivu

Det får väl vara en elantenn i så fall som man trimmar upp till hastigheten av en slaktmask!!

Fast den ska nog avlägsnas från bilen innan så vida det inte är en Fiat Panda då är det bara och ta ett rejält grabbatag över huven och lyfta:)

/mattias
 
Re: Re: Re: Yxa i bilen II

hhhh; sa:
Vore verkligen intressant att lära sig hur man med en antenn avlivar ett rådjur på en sekund. Skall den vara kvar på bilen vid avlivningen ? Har själv kört på tre rådjur varav två måste avlivas (Det kryllar av dom här på Åland). En skruvmejsel eller antenn vore nog det minst lämpliga. Fortsätt ni andra att dämma till med yxans baksida. Numera har jag ett 60 cm långt järnrör för ändamålet, lämpar sig även som förlägning på fälgkorset vid däcksbyte.
koivu

inga problem med entenn eller en penna, att göra ett stick ovanför atlaskotan är rent och enkelt samt betydligt effektivare än att stå å krossa skallen på dom med en yxa eller ett järnrör.. det skulle se nått ut vid jakt om man vid en avfångning slet fram en yxa å spräckte skallen på dom, men av någon anledning så sticker man med kniv istället(detta om man av någon orsak inte vill göra avfångningen med geväret)..
 
Hönsnät!

Det är något jag alltid har med på vintern. Några bitar av en ugnsplåts storlek ger fäste i de flesta situationer. En liten spade, tändstickor, lite töre och några värmeljus ligger alltid i bilen. Olagligt nog också yxa och kniv om man ska ut i buschen... Fixar man eld fixar man mycket. Ett paket druvsocker är inte heller dumt. Anna.