Re: Re: Bra tillbehör
Strykarräven; sa:
Skämt åsido, yxtipset var bra. Dock funderar jag på detta med djurs lidande: är rekommendationen att man avlivar trafikskadade djur om situationen så kräver, eller får man länsstyrelsen/djurägaren på sig då? Själv skulle jag inte tveka med ett svårt skadat djur, men om det finns regler så...
Med tanke på att polisen tar ett par timmar på sig att dyka upp då ett verkligt brott pågår så tror jag inte att dom blir alltför upprörda över att du yxar ihjäl en skadad ren.
Har själv en yxa i bilen, har bara behövt använda den till att hugga grenar mm. för att få upp bilen ur lera/sand/snö.
Som tidigare har nämts är en gammal skoteroverall bra att ha i bilen, bättre än en sovsäck för det är så svårt att gå i en sån.
Har tyvärr inte overall i bilen nuförtiden då barnvagn, blöjor och sånt tar upp allt utrymme som kan uppbringas... Men å andra sidan är man inte nu på äventyr efter grusvägar i skogen mitt i natten på vintern och för 15 år sedan då man höll på med sånt fanns inte mobiltelefonen i var mans ficka.
Hade även en reservdunk förr, men den får inte heller plats längre.
En liten spade brukar jag i alla fall lyckas ha med mig vintertid. Själv känner jag ingen norrbottning som har snökedjor med sig i bilen.
Ett reservdäck är inte fel att ha, speciellt om man kollar då och då att det inte är tomt.
En rulle dasspapper kan vara ovärderlig, men kanske inte för bilen...
Startkablar och bogserlina brukar man kunna gömma undan någonstans så dom alltid är med.
Till den gamla 240:n var det bra att ha en burk 5-56, kunde fixa dom flesta fuktrelaterade problem i tändningen.
Smörj låsen på hösten, det driver ut fukten så låsen inte fryser på vintern. Nu har man fjärrkontroll så troligen funkar inte låsen "manuellt" då man väl behöver dom.
/Ulf