Bilöverlevnad vintertid

Strykarräven; sa:
Ni som har 1:a-hjälpenväskor med er i bilen, har ni kompletterat dessa med något ovärderligt? (Ja, Patric, jag vet att du inte behöver annat än Snögg Spenförband...)

Något som ofta saknas i enklare första hjälpen-väskor är skyddsyutrustning för en själv. Komplettera med skyddspaket från Cederoth eller motsvarande. http://www.firstaid.cederroth.com/firstaid_sv/skyddspaket.asp Innehåller skyddshandska, andningsmask och tvättservetter för händerna. Släng ner några extra par skyddshandskar så att alla i bilen kan hjälpa till om en situation uppstår. Många väskor innehåller ett par handskar. Räknar de med att man alltid är själv i bilen och att bara en person skadas? Även om bara en är skadad är det för övrigt bra att någon mer kan hjälpa till. Ett extra första förband är naturligtvis också bra att stoppa ner.

/Andreas
 
Jag har en tjock filt (typ militärens grå) en tunnare fleece filt, 1 filt av okänt matrial, 2 st första hjälpen kit, en brandsläckare, en mora kniv, ett tändstål, 2 st 0,5 liters läsk, lite godis, en 1,5 liters vatten flaska, bogserlina, startkablar, diverse verktyg, spolarvätska, en mini trangia, lite Te och socker, en halv liter sprit till trangiat,
2 mindre LED ficklampor, en bok, en tjock ull tröja och en tunn regnsäker jacka, handskar och två liggunderlags stolar.
just nu (innan jag går ut o rensar ur bilen lite) så ligger det dessutom en yxa en vedsäck ett fyrfat och
en säck med grillkol. snöskyffel har jag faktiskt inte lagt dit ännu. den ligger i förrådet.

När det gäller att rädda sig i en bil så ser jag det som att uthålliget är det enda man behöver såvida inte man är någonstans i norrland. I o med trafiktätheten så kommer det förbi bilar som man kan stoppa, så ut med varningstriangeln och någon grej eller tre på en pinne så att du får uppmärksamhet.

ang avliva djur så ringer du nog bara polisen och ber om råd om djuret är kvar på platsen.
då har ju polisen bett dig avliva det så spelar det ingen roll vad lagen säger då du följt polismans order. är det fel får de ta problematiken med det.
personligen hade jag dödat rådjuret direkt och sedan ringt, det skall inte lida i onödan.

ang simkort så är det nog bättre att ta ett utländskt simkort när det gäller privata samtal då du kan roama till alla näten i sverige.
i nöd så slår du 112 och kommer automatiskt att få tillgång till det nät som fungerar bäst behövs inte ens simkort för det. gäller alla mobiler, samma att 112 alltid skall gå att slå knapplås mm eller inte.

ang komplettering av första hjälpen kit så de som ligger i bilen är standard.
emedan det jag har med mig till skogs är kompletterat.
eller snarare ihopplockat av mig.

/Torbjörn
 
-PaTRiC-; sa:
Bilen är för övrigt kompleterad med motormännens 1-förbandväska, liten brandsläckare, startkablar (långa hemagjorda på svetskablar), bogserlina, 4 spännband, 2st fleece filtar vattenflaskor(hundägare), gravljus och tändverktyg till dessa samt en rejäl vägatlas.. (övriga fiffiga och fåninga grejer finns i min fick/jacka/runt halsen eller i ryggan lista)

Gravljus....var inte det en väl pessimistisk förberedelse för en ev. olycka? ;)

/A
[Ändrat av ala 2006-01-04 kl 11:28]
 
Nödutrustning för bil

Inne i bilen:
*Bälteskniv och nödhammare, var lite prat om det på nittiotalet men det verkar ha dött ut. Jobbigt om man åker av vägen ner i vatten och inte kan knäppa sig loss. Denna måste vara åtkomlig från samtliga platser fastspänd.
*Laddad reservtelefon som alltid finns i bilen (med Telia refill i).
*Handskar och mössor till samtliga passagerare under sätena förvarat i krympplast.
*Bra vägatlas
*Några 0.5l flaskor med vatten (ej toppfyllda), förvaras nära värmeutblåset under stolen så att det tinar hyfsat fort.
*Reflexväst och pannlampa, handlampa.
*Första hjälpen
*Tändredskap
*BoB med sådant som tas med om man överger bilen

I bagageluckan:
*Bogserlina
*Startkablar
*Batteripack med underhållsladdning vid drift av bilen
*Filtar + förstärkningsplagg (värme och regn)
*Presenning
*Friktionsmattor att lägga under hjulen
*Samtliga nödvändiga vätskor till bilen, spolarvätska, kylarvätska och bensin.
*Någon form av lykta
*Rep
*Bra sopsäckar
*BoB med sådant som tas med om man överger bilen

Säkert mer jag har glömt skriva upp, allt detta tar väldigt liten plats eftersom de är vakumförpackade och undanlagda på bra ställen, stolsfickor, under stolar, i reservhjulet etc. Kostnaden är försumbar för de flesta sakerna och kan vara ovärderliga i en skarp situation. Prylar kan dock aldrig ersätta kunskap så det bästa försvaret måste ändå vara att köra efter sin förmåga, ta hänsyn till väglag och veta hur man tar sig loss från diverse fastkörningar.
 
gundj; sa:
Jag har kompletterat med koksaltlösning i engângsflaskor. OCH Snögg spenförband :)

I handskfacket ligger nâgra värmeljus, tändstickor, papper o penna.
Mobilen är ju alltid med, mössa o vantar tar jag med och en filt ligger alltid i bilen.
Startkablar o bogserlina finnes.
Jag tvivlar pâ att jag behöver nödproviant i bilen, nâgot kilo eget fett bränner jag gärna om det kniper :)
Jaså, du e tebax på jobbet?! :)

/Håkan
 
Re: Re: Bra tillbehör

Strykarräven; sa:
Skämt åsido, yxtipset var bra. Dock funderar jag på detta med djurs lidande: är rekommendationen att man avlivar trafikskadade djur om situationen så kräver, eller får man länsstyrelsen/djurägaren på sig då? Själv skulle jag inte tveka med ett svårt skadat djur, men om det finns regler så...

Med tanke på att polisen tar ett par timmar på sig att dyka upp då ett verkligt brott pågår så tror jag inte att dom blir alltför upprörda över att du yxar ihjäl en skadad ren.


Har själv en yxa i bilen, har bara behövt använda den till att hugga grenar mm. för att få upp bilen ur lera/sand/snö.

Som tidigare har nämts är en gammal skoteroverall bra att ha i bilen, bättre än en sovsäck för det är så svårt att gå i en sån.
Har tyvärr inte overall i bilen nuförtiden då barnvagn, blöjor och sånt tar upp allt utrymme som kan uppbringas... Men å andra sidan är man inte nu på äventyr efter grusvägar i skogen mitt i natten på vintern och för 15 år sedan då man höll på med sånt fanns inte mobiltelefonen i var mans ficka.

Hade även en reservdunk förr, men den får inte heller plats längre.

En liten spade brukar jag i alla fall lyckas ha med mig vintertid. Själv känner jag ingen norrbottning som har snökedjor med sig i bilen.

Ett reservdäck är inte fel att ha, speciellt om man kollar då och då att det inte är tomt.

En rulle dasspapper kan vara ovärderlig, men kanske inte för bilen... :)

Startkablar och bogserlina brukar man kunna gömma undan någonstans så dom alltid är med.

Till den gamla 240:n var det bra att ha en burk 5-56, kunde fixa dom flesta fuktrelaterade problem i tändningen.

Smörj låsen på hösten, det driver ut fukten så låsen inte fryser på vintern. Nu har man fjärrkontroll så troligen funkar inte låsen "manuellt" då man väl behöver dom.

/Ulf
 
öringen; sa:
När man läser en del listor här undrar man om de inte har atombombssäkra skyddsrum på gården också ;)
Ja, grejer är ju bra att ha, men hur använder man dom? Jag skulle vara tacksam för lite smarta tips, gärna från de som varit med om en del med sin bil.

Som parallell kan nämnas att tråden om "tips och trix i fjällen" är ungefär tusen gånger bättre än alla pryltrådar för fjällvandring.
 
När jag ser era listor så blir jag lite konfunderad. Inte behöver man allt det där? Om man bor i närheten av civiliserade trakter?

Vintertid kan det ju va bra att köra med ytterkläder på, vid ev olycka där du är medvetslös och inte får hjälp, så dröjer förfrysningen något.

1a förbandslåda saknas i min bil, det skulle behövas. I övrigt har jag bilens standardverktyg (domkraft, hylsnyckel för fälgmutter skruvmejsel samt skyddsvantar i bomull(!)), varningstriangel, reservdäck, bogserlina, startkablar, fleecefilt, papper å penna. Mobilen är oftast med. Snökedjor skall någon gång införskaffas och jag ser till att ha bilen hyfsat vältankad (mer beroende på risken att få bensinslut i en bilkö än en nödsituation).

/Håkan
 
Håkan K; sa:
När jag ser era listor så blir jag lite konfunderad. Inte behöver man allt det där? Om man bor i närheten av civiliserade trakter?

Håller med om att det kan kännas överdrivet men några händelser har gjort att jag börjat fundera på vad som faktiskt kan behövas.

I våras körde jag i tjänsten fast i en grusväg under tjällossningen. Insåg då att en spade inte hade varit så dumt även på sommaren. Ingen täckning ens med telia och en strålstark gam-nokia. Tog sex timmar innan jag givit upp försöken att ta mig loss själv och jag lyckats promenera och fått tag på en traktor (lång promenad). Hade det hänt på kvällen istället för morgonen hade jag fått övernatta i bilen. Nu var det sommar så det var iofs ingen fara, men det kunde lika gärna inträffat något motsvarande på vintern.

Körde mellan Östersund och Umeå en natt i somras. Även om detta är en stor väg hade jag vid ett tillfälle över 45 minuter mellan mötena. Flera gånger över en halvtimme. Bitvis dålig mobiltäckning. Kör man av vägen där kan man nog räkna med att få sitta länge, särskilt om man skadats. Spåren snöar snabbt över och ärligt talat, hur många av er stannar för att det står en bil ute i skogen om det inte på något sätt syns att olyckan just inträffat?

Så det beror nog mycket på var man ska åka också. Men se på vad som hände efter stormen Gudrun! Detta skulle ju egentligen inte kunnat hänt men det gjorde det. Det var nog många som kom i överlevnadsliknande situationer i samband med det.

/Andreas
 
-PaTRiC-; sa:
Mezzner; sa:
2 km... jaja, men där du bor finns ju ingen snö heller!

Kära Patric, du får inte vara så tydlig, då är det ingen som går på dina provokationer.

mm.. vi har -15 just nu.. förklara en annan sak.. :) efter varje större snöfall så ligger ca: 5-10 bilar i diket på väg 40 mellan Göteborg och Landvetter på morgonen.. Varför ligger alltid alla bilarna i diket "ut" från Göteborg.. (dom kan inte köra bil..)

På morgonen är väl antalet som åker ut ur en större stad mot en flygplats LITE större än antalet i motsatta riktningen?

Sen är det väl ingen nyhet att räkodlare inte kan köra bil, men det var ju inte det som den här tråden skulle handla om...