Bilöverlevnad vintertid

Vintertid har jag nästan ALLTID ordentligt med kläder med mig, oavsett om jag ska åka bil, åka kollektivt eller göra nåt annat. Jag hatar nämligen att frysa.

Sen beror det lite på var jag åker. När man åker omkring här hemma i storstockholm så brukar inte sovsäcken åka med (har en filt i bilen i alla fall). Däremot har jag ett par överdragsbrallor och handskar ligger i bilen (ifall jag behöver ut i snön och gräva loss den, sätta på snökedjor eller kanske byta däck).

Bogserlina har jag även sommartid. På vintern så åker snöskyffel, snökedjor och en liten hink med sand med också.

Sen har jag läst att OM man blir tvungen att övernatta efter att ha kört av vägen så ska man INTE sitta kvar i bilen utan hellre göra en snökoja att sova i. Bilen isolerar tydligen fruktansvärt dåligt och det blir ju också rejält med kondens och frost om man tillbringar flera timmar i en bil utan värme.

Kan man köra motorn och hålla värmen på det viset blir det väl lite skillnad, men jag skulle nog inte köra motorn några längre stunder under såna förhållanden. Vet inte varför med den känns "fel" liksom.

Snökedjorna borde man prova att sätta på när bilen står i rejält med snö, men jag tror inte det är så svårt med moderna snabbkedjor.
 
haraldn; sa:
Det bör gå att få på dem även under lite besvärligare förhållanden bara det finns plats att jobba vid sidan av hjulen.
Det var detta jag undrade om, dvs om det helt plötsligt blir omöjligt att få på dem när bilen grävt ned sig eller kanat in i snökanten. Har själv aldrig använt kedjor, bara allehanda ockulta metoder (brädor, spadar, svordomar...).

En klart undervärderad variant när det bara är lite slirigt, är att försiktigt köra fram så mycket att man får gungning på hjulen, dvs att bilen rullar mot framkanten av sina egna hjulgropar. Sen, när man släpper gasen och bilen vill rulla bakåt, trycker man i backen och gasar försiktigt ut. Som alternativ till att nöta blankis och dubb alltså.

Sen har vi ju den allmänpreventiva metoden att innan man ställer bilen, köra fram och tillbaka några gånger så man packar snön under bilen, så får man bättre fäste när man ska ut.
 
Med tanke på den ändå hittills ganska omfattande diskussionen om hur man kommer loss ur snö, måste jag ändå säga att fyrhjulsdrift inte är så dumt...

Ofta kritiserat - med viss rätta eftersom man ytterst sällan fastnar och terrängkörning är föbjudet - men jag tycker ju att jag har oerhört mycket större glädje av det än en bil som kan göra 250 km/h eller 0-100 på under 10 s eller nåt annat som trots allt inte är så ovanligt numera.
Föreställer mig också att de antislirsystem för tvåhjulsdrift, som blir allt vanligare, är rätt nyttiga.

F ö skulle jag tro att ordentliga vinterkläder är bästa tipset.
Mobiltelefon, bogserlina, första förband och lampa är väl annars bra saker som man har i bilen året runt. Spade har jag på vintern.
 
Förutom en stor del av ovannämnda utrustning har jag i bilen en handdriven kättingvinsch med dragkraft ett ton samt en lång stålvajer och en nylonstropp som jag brukar använda runt ett träd. Den har kommit till användning vid flera tillfällen för att dra upp bilen. Fäster oftast vajern på andra siden vägen och sedan är det bara att börja dra. Väldigt viktigt om man är ensam att den del av vajern som är på vägen är tydligt utmärkt.
koivu
 
Bra tillbehör

Ett bra tillbehör som jag flera gånger har fått användning av är en liten yxa. Med denna har jag flera gånger huggit grangrenar och stoppat under däcken när dessa inte griper i ex. lössnö. Den går att använda även för att göra slut på ett påkört djurs lidande.
 
Mezzner; sa:
Föreställer mig också att de antislirsystem för tvåhjulsdrift, som blir allt vanligare, är rätt nyttiga.

jag bor så att jag har dryga 2km skogsväg till den asfalterade vägen.. ingen av oss boende har något behov av 4-hjulsdrift, ingen kör i diket av de bofasta.. Däremot så har bekanta från stan otroliga problem att hålla sig på vägen även med de mest sofistikerade bilar som kan tänkas, det handlar nog mest om att dom från stan helt enkelt inte kan köra bil..
 
Re: Bra tillbehör

nian; sa:
Ett bra tillbehör som jag flera gånger har fått användning av är en liten yxa. Med denna har jag flera gånger huggit grangrenar och stoppat under däcken när dessa inte griper i ex. lössnö. Den går att använda även för att göra slut på ett påkört djurs lidande.

Just det, en yxa är alltid bra att ha.
 
Re: Bra tillbehör

nian; sa:
Ett bra tillbehör som jag flera gånger har fått användning av är en liten yxa. Med denna har jag flera gånger huggit grangrenar och stoppat under däcken när dessa inte griper i ex. lössnö. Den går att använda även för att göra slut på ett påkört djurs lidande.
Står det inte i lagen någonstans att man inte får förvara knivar i bilens framsäte? Gäller detta även yxor?

Skämt åsido, yxtipset var bra. Dock funderar jag på detta med djurs lidande: är rekommendationen att man avlivar trafikskadade djur om situationen så kräver, eller får man länsstyrelsen/djurägaren på sig då? Själv skulle jag inte tveka med ett svårt skadat djur, men om det finns regler så...
 
-PaTRiC-; sa:
Mezzner; sa:
Föreställer mig också att de antislirsystem för tvåhjulsdrift, som blir allt vanligare, är rätt nyttiga.

jag bor så att jag har dryga 2km skogsväg till den asfalterade vägen.. ingen av oss boende har något behov av 4-hjulsdrift, ingen kör i diket av de bofasta.. Däremot så har bekanta från stan otroliga problem att hålla sig på vägen även med de mest sofistikerade bilar som kan tänkas, det handlar nog mest om att dom från stan helt enkelt inte kan köra bil..

2 km... jaja, men där du bor finns ju ingen snö heller!

Kära Patric, du får inte vara så tydlig, då är det ingen som går på dina provokationer.