Bilöverlevnad vintertid

Färdväg

lika bra som det är att lämna färdbeskrivning när man fjällvandrar, brukar jag berätta till någon närastående när jag har tänkt åka, vilken väg och när jag tror att jag ska vara framme. Det gör att väntan inte behöver bli lika lång när jag sitter där i diket.
 
Mezzner; sa:
2 km... jaja, men där du bor finns ju ingen snö heller!

Kära Patric, du får inte vara så tydlig, då är det ingen som går på dina provokationer.

mm.. vi har -15 just nu.. förklara en annan sak.. :) efter varje större snöfall så ligger ca: 5-10 bilar i diket på väg 40 mellan Göteborg och Landvetter på morgonen.. Varför ligger alltid alla bilarna i diket "ut" från Göteborg.. (dom kan inte köra bil..)
 
För oss som använder Comviq eller andra stadsnät kan det vara vettigt att ha ett Telia kontant-sim i handskfacket när man kör i obygden.
 
Jag har iofs stor förståelse för att de som bor i Skåne (typ) inte lägger ner flera tusen på dubbdäck. Så det är ju inte så konstigt att det går åt helvete när det kommer 1 decimeter snö eller fryser till och blir halkigt under några dagar per år..
 
öringen; sa:
Jag har iofs stor förståelse för att de som bor i Skåne (typ) inte lägger ner flera tusen på dubbdäck. Så det är ju inte så konstigt att det går åt helvete när det kommer 1 decimeter snö eller fryser till och blir halkigt under några dagar per år..
Det där är väl ett problem som kan generaliseras över hela landet de första vinterdagarna. Folk envisas, dubb eller inte, att köra som på sommaren, gasar järnet in i rondeller etc, och så går det därefter. Några veckor senare kör alla lugnt och stilla.

Ni som har 1:a-hjälpenväskor med er i bilen, har ni kompletterat dessa med något ovärderligt? (Ja, Patric, jag vet att du inte behöver annat än Snögg Spenförband...)
 
Strykarräven; sa:
Det där är väl ett problem som kan generaliseras över hela landet de första vinterdagarna. Folk envisas, dubb eller inte, att köra som på sommaren, gasar järnet in i rondeller etc, och så går det därefter. Några veckor senare kör alla lugnt och stilla.

Det borde vara bättre att mjukstarta rallykörandet så att man bara blir säkrare och säkrare ju längre vintern går. I slutet av mars borde man kunna ta rondeller i 70-80 knyck utan problem, även om det är isigt som satan ;)
 
Jag har kompletterat med koksaltlösning i engângsflaskor. OCH Snögg spenförband :)

I handskfacket ligger nâgra värmeljus, tändstickor, papper o penna.
Mobilen är ju alltid med, mössa o vantar tar jag med och en filt ligger alltid i bilen.
Startkablar o bogserlina finnes.
Jag tvivlar pâ att jag behöver nödproviant i bilen, nâgot kilo eget fett bränner jag gärna om det kniper :)
 
gundj; sa:
Jag har kompletterat med koksaltlösning i engângsflaskor. OCH Snögg spenförband :)

jo, vi har faktiskt oxå kompleterat vår 1-förbandslåda med samma engångsflaskor Gunnar pratar om, trevliga och hygieniska..

Annars så tänkte jag på en grej, vi har ju pratat om vad vi har med oss i fickor/jacka/runt halsen eller i ryggan till vardags, dessa grejerna följer väl med oss i bilen?

Bilen är för övrigt kompleterad med motormännens 1-förbandväska, liten brandsläckare, startkablar (långa hemagjorda på svetskablar), bogserlina, 4 spännband, 2st fleece filtar vattenflaskor(hundägare), gravljus och tändverktyg till dessa samt en rejäl vägatlas.. (övriga fiffiga och fåninga grejer finns i min fick/jacka/runt halsen eller i ryggan lista)
 
Oavsett årstid: brandsläckare, och ingen sån där liten skitsläckare. Har kamrater som sett en man sitta fast en krockad bil som började brinna. De släckte med den lilla släckare dom hade, men när den tog slut så brann bilen och mannen i den upp...
 
öringen; sa:
Oavsett årstid: brandsläckare, och ingen sån där liten skitsläckare. Har kamrater som sett en man sitta fast en krockad bil som började brinna. De släckte med den lilla släckare dom hade, men när den tog slut så brann bilen och mannen i den upp...

tyvärr så kvittar det hur stor släckare man har om man inte kan använda den.. men visst, ju större ju bättre..