Min personlighet är måhända udda, en stor del av mig är som den Riksbekante Ove, eller för all del Lars när vi tar upp Moraknivar (se bild).
Om vi försöker hålla Moraknivantologin levande så det faktisk EXAKT ”Moraknivar” jag hoppas få tips om. Jag har själv varit i knivträsket & började gå ner mig ganska rejält, men nyktrade till genom att använda knivar (arbeta & slipa dem) & börja jämföra stål. Både praktiskt & teoretiskt. Och det slutade med att min absoluta favoritkniv landade i en kniv jag från början tyckte var ful dessutom. Väldigt många knivmakare lever på design. Design är trevligt, men funktion vinner mitt hjärta.
Varenda kniv som trillar ur fabriken i Mora är faktiskt gjord i ett för ändamålet avsett KNIVSTÅL även om den säljs för 29kr, må det vara svenskt, tyskt eller franskt, men knivstål är det & det märks i huvudsak på hur det håller skärpan.
Ett tag älskade jag s.k. ”Bushcraft”, men det dödades omsorgsfullt när grupperna växte & det som är Bushcraft enligt min begreppsvärld, trängdes ut av alla förbannade självutnämnda experter & deras ”annonser” för billiga skitprylar med ringa bäring på det avhandlade ämnet. Jag testade kniv efter kniv (jag vet, beklagligt, men ett karaktärsdrag jag har. En psykolog skulle beskriva min personlighet garanterat med åtminstone ordet ”gränslös”.). Vilken är då den bästa Bushcraftkniven frågar vän av ordning?
Ja, den enda kniven som gör allt bra (tälja, förbereda mat, slå genom plåt (Kronans ärtsoppa
etc. är en kort kniv med 17,5 mm högt blad, 2 mm tjockt & ett handtag som tål att jobba länge med utan tryckpunkter i handen & gummerat grepp. Tillverkas inte längre men heter Morakniv Craftline HQ & brädade precis ALLA Bushcraftknivar åtminstone jag testade upp till 3000kr. Om det finns någon nackdel så är det isf att bladet är i kolstål istället för rostfritt, men Bushcraftsvängen är så traditionell att ”alla” föredrar kolstål ”för det är lättare att slipa” (vilket är nonsens med ett diamantbryne som utan problem slipar rostfritt pulverstål). 49kr på XL-Bygg.
Så. Vad jag vill hitta är prylarnas Moraknivar d.v.s. saker som har alla boxarna tickade trots att priset i detta fall var <2% jämfört med de som var ”Supermegabauta Bushcraft” men oftast skitkassa på att tälja då det är mode med stora, framförallt tjocka, klingor.
Jag är hälften Lars & hälften Elon för ni kan aldrig ta mina drömmar.