Lampolja

Jag jobbade under många år som inköpsansvarig på Kemetyl. Under dessa år deltog jag i flertalet tester av olika lampoljor, dvs n-paraffin c10-c13. Fotogen/lysfotogen/campingparaffin/billig tändvätska är oftast från de flesta leverantörer D60, dvs en lågaromatisk men ändock ett kraftigt doftande oljedistillat. Lampolja är oftast ren n-paraffin, även om iso-paraffin också förekommer i lågprismärken.

Trots att lampolja (n-paraffin) är en generell marknadsstandard som många producenter kan erbjuda landade vi alltid i att just den kvalitet som vi använde till vår lampolja gav minst sot och os. Tyvärr är den också den dyraste. Även om många producenter erbjuder på pappret likvärdig prestanda hittade vi bara en producent som defacto levde upp till våra kvalitetskrav.

Nu är det några år sedan jag slutade på Kemetyl så jag vet inte vad de fyller i flaskorna idag. Men med min kunskap om den kvalitetskontroll som Kemetyl har på alla inkommande råvaror så ser jag deras varumärke som en garant för att det är en bra produkt. Om jag vill ha en ren, fin och bra lampolja för inomhusbruk skulle jag välja Kemetyls lampolja alla dar i veckan. Det är bra skit i den flaskan helt enkelt, jag kan garantera att inte de fular med kvaliteten på sina märkesprodukter.

Istället för att kasta dom 4 flaskorna med Biltemas lampolja så använder vi dom för att tända eld i kaminen eller i bastuaggregatet. Vi häller lite lampolja på ett vedträ och tänder på. Det funkar ganska bra men bättre det än att bara kasta 4st helt oöppnade flaskor.

Jag skulle tro, att du kan ja god nytta av den där lampoljan i lyktor för inomhusbruk.
Sannolikt är det problem du har bara kopplat till kyla. I rumstemperatur dras troligtvis lampoljan upp fint i en veke, och kanske osar mindre med.

Jag skulle tro, att du kan ja god nytta av den där lampoljan i lyktor för inomhusbruk.
Sannolikt är det problem du har bara kopplat till kyla. I rumstemperatur dras troligtvis lampoljan upp fint i en veke, och kanske osar mindre med.
Vi testade att förvara lyktorna inomhus så att oljan var rumstempererad när jag sen tände dom utomhus när det var 2 grader ute.
Oljan håller sej rumstempererad ganska länge men lyktorna ville trots det ändå inte brinna ordentligt, utan bara glöda bort veken. Så jag tror inte att problemet var pga kyla.

Jag ser ju nu när jag häller lite lampolja på en vedklamp för att tända i kaminen, att det är inte helt enkelt att få fyr på lampoljan. Det är som att lampoljan helt enkelt inte vill brinna??
Det tar ett tag med mycket lirkande att få fyr i kaminen med Biltemas lampolja.

Jag gjorde samma sak med Kemetyls lysfotogen och den började brinna direkt och antända veden

Jag har ingen kunskap om varför, utan kan bara konstatera att det är på det här viset.

Vi testade att förvara lyktorna inomhus så att oljan var rumstempererad när jag sen tände dom utomhus när det var 2 grader ute.
Oljan håller sej rumstempererad ganska länge men lyktorna ville trots det ändå inte brinna ordentligt, utan bara glöda bort veken. Så jag tror inte att problemet var pga kyla.

Jag ser ju nu när jag häller lite lampolja på en vedklamp för att tända i kaminen, att det är inte helt enkelt att få fyr på lampoljan. Det är som att lampoljan helt enkelt inte vill brinna??
Det tar ett tag med mycket lirkande att få fyr i kaminen med Biltemas lampolja.

Jag gjorde samma sak med Kemetyls lysfotogen och den började brinna direkt och antända veden

Jag har ingen kunskap om varför, utan kan bara konstatera att det är på det här viset.
Lampolja/fotogen/T-gul och motsvarande ska väl sugas upp av något och sedan antändas ( t ex veke, vedträ, grillkol) givet normalt tryck medan t ex sprit (eller bensin) brinner direkt utan att sugas upp av något annat.

Vill man få fotogen att brinna direkt utan veke så behöver man ju t ex i kök pumpa upp tryck och förvärma med något annat bränsle.

Har det med flampunkt att göra? Jag har för mig det.

Varför det skiljer mellan biltema och kemektyl vet inte jag heller man lite förvånad att du kunde tända vedträ direkt.

/Patrik

Lampolja/fotogen/T-gul och motsvarande ska väl sugas upp av något och sedan antändas ( t ex veke, vedträ, grillkol) givet normalt tryck medan t ex sprit (eller bensin) brinner direkt utan att sugas upp av något annat.

Vill man få fotogen att brinna direkt utan veke så behöver man ju t ex i kök pumpa upp tryck och förvärma med något annat bränsle.

Varför det skiljer mellan biltema och kemektyl vet inte jag heller man lite förvånad att du kunde tända vedträ direkt.

/Patrik
I mitt Primus Omnilite Ti går det utmärkt att förvärma med t ex fotogen. En veke ( priming pad ) suger upp förvärmningsvätskan.

/Patrik
Det enda som skiljer mellan lampolja, tändvätska, campingparaffin och lysfotogen är oset/lukten/sotet. Hur enkelt ett vedträ som dränkts i vätskan antänds är ingen parameter som skiljer i någon större omsträckning.

Ja.

Fotogenbränslen ligger kring 50-60C i flampunkt. Det avges inga brännbara ångor under denna temperatur.
Försöker man tända på en deciliter fotogen i en kopp måste tändstickan först värma upp hela vätskevolymen, vilket i praktiken är omöjligt.
Ett annat sätt är att tända med något som har så hög effekt att en liten del vätska hinner värmas upp snabbare än värmen leds bort, tex med en gasolbrännare.

Med en veke i koppen skapar man på en liten isolerad volym av vätskan som kan värmas upp till flampunkten, och då är det lätt att tända.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg