Alla synpunkter är bra, men jag är måhända otydlig i min frågeställning (?).
Jag upplever att i princip i alla grupper/forum som rör mina hobbies fullständigt översvämmas av ”egna annonser” för den billiga varan man i 99% av fallen nyss köpt & i princip inte ens hunnit använda den mer än testet mellan bilen & affären/packat upp den & använt i vardagsrummet >10 minuter innan man genast ska göra inlägg om sitt fantastiska köp.
Den enda slutsatsen jag kan dra av alla dessa ”otestade köprekommendationer” är just att det viktigaste är att kokettera ”med priset på sitt fantastiska fynd”, hur varan EGENTLIGEN fungerar i verkligheten, om man använder den, det upplever jag som att det är fullständigt ointressant, man skiter även gladeligen i ev. referenser, förmodligen för att man i många fall saknar erfarenhet av dylika varor, vad vet jag (?), men det är jävligt tröttande för det driver på en konsumtionshets som i längden inte gör någon glad, allra minst naturen.
Ingen hade varit tacksammare än jag för att få välgrundade köprekommendationer, men i 99% av fallen rekommenderas varor av ohejdad vana, bara skribenten får fylla sitt syfte att ”skryta om sitt fynd”, trots att de oftast inte har någon koll på liknande produkter att jämföra med.
Om någon hade rekommenderat ex. en sovsäck i klass med Pajak/WM m.fl. för en 1/3 av priset på bekostnad av 100 gr viktskillnad; absolut! Men så är det sällan ;-P
Jag vet att har man inga pengar så funkar en japanpress för 99kr utmärkt som Tarp, men när du då annonserar för din ”fantastiska” Tarp för 249kr från ex. Lidl, jämför du då med en japanpress från Biltema, eller en Hilleberg XP..?
För i slutändan är de flesta ”annonserade” billiga prylar kanske inte ett skvatt bättre än billigast möjliga lösning från ”bygghandeln”, så då kanske man ska skita i att fylla upp massor av plats i forum etc. med att kokettera med sina köp om de verkligen inte tillför något..?
Återkoppling på sina köp måste ha substans, helst referenser, annars är det ett självbedrägligt beteende som dessutom bidrar till att det bara säljs ”mer skit som ingen behöver” & på riktigt bara bara gör 20% av köparna nöjda med sitt köp efter rekommendation.
Jag har förmodligen för höga krav, tycker att 90% att det som ”annonseras” borde ges säljstopp...