De vargdödade barnen i Egentliga Finland i mitten av 1800-talet används ofta som argument för vargens farlighet, men fallen är i själva verket inte dokumenterade på ett sätt som håller för kritiskt granskning. Denna Wikipedia-artikel (på finska) nämner detta.
Däremot är det ju så att vargen varit i det närmaste utrotad en längre tid, så det är inte heller intellektuellt helt ärligt att påstå att vargen inte är farlig då inget hänt på hundra år.
Civilisationen är i alla fall långt farligare än eventuella djur i skogen. Jag sover i alla fall då och då ensam ute i skogarna norr om Åbo, där det rör sig två vargflockar, utan att bekymra mig särskilt mycket för det. Statistiskt sett är resan dit (40 km) betydligt farligare, oberoende av om jag rör mig med bil eller cykel.
Jag klistrar in detta igen, tycker det är mycket tänkvärda ord.
Världsnaturfondens egen rovdjursexpert John Linnell:
”Vargar dödar människor. Det är inget tvivel om att genom vår historia så har vargar dödat många människor både när de varit rabiessmittade och vid jakt på byte. (…). Om vi förnekar att detta någonsin kan hända, kommer det att orsaka en total kollaps för vårt rykte och vår trovärdighet då attacker oundvikligen inträffar.”
Något för alla att betänka tror jag.
Här finns lite infofilmer om hur björn beter sig förövrigt, har knappt sett dem själ men de verkar vara rätt bra:
http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/Sv/djur-och-natur/rovdjur/bjorn/bjornens-ratta-ansikte/Pages/default.aspx