Befogad rädsla?

De vargdödade barnen i Egentliga Finland i mitten av 1800-talet används ofta som argument för vargens farlighet, men fallen är i själva verket inte dokumenterade på ett sätt som håller för kritiskt granskning. Denna Wikipedia-artikel (på finska) nämner detta.

Däremot är det ju så att vargen varit i det närmaste utrotad en längre tid, så det är inte heller intellektuellt helt ärligt att påstå att vargen inte är farlig då inget hänt på hundra år.

Civilisationen är i alla fall långt farligare än eventuella djur i skogen. Jag sover i alla fall då och då ensam ute i skogarna norr om Åbo, där det rör sig två vargflockar, utan att bekymra mig särskilt mycket för det. Statistiskt sett är resan dit (40 km) betydligt farligare, oberoende av om jag rör mig med bil eller cykel.

Jag klistrar in detta igen, tycker det är mycket tänkvärda ord.


Världsnaturfondens egen rovdjursexpert John Linnell:

”Vargar dödar människor. Det är inget tvivel om att genom vår historia så har vargar dödat många människor både när de varit rabiessmittade och vid jakt på byte. (…). Om vi förnekar att detta någonsin kan hända, kommer det att orsaka en total kollaps för vårt rykte och vår trovärdighet då attacker oundvikligen inträffar.”

Något för alla att betänka tror jag.


Här finns lite infofilmer om hur björn beter sig förövrigt, har knappt sett dem själ men de verkar vara rätt bra:
http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/Sv/djur-och-natur/rovdjur/bjorn/bjornens-ratta-ansikte/Pages/default.aspx
 
Världsnaturfondens egen rovdjursexpert John Linnell:

”Vargar dödar människor. Det är inget tvivel om att genom vår historia så har vargar dödat många människor både när de varit rabiessmittade och vid jakt på byte. (…). Om vi förnekar att detta någonsin kan hända, kommer det att orsaka en total kollaps för vårt rykte och vår trovärdighet då attacker oundvikligen inträffar.”

Vems rykte och trovärdighet syftar han på?
Världsnaturfondens?

thomas
 
Apropå vilda djur så berättade en kompis att en kollega till honom vandrat i en av Amerikas nationalparker och sovit både i vindskydd och tält. En natt i vindskyddet var det nån som kom och bökade och i sitt, fortfarande sovande, tillstånd så sa han "men kryp ner bakom mig istället " och föste djuret bakom sig och det lurviga djuret gjorde så och sen sov han vidare. På morgonen visade det sig att han delat vindskyddet med en björn på natten, han hade i sitt sovande tillstånd fått för sig att han var hemma och att det var hans stora hund som ville ligga i sängen. Tänk så det kan gå.

Hette han Klintberg månne?
 
I nuläget finns det inget djur i skogen eller på fjället att frukta. Det betyder dock inte att man inte skall ha en enorm respekt för de djur som bor där.

Människan är inte ett naturligt byte för någon djurart förutom insekter. Vi har inte björnstam eller vargstam i den storlek där vargar eller björnar ser människor som ett byte. För att människan skall bli ett potentiellt byte måste matförråden vara näst intill uttömda för det aktuella rovdjuret. Ett tecken på detta är när rovdjur börja söka sig in i samhällen efter mat och då är det i första hand matrester och sopor som lockar - dom ser oss fortfarande inte som ett potentiellt byte.

Jag är jägare och de flesta som råkar ut för en rovdjursattack är i de flesta fall en jägare - oftast med hund och det är då hunden som brukar få betala det yttersta priset - dock dör mer hundar pga vådaskott och bilolyckor än av rovdjur varje år.

Jag har själv stött på en björn på ett tämligen nära avstånd en gång - ca 25 meter. Blev jag rädd - jag blev absolut livrädd men jag fann mig själv och låtsades inte om den (dvs gjorde mig inte till ett potentiellt byte) och det resulterade i att björnen sket i mig och lunkade vidare.

Jag kommer nu att tänka på en norsk dokumentär och en norsk dokumentärfilmare som vistades i norra ryssland bland isbjörnar och han har en rysk guide med sig. När isbjörnarna kom för nära sprang ryssen ut och sprang mot isbjörnarna med en planka i handen samtidigt som han skrek och tjoade. Han gjorde klart för isbjörnarna att han minsann inte var något byte. Isbjörnarna backade. Nu rekommenderar jag inte någon att springa mot en björn men ryssen:

PRESENTERADE SIG INTE SOM ETT BYTE OCH BEHANDLADES DÄRFÖR INTE SOM ETT BYTE.

Frukta inget i naturen, med visa RESPEKT och se till att väsnas så låter dom dig vara :)
 
I nuläget finns det inget djur i skogen eller på fjället att frukta.

Jag fruktar både fästingbett och ormbett. Även om jag inte direkt är särskilt rädd för själva djuren. Du har säkert rätt i det mesta du skriver. Men en huggorm ser dig aldrig som byte. Fästingen går väl på primitivare instinkter där inget uppförande eller presentation hjälper. ;)

thomas
 
Jag fruktar både fästingbett och ormbett. Även om jag inte direkt är särskilt rädd för själva djuren. Du har säkert rätt i det mesta du skriver. Men en huggorm ser dig aldrig som byte. Fästingen går väl på primitivare instinkter där inget uppförande eller presentation hjälper. ;)

thomas

Du har alltså aldrig provat fästingdansen?

Vitlök i tillräcklig mängd har hittills fungerat hundraprocentigt för mig mot fästingar, även i fästingrika marker. Inte alla som uppskattar det dock.
 
Du har alltså aldrig provat fästingdansen?

Vitlök i tillräcklig mängd har hittills fungerat hundraprocentigt för mig mot fästingar, även i fästingrika marker. Inte alla som uppskattar det dock.

Du kanske inte drar til dig dem, jag har tillbringat hela barndomen i stockholms skärgård och fick min första färsting då jag var över 25. har sen dess på 15 år fått 3 till. utan vitlök i massor och varit ute massor,. en del av oss har bara tur.
 
Du kanske inte drar til dig dem, jag har tillbringat hela barndomen i stockholms skärgård och fick min första färsting då jag var över 25. har sen dess på 15 år fått 3 till. utan vitlök i massor och varit ute massor,. en del av oss har bara tur.

Hur "välsmakande" man är för fästingar verkar variera stort.

Själv är jag uppväxt i Roslagen, vilket innebär miljoners med fästingar. Jag jagar, fotograferar och vistas väldigt mycket i naturen.

Jag har haft 3st fästingar som bitit sig fast, och kanske dryga tio som enbart klättrat på mig.

En kompis till mig kan inte gå fem meter i skogen utan att få tio fästingar på sig =)
 
En kompis till mig kan inte gå fem meter i skogen utan att få tio fästingar på sig =)

Hälsa din kompis från mig att jag vet hur han känner sig. Fästingar måste avguda mig - så pass mycket att de vill vara en del av mig, eller iaf ha en del blod av mig. Jag är uppvuxen i södra skärgården och har flera gånger haft än inte haft fästingar efter en tur bland åker och äng. Rekordet var efter en segling med ca 4h landvistelse på Fifång, jag plockade bort 13 (!) stycken små äckliga kryp som satt fast. Kompisen som var med (och som jag tvingade att gå först genom det höga gräset) hade inte en enda! Jag tror att jag borstade bort lika många under vandringen över ön. Men något positivt i det hela är att jag inte haft TBE eller borrelia...än.

Men jag är inte rädd för dem - jag avskyr dem bara av hela mitt hjärta. Det kan inte vara så att de har en viktig biologisk nisch att fylla. Fåglarna kan väl äta andra insekter - knott och mygg finns det ju gott om också...
 
Hälsa din kompis från mig att jag vet hur han känner sig. Fästingar måste avguda mig - så pass mycket att de vill vara en del av mig, eller iaf ha en del blod av mig. Jag är uppvuxen i södra skärgården och har flera gånger haft än inte haft fästingar efter en tur bland åker och äng. Rekordet var efter en segling med ca 4h landvistelse på Fifång, jag plockade bort 13 (!) stycken små äckliga kryp som satt fast. Kompisen som var med (och som jag tvingade att gå först genom det höga gräset) hade inte en enda! Jag tror att jag borstade bort lika många under vandringen över ön. Men något positivt i det hela är att jag inte haft TBE eller borrelia...än.

Men jag är inte rädd för dem - jag avskyr dem bara av hela mitt hjärta. Det kan inte vara så att de har en viktig biologisk nisch att fylla. Fåglarna kan väl äta andra insekter - knott och mygg finns det ju gott om också...

Haha.
På en exkursion med klassen (i södra Sverige någonstans) var vi 40st som gick genom ett riktigt fästinghål. Där fick man verkligen se vilka som var "godast". Vissa fick precis som du tiotalet fästingar på fem minuter, medan andra hade någon enstaka eller ingen alls.

Nä fästingar tycker jag inte att man ska frukta. TBE kan man som tur är vaccinera sig mot, och borrelia ger mycket tydliga symptom.
Enligt uppgift ska det dessutom ta ca 24h innan eventuell smitta överförs. En snabb kontroll av kroppen innan sängdags hittar alla fästingar.
 
Jag verkar vara ganska aptitlig utan vitlöksandedräkt (enligt fästingarna då alltså). Innan jag började köra med vitlökstricket var det inte ovanligt att jag efter en dagstur hittade 5-10 fästingkräk som börjat frossa på mig. Blev ganska många på en säsong...
 
Jag verkar vara ganska aptitlig utan vitlöksandedräkt (enligt fästingarna då alltså). Innan jag började köra med vitlökstricket var det inte ovanligt att jag efter en dagstur hittade 5-10 fästingkräk som börjat frossa på mig. Blev ganska många på en säsong...

Tvivlar inte ett dugg.

Jag tror kroppslukt (inte det vi uppfattar, men det fästingar uppfattar) hör till en av de saker som fästingar går på. Olika människors kostvanor kan säkerligen förklara varför vissa är mer aptitliga än andra.