Befogad rädsla?

Kyrkböckerna i Finland påvisar ca tvåhundra vargdödade människor, varav alla alls inte var barn, utan en hel del var män kring 40, dvs skogsarbetare. Dessa skedde mellan 1700 till slutet av 1800.
Vargarna som dödade ca 20 barn i Åbo var förövrigt vargar, och inga hybrider - även om många velat få det till det.
[/I]

Samma kyrkoböcker påvisade att en del kvinnor var häxor och förtjänade att brännas på bål.

Dock har jag själv ganska liten erfarenhet av vargar- har haft dem utanför tältet i f d Sovjetrepubliken Georgien.

Cyklade för ett tag sen genom öde grizzlyområden i Kanada (Chilcotinplatån öster om Bella Coola) och visst, det var lite nervöst. Men är man högljud (finns björnbjällror) och lagar mat en bit ifrån lägerplatsen samt förvarar maten 100 meter bort - så är det ok. Jag hade även björnspray med mig. (pepparspray). Det är nog en overkill hemma i Sverige dock. :)

Njut av den svenska vildmarken!
 
Håller med om kyrkböckers begränsade trovärdighet. Undrar hur många vargdöda som skrvivits in som egentligen handlar om "skamliga" öden typ självmord, eller barn som dött för sina föräldrars egna händer etc..
 
Håller med om kyrkböckers begränsade trovärdighet. Undrar hur många vargdöda som skrvivits in som egentligen handlar om "skamliga" öden typ självmord, eller barn som dött för sina föräldrars egna händer etc..

Vad grundar du/ni detta påstående på?

Kyrkböckerna är i alla avseenden ofta klassade som utomordentligt säkra källor. Fråga er lokala släktforskare om de tror att prästerna skrev lite hur som helst i dessa...

Och vad har kristendomens häxbränneri med vargdödade människor att göra?

Han i karelen som för några veckor sedan överfalls av en varg på morgonen - inne i staden - och först efter en lång kamp, lyckades strypa den - var det kanske skrivet och påhittat av en häxbrännare? ;)

...eller flickan på 6 år som åts av en varg i Finlad 1932, var hon på väg till blåkulla måntro..?

Såg förresten att två vargar, häromdagen, i Lillhärdal försökte gräva sig in(!) i en familjs hundgård. Säkert påhittat av en tokig präst... ;)

Skyddsjaktsläget:

Några av vargobservationerna i Insjön:
• 5 oktober. Sju vargar i byn Hälgnäs
• 8 oktober. 17 får vargdödas i byn Helgbo
• 13 november. Höna vargdödas på Skolvägen i Insjöns samhälle
• 13 november. En varg kring Vattberget och Insjövägen
• 6 december. Varg förföljer två kvinnor på häst.
• 1 januari. Fyra vargar söder om Åhls kyrka
• 14 januari. Två vargar på Boställsvägen i Insjöns samhälle
• 20 februari. En person med hund möter orädd varg i byn Sätra

Detta skulle, i alla friska länder på jorden - rendera i en direkt skyddsjakt - inte minst av respekt för boende i Insjön. I landet som kallas Sverige anses detta vara normalt vargbeteende. Ingen skyddsjakt sålunda.

Jens Karlsson, forskare vid Grimsö, konstaterade att det är bättre att hjälpa länsstyrelsen - i stället för att stjälpa.

– Det är normalt att det ibland finns varg i trädgårdar. Men människor är vargen rädd för.

– Det finns en anledning att vargen går in bland människor och hus. Kan man eliminera den källan, som kan vara slaktavfall, återkommer inte vargen.


Länsstyrelsens personal åker runt och har sådana här träffar lite varstans i länet.
Och ofta brukar mötena vara lugna. Men det var stundtals rejält ilsket i Insjön.
– När vargpolitiken ändras blir förväntningarna hos folk större och man tror att ansökningar om skyddsjakt behandlas mera generöst. Men det finns inget i lagen som ger det utrymmet, säger Svensson, som väljer att inte gå ut på bred front och annonsera dessa möten, vilket man kritiserats för.
– Men vi vill inte ha proffstyckare på mötena.
Stig-Åke Svensson och hans stab har inte utsatts för hot i vargfrågan den senaste tiden. Det har dock hänt tidigare.
– Men vi blir ibland bemötta på ett mindre värdigt sätt. Men det får vi ta.
Ett av skälen till att bevilja skyddsjakt på varg är att undvika skador. Men oftast måste fler angrepp än några stycken på tamboskap till för att få skjuta varg.
– Det är en mycket svår situation. Att skjuta en varg löser ofta inte problemet, säger Jens Karlsson.


Ovanstående påvisar hur djupt idiotin är gången - man annonserar inte om sina infomöten, för man vill inte ha dit "proffstyckare"...

"Det är normalt med varg i trädgården"... Nej, min käre Jens - det är den direkta motsatsen till ordet normalt. Ingenting annat.

Ministern om skyddsjakt:
– "En viktig sak för att minska friktionen och underlätta för människor i de här bygderna är att kunna ta bort djur som har ett utpräglat riskbeteende, säger Lena Ek till P1-Morgon.
– Vargar som stryker väldigt nära besättningarna, väldigt nära hus, har ett riskbeteende. Det måste vi se, även när vi upprätthåller balansen i riksdagsbeslutet, att det finns djur som beter sig på ett sätt som de inte ska göra."



Demokrati, någon..?

Apropå att de stackars odlarna ibland "bemöts på ett otrevligt sätt", de skall vara glada att de inte är jägare kring Norrtälje:

APU - ligan som hotar jägare.

Ledare för gruppen, som patrullerar för att hitta påstådd illegal jakt i vargreviret utanför Norrtälje, är den före detta polisen Conny Andersson. För drygt ett år sedan slutade han som polis. Under sin tjänsteutövning som polis har han dömd för bland annat misshandel, ofredande, tjänstefel och vårdslöshet i trafik.
http://www.jaktojagare.se/apu-ledare-domd-for-misshandel

Jag, personligen - är mycket, mycket förvånad över att folk inte har tagit lagen i egna händer vad gäller vargarna. Våra styrande har ju bestämt sig för att fullständigt ge blanka fan i landsortsbefolkningen. Dock så kommer det att ske - och då är det odlarna som skall lastas - ingen annan.

(kanske att delar av detta skulle skrivits i en annan tråd, men vafan - jag kör på naturvårdsverkets linje - jag gör lite som jag vill...;)
 
Att göra upp en brasa innan man lägger sig borde väl garantera att varken björn eller varg kommer allt för nära.

Fästingar är nog det värsta när man är ute, myggor är irriterande men fästingar kan ställa till stora problem om man har otur och får TBE eller för den delen Borrelia.
 
(kanske att delar av detta skulle skrivits i en annan tråd, men vafan - jag kör på naturvårdsverkets linje - jag gör lite som jag vill...;)
Och jag svara lite som jag vill, vargkramarna och div. suspekta "forskare" och politiker vill ju göra övriga sverige, naturligtvis undantaget Stockholm, till nåt sorts maxi-skansen och skiter fullständigt i landsbygdens problem. Dom verkar resonera som så att "är folk så jävla dumma så dom bor kvar på bystan så kan dom skylla sig själva" och det gäller inte bara rovdjursfrågan utan inte minst den obefintliga kollektivtrafiken mm.
 
Att göra upp en brasa innan man lägger sig borde väl garantera att varken björn eller varg kommer allt för nära.

Fästingar är nog det värsta när man är ute, myggor är irriterande men fästingar kan ställa till stora problem om man har otur och får TBE eller för den delen Borrelia.

Fobier är betydligt värre, de kliar över hela kroppen och de verkar aldrig försvinna.
 
Fästingarna skyr mig som pesten, jag har aldrig någonsin haft nån, och skulle nån fästing krypa på mig så får dom j*vligt brått därifrån, jag har väl för mycket hydraulolja i blodet gissar jag.
 
Jag är som sagt jägare och kan inte någonstans förstå varifrån "varghatet" kommer ifrån. Samtliga i mitt jaktlag är starka motståndare mot vargen även om ingen av dem jagar i vargtäta områden.

Nu är detta mina morbröder och dom växte upp i en tid då man som barn fick höra: "ät upp maten annars kommer ulven och tar dig" mm.

Skapar vargen problem? Absolut! Är den farlig? Absolut inte (statistiskt sett)! Ska man ha respekt för den? Absolut!

Så vart ligger kärnfrågan kan man fråga sig?

1. Ju mer varg desto mindre vilt att fälla varje år - mindre kött på jägarens bord.

2. Tämligen ökad risk för att hunden blir riven av varg under jakt.

3. Större antal rivna djur (nöt, får, höns mm)

Men det finns ju svar på detta också:

1. Stor vargstam ger en större avskjutning på varg (allt över det bestämda antalet). Motståndarna säger dock att vargen är extremt svårjagad men det stämmer inte. Vi utrotade näst intill 1800 och 1900 talet - kunde vi göra det då så är det inga som helst problem med en avskjutning idag.

2. Inte så mycket att göra åt men faktum kvarstår att fler hundar dör pga vådaskjutning och bilolyckor varje år och vi hör inte jägarna ropa på förbud för fordon eller vapeninnehav.

3. Sätt upp elstängsel - ge bidrag för detta. Problemet löst. Sedan borde kanske inte fårägare yttra sig i saken då ett får kostar mer levande än vad det smakar (dvs kan få ut av produktionen). Får kan man inte livnära sig på som enskilt djur/inkomst - endast med en extremt stor produktion och i samband med andra djur.

Vargen skulle även sörja för minskat slitage på skogen under hela året vilket SCA och Skogsägare borde välkomna.

Men i slutändan så handlar det om vilken natur vi vill ha i Sverige. Vargen har alltid varit en del av faunan precis som björnen, järven, räven och rovfågeln. Förutom vid utrotningen då under 1800 och 1900 talet. Mer och mer människor flyttar till städerna och dom som bor kvar i landsbygden blir mer och mer högljudda. Vi inkräktar mer och mer på skogen och djuren får ställa sig åt sidan.

Personligen tycker jag det är dags att på allvar att låta den natur vi har kvar få sköta sig själv bra mycket mer än i dagsläget. Sätter vi hundar och ren på skogen - ja då kanske vi får acceptera riskerna med det. Allt annat är tämligen egoistiskt....
 
Det är det mycket diskussion fram och tillbaka om det är en verklig fara eller inte som rovdjur utgör. För mig är mörkrädslan av helt annat slag, jag är lite rädd för det övernaturliga.

Jag är alltså rädd för något som jag vet inte finns men skulle jag ligga själv ute i skogen så skulle obehaget komma snart. I ett tält klarar jag nog mig rätt så bra men i vindskydd eller hammock så känner jag mig mer utsatt.

Vad som är komiskt är att om jag har uniformen på och är på militärövning så är jag helt orädd för mörker även om jag är själv.
 
Jag är alltså rädd för något som jag vet inte finns

Ja den rädslan är väl obefogad men inte desto mindre påtaglig. Jag har också lite svårt med alla ljud utanför tältet som jag inte vet vad det är. Därför att jag inte kan se vad det är. Andra tältnatten på turen har jag vant mig och det är ju inget. Men det är svårt att somna första natten och jag vaknar lätt.

En bekant besökte en privat enskild familjegrav i skogen (rund gravkulle med mur runt och minst ett 15-tal begravna) efter mörkrets inbrott. Han sa att stämningen på platsen var helt annorlunda än dagtid...

thomas
 
Det är det mycket diskussion fram och tillbaka om det är en verklig fara eller inte som rovdjur utgör. För mig är mörkrädslan av helt annat slag, jag är lite rädd för det övernaturliga.

Jag är alltså rädd för något som jag vet inte finns men skulle jag ligga själv ute i skogen så skulle obehaget komma snart. I ett tält klarar jag nog mig rätt så bra men i vindskydd eller hammock så känner jag mig mer utsatt.

Vad som är komiskt är att om jag har uniformen på och är på militärövning så är jag helt orädd för mörker även om jag är själv.

"jag är lite rädd för det övernaturliga".
- Vad kan det bli för "övernaturliga" - UFO? :) Intressant - har någon sett ufo här?
 
Senast ändrad:
"jag är lite rädd för det övernaturliga".
- Vad kan det bli för "övernaturliga" - UFO? :) Intressant - har någon sett ufo här?

Med UFOn brukar iofs avses varelser och farkoster av utomjordisk natur, inte övernaturlig väsen.

Lord Byron har tillskrivits följande citat som stämmer väl in på mig.
"Jag tror inte på spöken men jag är rädd för dem."