Jag tycker kanske du är något nedvärderande till de skriftliga källorna, men det får du väl vara om du vill.
Ingen verkar vilja kommentera de attacker som skett de senaste månaderna - men det är väl förståeligt, man vill naturligtvis inte prata om dessa problem - lättare att skratta åt gamla "trollhistorier".
..........................................
Världsnaturfondens egen rovdjursexpert John Linnell:
”Vargar dödar människor. Det är inget tvivel om att genom vår historia så har vargar dödat många människor både när de varit rabiessmittade och vid jakt på byte. (…). Om vi förnekar att detta någonsin kan hända, kommer det att orsaka en total kollaps för vårt rykte och vår trovärdighet då attacker oundvikligen inträffar.”
Skall man undvika kollapsen så borde man ju börja med att sluta säga att vargen är ofarlig för människan samt att det är normalt med trädgårdsvargar. Det är denna okunskap och arrogans som gör mig rätt...irriterad.
Det var inte menat att låta nedvärderande, även om jag nu ser att jag uttryckte mig litet väl aggressivt.
Jag vill ändå påstå att man bör ta dessa kyrkoböcker med en nypa salt, av anledningar som jag klargjorde ovan. Att det finns sanning i dem betvivlar jag inte, men jag betvivlar omfattningen till viss mån.
Även jag gillar John Linnells uttalande.
Fakta ska presenteras. Sen ska man väga fördelar och nackdelar. Det är så det ska fungera. Att förneka att vargen kan vara farlig är så urbota dumt att det inte är sant.