Befogad rädsla?

Jag tycker kanske du är något nedvärderande till de skriftliga källorna, men det får du väl vara om du vill.

Ingen verkar vilja kommentera de attacker som skett de senaste månaderna - men det är väl förståeligt, man vill naturligtvis inte prata om dessa problem - lättare att skratta åt gamla "trollhistorier".

..........................................

Världsnaturfondens egen rovdjursexpert John Linnell:

”Vargar dödar människor. Det är inget tvivel om att genom vår historia så har vargar dödat många människor både när de varit rabiessmittade och vid jakt på byte. (…). Om vi förnekar att detta någonsin kan hända, kommer det att orsaka en total kollaps för vårt rykte och vår trovärdighet då attacker oundvikligen inträffar.”


Skall man undvika kollapsen så borde man ju börja med att sluta säga att vargen är ofarlig för människan samt att det är normalt med trädgårdsvargar. Det är denna okunskap och arrogans som gör mig rätt...irriterad.

Det var inte menat att låta nedvärderande, även om jag nu ser att jag uttryckte mig litet väl aggressivt.
Jag vill ändå påstå att man bör ta dessa kyrkoböcker med en nypa salt, av anledningar som jag klargjorde ovan. Att det finns sanning i dem betvivlar jag inte, men jag betvivlar omfattningen till viss mån.

Även jag gillar John Linnells uttalande.
Fakta ska presenteras. Sen ska man väga fördelar och nackdelar. Det är så det ska fungera. Att förneka att vargen kan vara farlig är så urbota dumt att det inte är sant.
 
Det var inte menat att låta nedvärderande, även om jag nu ser att jag uttryckte mig litet väl aggressivt.
Jag vill ändå påstå att man bör ta dessa kyrkoböcker med en nypa salt, av anledningar som jag klargjorde ovan. Att det finns sanning i dem betvivlar jag inte, men jag betvivlar omfattningen till viss mån.

Även jag gillar John Linnells uttalande.
Fakta ska presenteras. Sen ska man väga fördelar och nackdelar. Det är så det ska fungera. Att förneka att vargen kan vara farlig är så urbota dumt att det inte är sant.

Det var inte särskilt aggressivt, alltid lite svårt det där med hur man uppfattar text.

Instämmer till fullo om Linnell, det är ju smått märkligt att man inte valt att vara ärliga. Odlarna borde skaffa ny PR-byrå, eller nåt.

Att skyddsjaga problemdjur skulle lugna folk, man skulle dessutom kunna skapa en människorädd vargstam. Båda sidor vinner.

Obegripligt att man inte inser detta.


Men för mig som egentligen inte vill ha varg överhuvudtaget i mellansverige (den skall leva i vildmark) så är denna linje egentligen perfekt - för varje dag som går så skapas det en till som vill ha bort vargen från sin trädgård/hundgård/stadsgata/förskola/fårgård/busshållplats/osv...

Så just nu är jag alltså vinnaren. ;)
 
Det var inte särskilt aggressivt, alltid lite svårt det där med hur man uppfattar text.

Instämmer till fullo om Linell, det är ju smått märkligt att man inte valt att vara ärliga. Odlarna borde skaffa ny PR-byrå, eller nåt.

Att skyddsjaga problemdjur skulle lugna folk, man skulle dessutom kunna skapa en människorädd vargstam. Båda sidor vinner.

Obegripligt att man inte inser detta.


Men för mig som egentligen inte vill ha varg överhuvudtaget i mellansverige (den skall leva i vildmark) så är denna linje egentligen perfekt - för varje dag som går så skapas det en till som vill ha bort vargen från sin trädgård/hundgård/stadsgata/förskola/fårgård/busshållplats/osv...

Så just nu är jag alltså vinnaren. ;)

Det är nog mycket byråkrati som krånglar till allt. Just nu är vi inne i någon slags prövo-period, och jag tror att hela frågan kommer lösa sig i sinom tid.
 
Jag förstår inte varför du tar med folket som blivit anklagade för häxeri som tecken på att kyrkböckerna inte är att lita på? Det boken säger är att personen *anklagats* för häxeri (och dödats för sitt "brott"). Det i sig kan ju vara helt sant, utan att häxeriet i sig är sant.

Dvs person A dömdes till döden för brott B.

Jaha, bara för att du i dagsläget vet att person A var oskyldig till brott B betyder det ju inte att domen och straffet inte var vad som hände, vilket är det relevanta.

Tagen av näcken och troll vet jag inte i vilken omfattning det förekommer, men jag antar att det kan översättas till "drunknade" och "försvann i skogen". Vet inte riktigt varför det skulle falsifiera rapporterna om vargdräpta personer?

Tron på vanföreställningar var så stark att den till och med hade juridiska följder under den period vi talar om. En människa som bränner någon för häxeri torde även på fullaste allvar tro på troll och dylikt.

Citat från Rovdjurscentret:
I svenska kyrkböcker från tidigt 1700-tal kan man någon gång hitta uppgifter om att människor "tagits av varg". Tillförlitligheten till de uppgifterna kan diskuteras. I en del kyrkböcker bokförs också människor som "tagna av troll". Detta var dessutom tider då ovälkomna barn kunde sättas ut i skogen just för att dö.
 
Det var inte menat att låta nedvärderande, även om jag nu ser att jag uttryckte mig litet väl aggressivt.
Jag vill ändå påstå att man bör ta dessa kyrkoböcker med en nypa salt, av anledningar som jag klargjorde ovan. Att det finns sanning i dem betvivlar jag inte, men jag betvivlar omfattningen till viss mån.

Även jag gillar John Linnells uttalande.
Fakta ska presenteras. Sen ska man väga fördelar och nackdelar. Det är så det ska fungera. Att förneka att vargen kan vara farlig är så urbota dumt att det inte är sant.

Alla stora djur har potential att vara farliga för människan, älgen är ett utmärkt exempel på det.
 
Nej men en ägare som inte sköter sitt staket, även om det å sin sida kanske också beror på fullmånen?

320 fårgårdar i Västmanland. Pengar till fem stängsel (eller låt säga, pengar till 100 för att räkna otroligt lågt) Hur menar du att de andra gårdarna skall lösa sina problem?

Lite granna om vår kommande framtid:

Under 2011 angreps nästan 800 tamdjur av rovdjur. Vargar stod för angrepp på cirka 450 djur, de flesta på får.

Samhällets kostnader för ersättning till drabbade djurägare uppgick till 1,5 miljoner kronor, varav nästan en miljon gällde skador orsakade av varg.

Viltskadecenter har fört statistik över rovdjursangreppen sedan 1997, då varg angrep färre än 50 tamdjur.

Inga Ängsteg tycker att den ökningen av vargangrepp på tamdjur bör leda till eftertanke hos beslutsfattarna.

– Vargstammen behöver kanske inte öka i så snabb takt som den fått göra i Sverige. Den har ökat med 15–20 procent per år, trots att vi haft licensjakt. Det går ju väldigt bra för vargarna i Sverige, men det är kanske inte den bild man får när man läser tidningar eller hör om i medierna, säger Inga Ängsteg verksamhetschef vid Viltskadecenter.


"Kanske inte den bild man får". Nej, det kanske inte är riktigt det...


Sen bör man betänka de icke direkta skadorna - djur som slutar äta, växer långsamt - eller dör av skräck. Hur skall dessa skyddas? Tre meter tätt plank?



Men jag personligen inser ju att detta är bra för min ståndpunkt - keep ém coming bara! Snart går moster Agda ut å skjuter vargen ;)
 
Dom verkar resonera som så att "är folk så jävla dumma så dom bor kvar på bystan så kan dom skylla sig själva" och det gäller inte bara rovdjursfrågan utan inte minst den obefintliga kollektivtrafiken mm.

Men kollektivtrafiken anordnas inte av Stockholm, förutom i stockholm då. Överallt annars är det lokal anordning som gäller. Dvs om du inte är nöjd, klaga hos dina landstingspolitiker eller kommunpolitiker., De har DU valt.