Befogad rädsla?

- Almgren! :) Alla sagor har lite av sanningen, vet du om det? :)
Men eftersom är du inte rädd även för isbjörnar - får du en stor respekt av mig! :)

Vad har isbjörnar med saken att göra? Och nej jag är inte rädd för dem, jag har en stor respekt för dem och går inte nära en levande vild isbjörn. Men att ha respekt för dem och at vara rädd är två mycket olika saker.
 
- Vet inte vad man "vinner" i detta fall, men jag är inte mindre rädd för rovdjur än före den artikeln :)
Ni kan berätta vad ni vill, med det att det finns ca 3 000 björnar i hela landet - är ett faktum.

- Almgren! :) Alla sagor har lite av sanningen, vet du om det? :)
Men eftersom är du inte rädd även för isbjörnar - får du en stor respekt av mig! :)

Påstår du att du är rädd för isbjörnar när du går omkring i svenska skogar?
 
Vad har isbjörnar med saken att göra? Och nej jag är inte rädd för dem, jag har en stor respekt för dem och går inte nära en levande vild isbjörn. Men att ha respekt för dem och at vara rädd är två mycket olika saker.

- Jag har också en respekt för alla djur, men det finns det finns djur som är livsfarliga för människor. Då är rädd för dem.
 
- Jag har också en respekt för alla djur, men det finns det finns djur som är livsfarliga för människor. Då är rädd för dem.

Om ett djur är livsfarligt för en, men man vet hur man ska hantera det så behöver man inte vara rädd. Det är om man är osäker på det, tror att det ska överraska en i tältet (isbjörnar gör inte det i Sverige) elelr sånt som man kan bli rädd.
 
- Almgren, finns det grejer i livet, som du är rädd för?

Ja, men vilddjur hör inte dit. (överförfriskade unga män vid fel tillfälle och fel tidpunkt däremot. De är inte rationella och enda sättet att hantera dem säkert är att undvika eller skjuta dem (och det ena av dessa är olagligt))
 
Oj,detta blev mycket underhållande läsning igen.
Goldy_a må få fortsätta vara hur rädd hon vill för björnar och rovdjur.Det får man respektera.
Ingen kan nog få henne på andra tankar med diverse argument ang logik och statistik och sunt förnuft etc.
Jämförbart med flygrädsla och att köra bil;du vet ju aldrig vem som orsakar en olycka,ingen förnekar att de inträffar,ändå väljer många att ta risken vid resor.
Om Goldy_ a väljer bort att vara ute i skogen så påverkar det ju ingen annan än henne.
 
Om ett djur är livsfarligt för en, men man vet hur man ska hantera det så behöver man inte vara rädd. Det är om man är osäker på det, tror att det ska överraska en i tältet (isbjörnar gör inte det i Sverige) elelr sånt som man kan bli rädd.

- OK, jag kan kalla det för att jag är OSÄKER därför jag vet att jag inte ska kunna HANTERA det :)
 
Om Goldy_ a väljer bort att vara ute i skogen så påverkar det ju ingen annan än henne.

Men det är himla synd. Om inte den tråden vore så urflippad skulle man ju nästan hänvisa till riskbedömningstråden. Men i korthet så är mitt budskap. Om du har kunskap och vet hur du ska bete dig så är det mycket som man tidigare var rädd för som man inte är rädd för längre, för man vet hur man ska bete sig.

Om detta leder till att fler kommer ut i skogen så är det ju positivt.
 
Varför tar du plötsligt upp isbjörnar när vi diskuterar björnar i Sverige?
Vill bara poängtera att tråden heter befogad rädsla.

- Igen - det var sagt till Almgren! Och varför - det måste jag inte svara på.
Befogad rädslan hör till isbjörnar även mer, än till andra björnar.