Befogad rädsla?

Kör på!

Jag håller helt med bland annat "Teknikern" och "Polarnatt"...

Som ensam tjej så har jag ofta fått höra "jag förstår inte hur du vågar tälta alldeles själv i skogen??"
Men jag tycker att det är bland det härligaste som finns. Ligga där ensam i tältet och lyssna på ljuden runt omkring.

DÄREMOT skulle jag aldrig (ensam alltså), slå upp ett tält på en camping. Där människor kan se att jag är ensam. För när det gäller att tälta ensam så är jag betydligt mer orolig för människor, än för vilda djur. Skulle jag sätta upp ett tält i närheten av till exempel ett gäng med killar som sitter och dricker öl, så hade jag nog inte sovit en sekund den natten.

Jag tror det ska mycket till för att man skulle möta ett gäng vargar eller en arg björn som ser mig som mat eller hot. Självklart finns ju risken, men jag tänker att risken är betydligt större att jag ramlar och gör mig illa. Så om jag har turen att se något vilt djur så ser jag det som stor lycka. Har mött två vargar en gång, de var mer rädda för mig än vad jag var för dem och jag stod stilla och njöt av att få uppleva detta ögonblick.

Så kast dig ut i det, och tänk på att det förmodligen inte finns så många tryggare ställen du kan sova i, än en vild skog.
 
Man attackerad av björn.

Det här är ingen föreställning - det här är verkligheten:

"Man attackerad av björn
Allmänheten uppmannas att inte bege sig ut i området

Gävle
Under lördagsförrmiddagen blev en man attackerad av en björn under en promenad i området Glamsen, söder om Gävle

Mannen, född -73, var ute och gick ensam efter en skogväg när björnen anföll honom helt oprovocerat. Mannen hade ingen hund eller annat djur med sig.

Björnen slog mannen med ramarna och bet honom. Mannen lyckades till slut ta sig loss och springa från platsen samt klättra upp i ett träd. När björnen lämnat tog mannen sig hem till bostaden, där han fick hjälp att lägga om sina skador.

Mannen är förd till sjukhus för vård av sina skador.

Polisens specialutbildade björnjaktsekipage är på väg till platsen för att söka efter björnen.

Boende i området har underrättats av polisen om händelsen. Allmänheten uppmannas att inte bege sig ut i området kring Glamsen eller vandra på den intilliggande Gästrikeleden."

http://gd.se/nyheter/gavle/1.4678431-man-attackerad-av-bjorn
 
Läste ditt startinlägg och trodde att det var "läskiga" människor du var rädd för innan jag förstod att det var rovdjur.
Har suttit i björngömsle i Finland ett par gånger där en playwoodskiva som gömslet var gjort av var det enda som "skyddade" mig mot björnen och ibland gick de bara ett par meter ifrån. Björnen hade full koll på att jag satt där och fotograferade men brydde sig inte ett dugg om mig. Trots att det hänt ett par mer oprovocerade attacker på senare år (där hund och vapen inte funnits med) så är det nog betydligt större risk att träffa på galningar i trafiken än en "galen" björn.
Själv är jag orolig för att övernatta själv i skogarna runt Göteborg. Där kan man träffa på skumma människor som inte är ute på friluftsliv. För ett par år sedan kom vi till Svartedalen en tidig morgon för att ta en liten tur. På den mycket lilla vägen mot parkeringen stod en och annan bil i buskarna och plötsligt vinglade det fram ett antal människor i rosa pälsluddstövlar mm som tydligen haft "rejvfest" hela natten. Tänk om jag övernattat ensam i ett vindskydd den gången... :)

/Anna
 
Usch vad obehagligt. Stackars kille. Måste vara det sista man vill vara med om när man är ute i naturen.

/M
 
Läste ditt startinlägg och trodde att det var "läskiga" människor du var rädd för innan jag förstod att det var rovdjur.


/Anna

- Om du menar mig - "läskiga" människor samma är jag rädd för :) Och - vem är farligare, rovdjur eller såna människor, är en fråga...

Folk skirver där nu: "Björnar som beter sig normalt får naturligtvis leva..." (visst får de leva, inte vi, som bestämmer det). Men vad betyder i så fall "normalt"? :) Kan en björn berätta till mig om det att den ska bete sig "normalt"? :) Björnen vet inte själv om det om den är "normal" eller inte :) Hur kan vi veta om det på förhand?
 
Senast ändrad:
På den mycket lilla vägen mot parkeringen stod en och annan bil i buskarna och plötsligt vinglade det fram ett antal människor i rosa pälsluddstövlar mm som tydligen haft "rejvfest" hela natten. Tänk om jag övernattat ensam i ett vindskydd den gången... :)
/Anna

Vad tror du hade hänt då? Att du skulle få ditt vatten spetsat med LSD? Det kanske är läskigt med folk som avviker från normen och bär konstiga kläder men rejvare brukar vara ett tämligt fredligt folk. Sen kan man ju fundera på om att dansa i skogen kanske också är en form av friluftsliv.

"Friluftsliv är ett samlingsbegrepp för fritidsaktiviteter som genomförs utomhus och inkluderar såväl organiserad som oorganiserad verksamhet." - Wikipedia.
 
Det här är ingen föreställning - det här är verkligheten:

"Man attackerad av björn
Allmänheten uppmannas att inte bege sig ut i området

Gävle
Under lördagsförrmiddagen blev en man attackerad av en björn under en promenad i området Glamsen, söder om Gävle

Mannen, född -73, var ute och gick ensam efter en skogväg när björnen anföll honom helt oprovocerat. Mannen hade ingen hund eller annat djur med sig.

Björnen slog mannen med ramarna och bet honom. Mannen lyckades till slut ta sig loss och springa från platsen samt klättra upp i ett träd. När björnen lämnat tog mannen sig hem till bostaden, där han fick hjälp att lägga om sina skador.

Mannen är förd till sjukhus för vård av sina skador.

Polisens specialutbildade björnjaktsekipage är på väg till platsen för att söka efter björnen.

Boende i området har underrättats av polisen om händelsen. Allmänheten uppmannas att inte bege sig ut i området kring Glamsen eller vandra på den intilliggande Gästrikeleden."

http://gd.se/nyheter/gavle/1.4678431-man-attackerad-av-bjorn

Enligt polisen är det inte verklighet utan en lögn
Den man som på lördagen uppgav att han attackerats av en björn under en promenad söder om Gävle betraktas inte som trovärdig av Gävleborgspolisen. Ingenting tyder på att 38-åringen ska ha råkat ut för en björn.

Vad hoppas man vinna genom att hitta på en sådan historia?
 
Enligt polisen är det inte verklighet utan en lögn

Vad hoppas man vinna genom att hitta på en sådan historia?


Publicitet? Eller så har man gjort något riktigt dumt, försöker hitta på en täckhistoria för sina närmaste som sen tycker att "det här måste alla få veta"...

Fascinerande historia iaf. Vad är nu verklighet?

Hur som helst så hade det varit lite läskigt om det hade varit sant. Det finns alltid avvikande beteenden, så väl hos djur som människor. De som har ett "normalt" beteende behöver man inte oroa sig för - det är de andra som är knepiga att undvika (det räcker väl att nämna Breivik...) Som tur är så är de inte så vanliga men de är skrämmande när de drabbar oss andra. Men man kan ju inte gå runt och oroa sig hela tiden, lite realistisk måste man ändå vara. Det finns mycket man kan göra för att skydda sig själv; använda cykelhjälm, lära sig simma, använda säkerhetsbälte, ha en brandvarnare, se sig för innan man går över vägen osv. Visst kan skogen vara farlig men fler olyckor och dödsfall händer ändå i närvaro av andra människor i "civiliserade" områden...
 
Nu är polisen säker på att det inte var en björn
Någonting hände mannen som på lördagen uppgav att han attackerats av en björn i Gävletrakten. Men det är varken en björn eller något annat djur som orsakat hans skador. Det är polisens fasta övertygelse.
...
Mannen kontaktades vid 18.30-tiden på nytt av polisen. Han avböjde att höras närmare om saken då han fortfarande sade sig vara tagen av situationen, men stod i alla fall fast vid att han blivit attackerad.

– Men, som han sa, det kanske inte var en björn, men hur som helst ett djur, berättar Peter Hultqvist.


"Kanske inte var en björn" ... då var det var nog en Bjärv, den är ju känd för att klä ut sig :)
 
Nu verkar det ju vara en uppdiktad historia,men om man skulle bli jagad,biten och riven av en björn så
skulle det ju vara ett exempel på när man troligen känner en befogad rädsla.