Befogad rädsla?

Ni vill att alla här på forumet tycker samma... Det blir tyvärr inte så :) Så länge är vi människor och har alla våra åsikter.
 
Ni vill att alla här på forumet tycker samma... Det blir tyvärr inte så :) Så länge är vi människor och har alla våra åsikter.

Nej det är nog ingen som vill att alla tycker likadant. men att som du just nu gör att stoppa huvudet i sanden och säga att alla är dumma är inte så konstruktivt.

Med information kan en del rädslor "botas" andra på andra sätt. Men de flesta rädslor är mer eller mindre irrationella och kan "åtgärdas". Det är ingen hemlighet och inte ens särskilt konstigt.

Nä, nu ska jag stänga ner datorn, vi höres.
 
alla är dumma är inte så konstruktivt.
Nä, nu ska jag stänga ner datorn, vi höres.

- Almgren, jag har ALDRIG sagt att de är dumma för att de tänker som de vill.
Men de är mycket ovänliga mot mig BARA för att jag har min egen åsikt.
Så, jag får inte tänka som jag vill och de - får det?.. Orättvist :)
 
Det brukar bli undrhållande diskussioner när goldy_a är inblandad. Ingen idé att försöka med logik - rädsla är ingen logisk känsla, det är en primitiv...

- PRIMITIVT är inte acceptera andras åsikt.

Precis. En primitiv känsla.

Men snälla goldy_a! Det var ju inget påhopp. Att du alltid ska ta allt personligt... Primitiv är inte ett nedvärderande uttryck när man pratar psykologi, det är ett uttryck som menar att det är en evolutionärt väl bevarad instinkt/känsla. Rädsla är ett exempel, det har räddat människan genom tiderna. Det är när det går till överdrift som det blir ett hinder eller ett problem...
 
Ni får inte TVINGA mig att tänka samma som ni.
Ni får inte TVINGA mig att komma "ut!" från forumet, som ni vill gärna.
INTE NI, som bestämmer det.
 
Senast ändrad:
Då var vi där igen. Så fort man försöker diskutera med dig Goldy_a går du in i någon form av martyrroll. Du får gärna vara med att diskutera... Men ta då diskusionen som uppstår med någon form av mognad. Jag vill inte bråka med dig och det tror jag inte någon annan här vill men du bjuder liksom upp till dans gång på gång på gång. Kan vi inte gräva ner alla stridsyxor och göra ett nytt försök. Man måste få skriva något utan att du känner dig så träffad varje gång. Ja, det är farligt med vissa djur. Ja, man får vara rädd. Ja, alla är rädd för olika saker. Nej, ingen har rätt att säga att den andras rädsla är fel. Rädsla är en egen upplevd känsla och kan inte tolkas av andra. Att vara rädd för björnar är okej. Att försöka förklara för någon hur ovanligt det är att bli attackerad av en björn är också okej. Men som jag skrivit förut, rädsla är en primitiv känsla och inte mottaglig för logiskt tänkande. Så därför kan det vara svårt att ta till sig fakta, oavsett om man vill det eller inte...