Befogad rädsla?

(...) Björnen slog mannen med ramarna och bet honom. Mannen lyckades till slut ta sig loss och springa från platsen samt klättra upp i ett träd. (...)
Jag som ofta traskar runt i de björnrika Tatrabergen var säker på att något inte stämde redan när jag läst så långt. En björn går inte till attack utan anledning, men skulle å andra sidan skada en människa, om den så bara ville leka.
Minns historien med den aningslösa tatravandrare, som inte tillräckligt snabbt släppte sin matsäck till en intresserad tvåårig björnunge. Ungen var inte alls arg, den försökte bara skjuta undan vandrarens hand för att komma åt godbitarna. Vandraren förlorade hela armen, och närapå livet p g a den stora blodförlusten.
Ingen som blivit "slagen med ramarna" (och ovanpå detta biten!) av en björn skulle vara i skick att "ta sig loss och springa från platsen", för att inte tala om att klättra upp i ett träd.
 
Otroligt...

Just detta med att det var HELT oprovocerat, som att han till exempel inte ens hade en hund med sig som kunde retat upp en eventuell björn, reagerade jag också på.

Å att han både lyckades springa ifrån björnen, klättra upp i ett träd efter attacken och dessutom ta sig hem själv för att där bli omplåstrad.

För som flera skriver här ovanför så blir det så lätt otroligt allvarliga skador när en björn attackerar, oavsett om det är mer som varning eller rejäl attack. Söndertrasade senor, muskler och ordentlig blodförlust är väl snarare standard.

Tycker dessa ytliga sår ser ut att vara självgjorda med rakblad eller något liknande.

Jag skulle inte bli förvånad om det om någon/några dagar framkommer att han är mentalt handikappad/ sjuk. då detta mer låter som något ett "barn" skulle hitta på och inte en 38-årig man.
 
Heh, jag var beredd att snarare fria än fälla snubben (under premissen "varför skulle man ljuga om nåt sånt"), men efter att ha sett bilden på såren är det ju rätt solklart att det inte är en björn vi talar om. Huskatt på sin höjd, men det är säkert lätt att ta fel på en sådan och en björn när man oprovocerat blir attackerad ;).
 
Senast ändrad:
Sen appropå oprovocerat... Det är inte *så* lätt att veta. Kunde ju varit en björn som var skadad eller sjuk, en björn som inte upptäckte vandraren i tid och kände sig trängd, en mamma med sin unge på andra sidan vandraren (bara att han inte upptäckte nån av dem förrän mamman valde att anfalla)...

Finns ju många sätt som björnen kan anse sig provocerad utan att människan för den delen vetat *att* den provocerat :). Sen vet jag också att i princip alla björnar har god koll på om det kommer någon, och väljer att fly, även från byte. Men det finns tusentals björnar, vore ju inte helt oväntat om det fanns *nån* björn som inte funkade som alla andra.
 
naturligtvis kan man ju nån gång råka illa ut,fel tid,plats,nalle,men det är så otroligt liten risk för att det ska gå så illa i mötet människa-djur att även om denna senaste tidningsanka hade varit sann,så skulle det absolut inte inverka på hur jag är ute.
Då det nog finns mer björnar nära nu än förr så kommer jag nog träffa på dem mer ofta.
De rör sej ju i gränserna kring vårt närområde,men jag har inte förmånen att se dem,däremot en annan kvinna som ofta är ute på "rätt tider" ser ofta nallar kring vårt område.
Senast i söndags morse.
 
[URL="http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjornattack-mot-vandrare-
Vad hoppas man vinna genom att hitta på en sådan historia?

- Vet inte vad man "vinner" i detta fall, men jag är inte mindre rädd för rovdjur än före den artikeln :)
Ni kan berätta vad ni vill, med det att det finns ca 3 000 björnar i hela landet - är ett faktum.
 
Nu verkar det ju vara en uppdiktad historia,men om man skulle bli jagad,biten och riven av en björn så
skulle det ju vara ett exempel på när man troligen känner en befogad rädsla.

- Skulle man gå till skogen och gissa om det om en blir "jagad,biten och riven av en björn" eller inte?.. Vilken njutning av det? :)
 
Jag ser snarast denna historia som ett tecken på vilka knepiga människor man kan stöta på i skogen.
Det ser ut som killen har gjort nått med sig själv men han väljer uppenbarligen att skylla på björn.
Fyllegrej eller inte alla hästar hemma, oavsett så är det ingen person jag skulle vilja ha strykandes omkring tältet vid sovdags.
 
Förra helgen hade jag och kompisen vildsvins besök i lägret, djur som jag känt lite osäkerhet
inför. Men inget hände så jag somnade in igen.
Men alldeles nyss kom en gubbe instormande hos mej och ville ha pengar.
Den förre ägaren var inte av den goda sortens människa som vill göra rätt för sej, han lurade
alla på allt.
Vågar jag ha något på utsidan huset efter detta?
Vildsvinen var enbart ett sömnpiller i jämförelse.
Är lite skärrad om någon undrar.

Glenn
 
Senast ändrad:
- Vet inte vad man "vinner" i detta fall, men jag är inte mindre rädd för rovdjur än före den artikeln :)
Ni kan berätta vad ni vill, med det att det finns ca 3 000 björnar i hela landet - är ett faktum.

Men din rädsla är något i ditt huvuid, inte en naturlag. Och att en person ljuger om en attack gör inte attacker varken farligare eller vanligare. Om du blir rädd av en saga så har du mina sympatier.
 
Men din rädsla är något i ditt huvuid, inte en naturlag. Och att en person ljuger om en attack gör inte attacker varken farligare eller vanligare. Om du blir rädd av en saga så har du mina sympatier.

- Almgren! :) Alla sagor har lite av sanningen, vet du om det? :)
Men eftersom är du inte rädd även för isbjörnar - får du en stor respekt av mig! :)