Befogad rädsla?

Polisen backar om björnmannen.

"Polisen backar om björnmannen
GÄVLE
Den man som påstod att han attackerades av en björn under lördagsmorgonen blev senare samma dag ifrågasatt av både jägare och polis. Nu backar polisen och beklagar att mannen utmålats som icke trovärdig.
Historien om mannen som påstod att han blev attackerad av en björn i lördagsmorse blev allt märkligare under dagen. Jägare och polis ifrågasatte mannen och hävdade att det inte kan ha varit en björn.

Jägare gick med hundar i skogen och försökte spåra djuret. Men de hittade ingenting. Inte ett enda spår, hundarna fick aldrig ens någon vittring. Det ledde till att polisen ifrågasatte om mannen verkligen hade attackerats av en björn.

I gårdagens GD sade polisen: "Vi tror inte att det har skett någon björnattack. Det finns inga tecken på strid. Vi tror inte att skadorna kommer från något djur. Han kanske upplever det som att han har blivit attackerad av en björn."

Polisens ståndpunkt var något som mannen blev arg över.

– Man tar inte miste på en björn och ett annat djur. Varför skulle jag ljuga om det här? De tycker inte att jag är trovärdig. Bara för att de inte hittar några spår betyder det inte att det inte har hänt. De kan väl göra misstag de också, sade han till GD i gårdagens tidning.

Men under söndagen backade polisen från sin tidigare ståndpunkt och gick ut med ett förtydligande. De skriver att mannens skador av läkare har bedömts vara orsakade av ett djur. Men det är dock okänt vilken typ av djur det ska handla om.

Polisen beklagar nu att mannen har framställts som icke trovärdig. De skriver också att mannen inte är misstänkt för något brott i samband med denna händelse.

GD har under söndagen försökt få kontakt med mannen via hans fru. Men hon förklarar att han inte vill uttala sig."

http://gd.se/nyheter/gavle/1.4680504-polisen-backar-om-bjornmannen
 
Tja, om de bilder på mannens skador som publicerades i Aftonbladet är bilder på rätt mans skador tror inte jag heller på björn. Möjligen huskatt som sagt var...
 
Jag har följt denna tråd med blandat intresse.

Jag har kommit till följande insikt.

Den dag jag paddlar i stockholms yttre skärgård och en krokodil dyker upp och biter av paddeln kommer jag förmodligen skita på mig av rädsla. Men är den befogad? Nej det finns ju inga krokodiler i stockholms yttre skärgård. När jag sen berättar att jag blivit attackerad av en krokodil strax norr om Svenska Högarna kommer troligen jägare och polis (kanske även Kustbevakningen) ifrågasätta min trovärdighet och med stor sannolikhet hävda att det inte kan ha varit fråga om någon krokodil. Man kommer undersöka min avbitna paddel och troligen skylla på en ilsken säl eller möjligen på en gädda, storlek större (kallas ju allmänt för krokodil).

Sen kommer Polisen beklaga att jag har framställts som icke trovärdig. De kommer också att hävda att jag inte är misstänkt för något brott i samband med denna händelse. Detta kan ju vara en tröst för mig som måste köpa ny paddel och tvätta mina byxor.

Denna händelse kommer debatteras i press och här på utsidan. Jag kommer varken att vilja uttala mig för pressen eller ens följa tråden tråden på Utsidan.

Jag kommer för evigt hysa obefogad rädsla för krokodiler. (man kan inte lita på dom)

thomas
 
Förra helgen hade jag och kompisen vildsvins besök i lägret, djur som jag känt lite osäkerhet
inför. Men inget hände så jag somnade in igen.


Glenn
Jag har ofta vildsvin här i närområdet, och med närområde menar jag ända uppe på trappan till huset. Rädd? Nej inte det minsta, det är bara galten som vill snacka lite och suggorna med sina kultingar är ju också med och tittar med skräckblandad förtjusning på när galten får en intim pratstund man (gris) mot man med mig.

Jag har sprungit på vildsvin i andra skogar och det enda man ser är när dom drar som avlöningar in bland snåren.
 
- ingenting kan övertyga mig att gå ensam i skogen här.
Det där finns det i så fall en jättebra lösning på,,,,,,,,,,,,,,stanna hemma istället!

Störst risk att du ska bli skadad är om du slår upp tältet och sent på kvällen tycker dig höra nåt konstigt, försöker fly från vad-det-nu-var-du-tyckte-dig-höra och trasslar in dig i tältlinorna, står på huvudet och bryter nån arm eller ben i paniken.


Allt är mycket farligare på havet, jag har själv blivit jagad av en u-båt!
 
Just det. Man ska ha viss befogad rädsla för djur man inte känner. Dom kan vara svin. Vissa beter sig ju så...
 
tex

Icke trovärdig björn bar sig svinaktigt åt mot oskyldig besökare i skogen.

Eller krokodil utanför Svenska Högarna kunde inte bära sig åt som folk utan bet sönder paddel.

- Varför gjorde du sådär din gris? Nu kan jag ju inte paddla och byxorna är förstörda.
 
En person attackerad av älg i Älvadalen:

En person skadad efter krock med älg
SÄRNA

En bilist krockade med en älg på riksväg 70 i höjd med Särnaheden, tidigt på onsdagsmorgonen.

Relaterat

Olyckan inträffade strax efter klockan fyra. Efter krocken hamnade bilen nere i en tio meter djup ravin.

Bilisten fick föras till Mora lasarett för vård av sina skador.

I genomsnitt attackeras 20 personer/dag av älg i Sverige!
 
Hmm, om "Bil kör på älg" definieras som "älg attackerade människa" är det förvånandsvärt många fotgängare som attackerar bilar här i världen...