Befogad rädsla?

Oj,detta blev mycket underhållande läsning igen.
.

- Brigas, ingenting kan övertyga mig att gå ensam i skogen här. Varför - vi har pratat om det mycket.
Jag vill inte bli riven av björnen - det är som självmordet. Jag tycker så. Det är MIN åsikt. Får jag rätt för att ha MIN åsikt här?
Eller alla MÅSTE tänka som ni? Är det förbjudet här att ha SIN åsikt?
 
Varför tar du plötsligt upp isbjörnar när vi diskuterar björnar i Sverige?
Vill bara poängtera att tråden heter befogad rädsla.
- Igen - det var sagt till Almgren! Och varför - det måste jag inte svara på.
Befogad rädslan hör till isbjörnar även mer, än till andra björnar.

Med denna logik skulle du lika gärna kunna ha sagt krokodiler, lejon och svart mamba för de är också farligare än den svenska brunbjörnen och därmed befogade att vara rädda för...
 
Det är MIN åsikt. Får jag rätt för att ha MIN åsikt här?
Eller alla MÅSTE tänka som ni? Är det förbjudet här att ha SIN åsikt?


Visst du får ha din åsikt. men du kan ju inte heller då förneka vår rätt att försöka genom fakta och kunskap ändra den åsikten.

Då du faktiskt finns på utsidan så antar jag att du är naturintresserad. Om du då genom mer kunskap kan ändra nån rädsa litegrann så du ökar dina möjligheter att vara i naturen så kan det ju knappast vara en dålig sak.

Om det är brunbjörnen du är rädd för i Sverige så finns ju två klockrena råd

1. gå ut där den inte finns
2. Häng och klocka runt halsen.

Men klockan får du inte så mycket i djurväg, de sticker långt innan du ser dem. Jag skulle inte gäöra så fför jag vill se djuren, men om man vill känna sig tryggare så är det ett sätt.
 
Om det är brunbjörnen du är rädd för i Sverige så finns ju två klockrena råd

1. gå ut där den inte finns
2. Häng och klocka runt halsen.

Men klockan får du inte så mycket i djurväg, de sticker långt innan du ser dem. Jag skulle inte gäöra så fför jag vill se djuren, men om man vill känna sig tryggare så är det ett sätt.

- Tack för ett råd... Först tänkte jag att det var ett skoj, men till slutet förstod jag att det var inte det...
 
- Tack för ett råd... Först tänkte jag att det var ett skoj, men till slutet förstod jag att det var inte det...

Alla sätt att låta mera på skrämmer djuren, klocka runt halsen är ju ett sätt. Att prata, sjunga eller annat är andra sätt.

Andra i skogen som smyger fram i hopp om att se vilda djur kommer hata dig, men so what. då du passerat så är det tyst igen för dem (och skogen är stor).

Gå i grupp är också ett sätt. ingen rätttänkande björn går i närheten av en grupp.

Kan ju dock nämna puckohannen i finland som lade sig precis nedanför ett fotografgömsle. Han hade kommit fram till att där var han säkrare än ute med de andra hannarna. Han började bli gammal och inte så fit for fight, och fotograferna verkade antagligen som ett säkert kort.
 
Alla sätt att låta mera på skrämmer djuren, klocka runt halsen är ju ett sätt. Att prata, sjunga eller annat är andra sätt.

Andra i skogen som smyger fram i hopp om att se vilda djur kommer hata dig, men so what. då du passerat så är det tyst igen för dem (och skogen är stor).

Gå i grupp är också ett sätt. ingen rätttänkande björn går i närheten av en grupp.

Kan ju dock nämna puckohannen i finland som lade sig precis nedanför ett fotografgömsle. Han hade kommit fram till att där var han säkrare än ute med de andra hannarna. Han började bli gammal och inte så fit for fight, och fotograferna verkade antagligen som ett säkert kort.

- Tack, Almgren! Det var snällt att du använder din tid för att skriva till så skyggt folk, som jag :)
 
Oj,detta blev mycket underhållande läsning igen.
Goldy_a må få fortsätta vara hur rädd hon vill för björnar och rovdjur.Det får man respektera.
Ingen kan nog få henne på andra tankar med diverse argument ang logik och statistik och sunt förnuft etc.
Jämförbart med flygrädsla och att köra bil;du vet ju aldrig vem som orsakar en olycka,ingen förnekar att de inträffar,ändå väljer många att ta risken vid resor.
Om Goldy_ a väljer bort att vara ute i skogen så påverkar det ju ingen annan än henne.

Det brukar bli undrhållande diskussioner när goldy_a är inblandad. Ingen idé att försöka med logik - rädsla är ingen logisk känsla, det är en primitiv...