Befogad rädsla?

Är det någon mer än jag som skulle vilja ha betydligt hårdare offtopic-moderering på Utsidan?

Jag skriver under direkt, har själv tagit en paus från denna, inledningsvis, ypperliga tråd. Återkom idag ovetandes om att den tagit ett stickspår som heter duga. Visst, någon kommer säkert tycka: "men följ den inte då", och det är exakt vad jag tänker göra, att fly illa kvickt från denna tråd:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jag skriver under direkt, har själv tagit en paus från denna, inledningsvis, ypperliga tråd. Återkom idag ovetandes om att den tagit ett stickspår som heter duga. Visst, någon kommer säkert tycka: "men följ den inte då", och det är exakt vad jag tänker göra, att fly illa kvickt från denna tråd:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Förvisso.

...men ponera att det är så att det nu byggs upp en väldigt stor vargpopulation i mellansverige som särskiljer sig på så sätt att de inte är ett dugg rädda för människor.

1000/2000 ickerädda vargar, flyttande och minskande bytespopulation samt ett par rejäla vargavintrar (tänk att våra förfäder kallade snörika och kalla vintrar så...) voilá: anledning till rädsla(?)


Jag vill hävda att det är mycket relevant.
 
Förvisso.

...men ponera att det är så att det nu byggs upp en väldigt stor vargpopulation i mellansverige som särskiljer sig på så sätt att de inte är ett dugg rädda för människor.

1000/2000 ickerädda vargar, flyttande och minskande bytespopulation samt ett par rejäla vargavintrar (tänk att våra förfäder kallade snörika och kalla vintrar så...) voilá: anledning till rädsla(?)


Jag vill hävda att det är mycket relevant.

Jag vill hävda att du har fobier, som du borde försöka få hjälp med.
 
Mer om odlarmuppen:

Ryska aktivister skall ha fött upp och släppt ut minst 57 vargar i det fria längs den finska gränsen mot Karelen. Verksamheten har finansierats via en tysk hemsida där aktivister kunnat lämna bidrag.
Minst 57 vargar har släppts ut vid den finska gränsen mot Karelen av ryska aktivister. Vargarna har fötts upp på olaglig väg vid en speciell anstalt rapporterar tidningen Maaseudun Tulevaisuus. Att föda upp vargar är olagligt i såväl Ryssland som Finland.
Både finska och ryska myndigheter fördömer uppfödningen som drivits av aktivister. Det är aktivisterna själva som uppgivit att de släppt ut minst 57 vargar i det fria.
Den finska forskaren Ilpo Kojola, vid vilt- och fiskeriforskningsinstitutet håller det för troligt att en del av de 57 vargarna vandrat över till Finland och blandat sig med det inhemska beståndet.
Ett stort problem med varg som fötts upp av människor är att de av naturliga skäl är mindre skygga för just människor.
Vargaktivister från Centraleuropa uppges ha stöttat uppfödningen. Pengar har samlats in via en tysk webbsida för vargaktivister, skriver Maaseudun Tulevaisuus.



Utgår från att polis kommer att kunna spåra de som finansierat detta brott.
 
Är du medveten om du själv understöder en politik som förespråkar hot, våld och i synnerhet
djurplågeri av gigantiska mått?
Du utför inte "dådet" själv, men det gjorde inte Stalin, Mao eller Ide Amin heller..
Du tar hjälp av dom fyrbenta marodörerna.

Så det enda alla lejon, tigrar, katter, hajar, isbjörnar, ja alla rovdjur, utför är ett gigantiskt djurplågeri

Demokratin har misslyckats att förhindra utvecklingen, diktaturstaten har tagit kommandot, ivrigt påhejat av facist-mupparna.
Demokratin i det utförande som du beskriver är inte demokrati utan majoritetsdiktatur,
och det förekommer inte i Sverige. Det skulle vara demokratins undergång.

och rovdjurshatarna försöker att rädda oss från den diktatoriska stat som tagit över Sverige genom att plåga ihjäl djur.


Hör du inte hur dumt det låter när du skriver?
 
min poäng var följande.. oavsett vad som är rätt och fel, (min ståndpunkt är odiskutabel, man plågar inte djur) så tycker jag att man ska fundera lite på vilka mekanismer som driver människor över gränsen.. ska man rätta sig efter våld och hot, nää.. men man ska försöka förstå varför man blir så desperat att man ser våld och hot som sista verktyg.. om någon från varje sida börja tänka en enda empatisk tanke så kanske vi kan närma oss roten till problemet och eventuellt en lösning.. se det så här.. är det inte oroväckande att det finns så många i dagens sverige som röstar på uttalat främlingsfientliga partier, så många som inte tror på demokratin utan går till våld och hot. vad säger det om sverige 2012.. jag tycker att det är lite läskigt..

(glöm aldrig att samma metoder som används av antirovdjurslobyn används av militanta djurrättsaktivister, exakt samma metoder om hot, våld och djurplågeri.. extremister är farliga oavsett vilken sida stängslet dom hamnar..)


Jag är ytterst medveten om de antidemokratiska strömningarna i Sverige och deras förvridna syn på vårt samhälle och alla människors lika rätt. Bland annat därför är det mycket oroväckande att se hur några av dessa främlingsfientliga organisationer faktiskt försöker jaga anhängare genom att profilera sig som vargmotståndare.

Jag är också fullt medveten om att de militanta djurrättsaktivisterna utövar samma slags extremism som rovdjurshatarna, det är därför jag reagerar så starkt på att folk i denna tråd anammar en sån dubbelstandard och faktiskt försöker påstå att rovdjurshatarna endast är oskyldiga offer och för att vi ska vika oss för deras hot och våldskampanj.

Ingen av dessa extremister är oskyldiga offer och ingen av dessa extremister ska tillåtas förändra vårt samhälle med hjälp av våld och hot, spelar ingen roll vilken sida de står på, eller vilken politik de för.


Att argumentera emot dessa odemokratiska strömningar och inte låta deras vansinniga argument stå oemotsagda är bland det viktigaste vi kan göra för att stärka demokratin. Det är största orsaken till att jag argumenterar så ihärdigt mot de på Utsidan som anser att det är ok att förändra Sveriges rovdjurspolitik genom att använda hot och våld.

Jag önskar fler tog den ståndpunkten mer tydligt, som du säger är det ganska uppenbart att vi inte kan ta för givet att alla tror på demokrati, och därför är det viktigt att vi som gör det säger ifrån om någon antyder att det är ok att använda våld och hot som politiska medel. Då handlar det inte om att vara för eller mot varg, utan om att vara för eller emot demokrati.
 
Jag håller helt med om att hot och våld är förkastligt, oavsett varifrån de kommer, men de "diskussioner" som blommar upp i vargfrågan är inte konstruktiva på nåt sätt. Istället står ni och skriker på varandra från varsin barrikad, vilket väl ibland kan vara roande för åskådarna, men i längden tröttsamt, så kan ni inte hålla er till "vargeländes"-tråden?
 
Jag är ytterst medveten om de antidemokratiska strömningarna i Sverige och deras förvridna syn på vårt samhälle och alla människors lika rätt. Bland annat därför är det mycket oroväckande att se hur några av dessa främlingsfientliga organisationer faktiskt försöker jaga anhängare genom att profilera sig som vargmotståndare.

Jag är också fullt medveten om att de militanta djurrättsaktivisterna utövar samma slags extremism som rovdjurshatarna, det är därför jag reagerar så starkt på att folk i denna tråd anammar en sån dubbelstandard och faktiskt försöker påstå att rovdjurshatarna endast är oskyldiga offer och för att vi ska vika oss för deras hot och våldskampanj.

Ingen av dessa extremister är oskyldiga offer och ingen av dessa extremister ska tillåtas förändra vårt samhälle med hjälp av våld och hot, spelar ingen roll vilken sida de står på, eller vilken politik de för.


Att argumentera emot dessa odemokratiska strömningar och inte låta deras vansinniga argument stå oemotsagda är bland det viktigaste vi kan göra för att stärka demokratin. Det är största orsaken till att jag argumenterar så ihärdigt mot de på Utsidan som anser att det är ok att förändra Sveriges rovdjurspolitik genom att använda hot och våld.

Jag önskar fler tog den ståndpunkten mer tydligt, som du säger är det ganska uppenbart att vi inte kan ta för givet att alla tror på demokrati, och därför är det viktigt att vi som gör det säger ifrån om någon antyder att det är ok att använda våld och hot som politiska medel. Då handlar det inte om att vara för eller mot varg, utan om att vara för eller emot demokrati.

Aktivister som betalar för 57 utsläppta orädda vargar. Aktivister som hotar folk till livet. Demokratiskt fattade beslut som körs över av EU.

WAS leds av en dömd nazist. APU hotar jägare, har starka poliskopplingar.



Rensa i ditt eget hus innan du pekar finger.
 
Att argumentera emot dessa odemokratiska strömningar och inte låta deras vansinniga argument stå oemotsagda är bland det viktigaste vi kan göra för att stärka demokratin. Det är största orsaken till att jag argumenterar så ihärdigt mot de på Utsidan som anser att det är ok att förändra Sveriges rovdjurspolitik genom att använda hot och våld.

Jag önskar fler tog den ståndpunkten mer tydligt, som du säger är det ganska uppenbart att vi inte kan ta för givet att alla tror på demokrati, och därför är det viktigt att vi som gör det säger ifrån om någon antyder att det är ok att använda våld och hot som politiska medel. Då handlar det inte om att vara för eller mot varg, utan om att vara för eller emot demokrati.

jag tror mycket starkt på att en tanke som inte tål att granskas eller kritiseras inte är värd att tänkas.. men, det jag efterlyser är att vi inte bara argumenterar emot utan att vi lyssnar, att vi tar frågan ett steg längre.. att stånga sig blodig tror jag inte har löst en enda fråga någonstans.. men att lyssna, förstå och argumentera i nämnd ordning kan vara ett otroligt kraftfullt verktyg.. allt måste börja med att man lyssnar..

utsidan är ett bra exempel på megafonretorik, alla bara gapar och skriker till de med sansade och balanserade idéer tröttnar på megafonerna.. ingen lyssnar, man fokuserar bara på sina egna argument.
 
tiderna kan ändras

Svårt veta vad som händer i framtiden

Men för dryga 10 år sedan var min sommarstuge tomt invanderad av mördarsniglar, man kunde gå ut och plocka 30-40 sniglar på kvällen, nästa kväll samma sak 30 nya sniglar och så kunde man hålla på hela semestern, om det hade regnat kunde man får uppåt 50 st

de senaste åren har det varit svårt att ens få ihopp 10 st på samma runda, tror bara jag lyckats någon enstaka gång, oftast blir det 6-7 st

vad vet vi om vargpopulationen
ganska lite faktiskt eftersom vi inte har så mycket färsk kunskap, hur många revir kan vi har i teorin och praktiken - hur mycket mat finns det . Naturen brukar ordna, utan människans inblandning, så att en population kollapsar om de blir för många (mina mördarsniglar, samma sak med Skarven i vissa områden )

tiden kommer att visa sig vad som är funktionellt