Re: Re: Re: Fjällräddningen......
b1ff; sa:
jokkmokk; sa:
Tyvärr, är ju "räddningen" också gratis för utlänningar.
Förhoppningsvis får även vi "icke utlänningar" hjälp om vi råkar illa ut utomlands. Jag tycker diskussionen om vilken nationalitet man har i samband med räddning, oavsett var den sker, till lands eller till sjöss är absurd.
/Henrik
Mallorca lever fr.a pà tursim, som de flesta vet. Hit kommer ârligen miljontals turister. En del ligger pà playan hela dagen, andra seglar, andra vandrar i vâra vackra berg, en hel del föredrar natt-livets lockelser etc.
Jag tror att det inte gâr en dag utan att
- Sjöräddningen mâste hjälpa utländska (ibland svenska) söndags-seglare i nöd
- livräddningen màste dra upp helt eller halvt livlösa utlándska (ibland svenska) turister ur plurret
- polis och brandkàr màste rädda utländska (ibland svenska) bergsvandrare som gàtt vilse, brytit benen eller helt enkelt överskattat sin krafter/underskattat Mallorcas berg.
- ambulanser kör som galningar för att fórsöka rädda livet pà utlándska (ibland svenska) bilförare som tittat mer pà kartan och utsikten än pà vágen...
- sjukhus som màste rádda livet pà utländska (ibland svenska) tursiter som i fyllan och villan lyckats àstadkomma de mest fanstastiska blesyrer pà de mest otroliga sätt
Jag har dock ALDRIG, repeterar ALDRIG, hört eller sett nâgon som ifrâgasatt ifall dessa personer har betalat skatt eller inte i Spanien. Aldrig!
Mvh / Mats