Avgifter i fjällen?

Re: Re: Re: Re: Re: Fjällräddningen......

Håkan K; sa:
Och ang. diskussionen om att det är norrbottningarna som betalar. Kostnaderna kanske inte blir helt rättvist och lika fördelade, men det händer säkert att norrbottningar råkar halka och bryta benet när de är i Stockholm och måste använda sig av den sörländska sjukvården.

/Håkan

Norbottens landsting får dessutom nettobidrag via det mellankommunala utjämningssystemet.

http://www.lf.se/fakta/ekonomi.htm

Jag tycker för övrigt också det är fel att det tydligen finns individer som använder fjällräddningen som taxi.

Men nu börjar vi komma bort från diskussionen om avgifter för utnyttjande av fjällen. Om vi tittar på de belopp som vi redan betalar i form av olika skatter, så skulle avgiften bli ganska stor för att märkas. Hur många rör sig i fjällen på ett år?

Jag skulle tippa på en avgift på 1000:-/dygn, för att inte administrativa kostnader etc skulle äta upp inkomsten. Skräppåsen som skulle delas ut ingår förstås i detta belopp :)

Re: Re: Re: Re: Fjällräddningen......

malindo; sa:
Mallorca lever fr.a pà tursim, som de flesta vet. Hit kommer ârligen miljontals turister. En del ligger pà playan hela dagen, andra seglar, andra vandrar i vâra vackra berg, en hel del föredrar natt-livets lockelser etc.

Jag har dock ALDRIG, repeterar ALDRIG, hört eller sett nâgon som ifrâgasatt ifall dessa personer har betalat skatt eller inte i Spanien. Aldrig!

Mvh / Mats

Man biter inte den hand som föder en.

De som tycker det är hemskt med turister som "inte betalar skatt" i Sverige, skräpar ner, och allt vad de ställer till med, borde fundera på alternativet.

Konskevenserna av utebliven turism, (speciellt för Norrland) skulle bli stora.

/Henrik

Fjällräddning osv....

....vi (jokkmokks fjällsäkerhetskommitt´´e ) gjorde en liten sammanställning över risker mm i fjällområdet. Bl.a gick vi igenom en del av de utryckningar som ambulanshkp gjort i vår kommun. Man kan väl lätt säga att 99 % av utryckningarna är rena sjuktransporter där också en läkare oftast varit inblandad i beslutet om att anv hkp. En del av detta kan ses på vår hemsida.

Man kan väl säga att det finns en del "händelser" som i efterhand kan ses som onödiga, men det är svårt för en läkare att via tfn eller hjälptelefon ta beslut om att inte skicka hkp. Man är ju helt i händerna på den "sjuke" och de uppgifter denne lämmnar per tfn.
Jag har varit med om att läkaren har avvisat hämtningen med hkp och bett den sjuke vänta någon dag, vila osv. Men då fått till svar "-men jag skall ju med tåget i morgon".... alltså många blir plötsligt sjuka när de ser att de inte kommer att hinna- eller orka fram till slutmålet.... alltså, ett gott råd till alla är att upprätta färdplaner som stämmer med den egna förmågan att förflytta sig, ta till minst en reservdag på en veckotur osv....

Viktigt att veta är också skillnaden mellan ambulansutryckning till fjällområdet och ren fjällräddning. En hämtning på en känd adress, tex en fjällstuga sker med ambulans hkp och landstinget pröjsar, SOS med läkarhjälp beslutar. Fjällräddning är det om det gäller någon form av eftersök, eller i vissa andra fall, och då är det polisen som ansvarar och beslutar.... kort, det går skriva mycket om detta.

Re: Fjällräddning osv....

jokkmokk; sa:
Man kan väl säga att det finns en del "händelser" som i efterhand kan ses som onödiga, men det är svårt för en läkare att via tfn eller hjälptelefon ta beslut om att inte skicka hkp. Man är ju helt i händerna på den "sjuke" och de uppgifter denne lämmnar per tfn.
Jag var med om det omvända. Kom till Sommarlappa och var helt utmattad, sket ner mig totalt och bad stugvärden be kopten plocka upp mig - taxilinjen mellan Kvikkjokk och Stalo. Hon fick uppgift om att "Magsjuka räknas inte som sjuktransport". Jag bad dom plocka upp mig vilket kostade mig enkelbiljett + "extra landning" det blev 1400kr eller något.
Nu var det så att jag inte ens bett om sjuktransport. Skulle jag orkat disskutera skulle jag ha blivit nedflygen till Akuten i Gällivare. Det tog mig tre dagar hemma med mat och vila för att bli återställd. // Roland

Alltså.... nog betalar turisterna skatt? Eller slipper de momsen menar ni? Slipper alkoholskatten? Slipper tobaksskatten?

Visst, turisterna har inte betalat nån inkomstskatt, men det är ju långtifrån den enda skatt vi har i Sverige.

Det är ju det turistkommunerna tittar på, de räknar på hur mycket ökade skatteintäkter turisterna ger via handeln. Sen ger ju turisternas inköp även indirekta skatter. Butikerna betalar ju skatt på vinsten, de anställda betalar skatt på sin lön osv.

Färre turister ger mindre omsättning (mindre momsintäkter), mindre vinst (mindre vinstskatt), färre anställda (mindre inkomstskatt).

Re: Re: Re: det vore som sagt kul

pehac@mai.liu.se; sa:
T ex kostnader för underhåll av broar, stugar och stigar,
vem som betalar vad, och samtidigt hur stora inkomsterna
eller vinsterna (?) av stugnäringen är. För att få en känsla
för proportionerna.

il C.

Lederna är ju numera statliga, men stugorna tillhör STF (de flesta). Deras stugverksamhet är ingen vinstmaskin utan får varje år bidrag från medlemsavgifterna inom STF (men dock inte från staten såvitt jag vet).

mvh Christian

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg