Jag bor inte på kontinenten, men mitt huvudsakliga friluftsliv sommartid bedrivs där. Jag vandrar; alla mina utlandsresor sedan 1989, det är väl ett 50-tal, har haft det ärendet. Sedan jag köpte
mitt Akto år 2000 har jag vandrat med tält söderut; det har blivit cirka 90 fria nätter i Alperna och 40 i Pyreneerna. Jag har en gång lyckats genomföra en 11 dagar lång tur med fri övernattning alla 10 nätterna.
I huvudsak har jag följt markerade stigar; det är en viss trygghet att gå över ett 2900 meter högt pass om man vet att någon gått före med en färgburk eller byggt rösen. Då vet jag också att
jag går med markägares medgivande, vilket inte hindrar att jag ändå ger akt på att inte störa
betande boskap eller förstöra bete. Det är många grindar att öppna och stänga.
I skogen torde lederna vara enda chansen att öht ta sig fram.
Betr. tältning har jag förstås att ge akt på lokala bestämmelser och naturskydd. I Schweiz verkar det vara totalförbud mot bivack i alla skyddsområden. I Frankrike gäller ofta (i nationalperkerna) tidsregler - jag har skrivit mer om detta på min hemsida. I övrigt följer jag den praxis som beskrivs någonstans på
SAC:s nätsidor: man tältar ovanför trädgränsen; man avtalar med markägaren (om han är på plats), man väntar tills de sista dagsgästerna gått hem (vilket brukar vara vid 15-tiden); och man ger sig av på morgonen innan de första dagsgästerna anlänt (jag brukar gå iväg före 6.30 i början av sommaren och före 7.00 senare); och man eldar inte. Inte särskilt krångligt.
Med ett sådant uppförande röner man ofta mycket vänligt bemötande. I juni/juli förra året gjorde jag en 20 dagar lång tur i Wallis, Piemonte, Ticino, Uri och Graubünden. Näst sista dagen ville jag slå läger nära en fäbod i Schweiz. När jag hörde mig för med paret som drev sätern blev det en angenäm pratstund, de inviterade mig till en liten måltid på kvällen med Knödel och öl.
De var från Bozen i Sydtyrolen.
Vanliga bemötanden:
Vi vet inte om man får, men oss gör det inget.
Kan jag tälta här, och var? Varhelst du vill.
Hur länge tänkte ni stanna? Över natten bara, förstås. Det är nog bäst för i morgon kommer korna.
Kan ni föreslå en plats fär jag inte stör korna? Frågan är snarast om korna stör er.
Grupper? Självorganiserade grupper brukar ha den goda smaken att sprida ut sig och inte gå i samlad tropp. Stora grupper med ledare förekommer ofta i Frankrike och kan föra ett jävla liv, speciellt i
stugorna. Vad jag vet finns inga restriktioner, men en grupp går bara inte till en stuga
utan föranmälan, och stugornas kapacitet sätter rätt tydliga gränser för gruppstorleken.