"LRF slår samtidigt vakt om den grund för människors möjlighet att fritt vistas i naturen som allemansrätten ger. Den är ett värdefullt inslag i den svenska kulturen som skall respekteras. LRF anser att det är särskilt viktigt att barn och ungdomar kommer ut i skog och mark för att tidigt lära sig att läsa landskapet och att uppträda hänsynsfullt."
Det var väl inte så illa, LRF är fortsatt förståndiga!
1) Lagfäst Allemansrätten- Bra då behöver vi inte diskutera hur många hundra år den varit sedvana!
2) Förtydliga och informera om vad den innebär- Tycker vi väl alla är vettigt!
3) Definiera vad av kommersiella aktiviteter som inte ingår/kan accepteras- Inga problem för mig!
Och det får gärna vara Naturvårdsverket som håller i det arbetet.
Sedan har vi vissa frågor som inte berör Allemansrättens utövande som sådan:
4) Terrängkörning? - Skall naturligtvis inte omfattas av allemansrätten, och är oftast olämpligt. Ett oskick enlig mig!
5) Markägarkontakter förbättras/förenklas? - Det finns väl positiva saker med att det blir lättare/bättre dialog mellan olika parter när det behövs. Det kan ju vara från båda sidor, jag förstår inte varför LRF inte vill ha det, små markägare blir nog inte starkare av att inte samarbeta?
6) Ombudsman- se ovan, kan ju tänkas underlätta kontakterna vid behhov.
7) Stängslingsgenombrott? -Bättre för alla med stättor o dyl vid lämpliga passager, även markägaren vill väl slippa klättra i sitt stängsel, det riskerar bara att förstöras. Det är ju ett sätt att styra besökarna om man vill dessutom.
Så oavsett vad om LRF sågar utredningarna eller inte så verkar det ju som om diskussionen leder framåt! Hon Helena verkar klok.