Allemansrätten

Frågan är om vargarna kan åberopa allemansrätten när de beträder nikings mark? Det heter ju ändå allemansrätten, inte allevargsrätten.
Och vem ersätter markägarna för att ekorrar skräpar ned i skogen med sina skalade kottar? Fåglar som bygger i träden utan vare sig tillstånd eller bygglov?

Skandal var ordet!
För att inte tala om alla ormar som snokar runt och även ägnar sig åt hemfridsbrott och ibland bosätter sig i grunden till hus, och dessutom förökar sig okontrollerat och förrättar sitt tarv där. Sen har vi alla möss, fiskarna som kn*llar i badviken och förrättar sitt tarv där,,,,,,,,,,,,, ja listan kan göras mycket lång.
 
haha.. när jag inte trodde att tråden kunde bli smutsigare.. jag trodde för ett kort ögonblick att vi med liter humor och glädje avväpnat tråden.. stället går den in i en ny, smutsigare fas...
 
haha.. när jag inte trodde att tråden kunde bli smutsigare.. jag trodde för ett kort ögonblick att vi med liter humor och glädje avväpnat tråden.. stället går den in i en ny, smutsigare fas...

A bra där! Fältmässig hygien är ett annat ämne som brukar kunna generera sidvis med godtyckligt tyckande.

Är det (kan det anses vara) förenligt med allemansrätten att utföra helkroppstvagning på annans mark? Om inte entydigt ja eller nej, var dra gränsen?
 
Apropå tvagning ja, är det okej att skölja undersället i sjön eller bäcken eller räknas det som miljöfarlig verksamhet? Om så är fallet då borde ju vad över bäckar vara helt regelvidrigt med tanke på fotsvetten.
 
A bra där! Fältmässig hygien är ett annat ämne som brukar kunna generera sidvis med godtyckligt tyckande.

Är det (kan det anses vara) förenligt med allemansrätten att utföra helkroppstvagning på annans mark? Om inte entydigt ja eller nej, var dra gränsen?

Men hur skulle det gå till? ska du stå på kommunal mark och sen räcka dig in över privat mark då ?
 
ok, jag vill ha gps koordinater.. exakt tidslag.. jag tänker inte ligga i ditt surhåla och vänta i onödan :) (du har väl med smör till pipparkagorna?)

Ha! Det skulle du allt bra vilja veta va? Men vet du fad, man måste förtjäna okynnesfikat genom lidande och blötmarksliggande. Kan säga att det är i gränstrakterna mellan västragötaland o älvsborg så har du iaf ett hum. Så fram med yxan och yllefilten och stick ut o ligg! Ser jag nån som ser så där stor ut som -patric- så ska jag även ta med en internationell eleikostång för att locka fram honom ur rotvältan.

Tyvärr har tråden gått i träda, skribenterna är surare än granveden jag försöker värma torpet med, nej uffa, dags att ta sig en grogg på skogsstjärna o gammal julmust och sjunka ner i chesterfieldfåtöljen i väntan på nattens överlevarsök. Korgen är laddad!
 
just det ja, glömde säga det -ptric-, jag satte i november upp ett fyrtiotal uggleholkar i hopp att få lite sjysstare fauna i markerna, så hör du nåt som låter som en gospelkör way geyond dekis eka över nejderna så vet du att du är nära..
 
Ha! Det skulle du allt bra vilja veta va? Men vet du fad, man måste förtjäna okynnesfikat genom lidande och blötmarksliggande. Kan säga att det är i gränstrakterna mellan västragötaland o älvsborg så har du iaf ett hum. Så fram med yxan och yllefilten och stick ut o ligg! Ser jag nån som ser så där stor ut som -patric- så ska jag även ta med en internationell eleikostång för att locka fram honom ur rotvältan.

haha.. det läskiga är att vi måste vara grannar..
 
Vad är gynnsam bevarandestatus för människan? Behövs 9 miljoner? Kan vi kanske underlätta för markägarna att få kontroll på situationen geniom att minska antalet potentiella markförstörare? (nej inte avskjutning utan mera en flyttning, människan är nog inte anpassad för att finnas i skogslandet ändå, så om vi kan flytta en 6-7 miljoner till andra storstadsmiljöer vore det nog bra)

9 miljoner...??Trodde det bara var runt 1 miljon? Vad menar du, finns det människor utanför Stockholm?
 
Till niking- Är det viktigt hur många ha skog vi har, ska du och tävla eller?
Det vill jag inte vill inte att du ska bli bittare.

Låt mig då ställa frågan så här istället:
Hur ekonomiskt beroende är du av din skogsfastighets ekonomiska avkastning?

Jag misstänker att ju mer ekonomiskt beroende man blir av fastighetens ekonomiska avkastning, ju mindre vill man ha allmänheten kutande i skogen. Köper du den teorin?

Fast hur många besökare per/ kvm per år vore ju bättre att tävla om iså fall.

Jag är inte helt säker på att du skulle vinna den matchen!
/Niklas
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg