Allemansrätten

det är faktiskt vargturismen som skadar och kränker markägarnas rättigheter mest!! förutom det så bajsar vargarna på marken.. detta är direkt hälsovådligt då markägaren kan halka på träcket och halvt slå ihjäl sig.. man kan dessutom bli uppäten på sin egen mark!!
 
Men om jag kommer gående där i skogen och halkar i träcket och i fallet råkar döda markägaren med min hemmagjorda kniv så borde jag inte kunna ställas till svars eftersom ju markägarna har en skyldighet att hålla sina marker rena för infektionsriskens skull? Barkborreangripna bestånd är man ju tvungen att avverka och likadant borde det tolkas med vargträcket då det kan innehålla dvärgbandmask från jägarnas illegalt importerade hundar.
 
Men om jag kommer gående där i skogen och halkar i träcket och i fallet råkar döda markägaren med min hemmagjorda kniv så borde jag inte kunna ställas till svars eftersom ju markägarna har en skyldighet att hålla sina marker rena för infektionsriskens skull? Barkborreangripna bestånd är man ju tvungen att avverka och likadant borde det tolkas med vargträcket då det kan innehålla dvärgbandmask från jägarnas illegalt importerade hundar.

Det kan bli annorlunda om du istället råkar skada markägarens mark (och den inte är barkborresmittad).

//J
 
Men om jag kommer gående där i skogen och halkar i träcket och i fallet råkar döda markägaren med min hemmagjorda kniv så borde jag inte kunna ställas till svars eftersom ju markägarna har en skyldighet att hålla sina marker rena för infektionsriskens skull? Barkborreangripna bestånd är man ju tvungen att avverka och likadant borde det tolkas med vargträcket då det kan innehålla dvärgbandmask från jägarnas illegalt importerade hundar.

Du är verkligen inne på den våldsamma linjen.

Till niking- Är det viktigt hur många ha skog vi har, ska du och tävla eller?
Det vill jag inte vill inte att du ska bli bittare.

Fast hur många besökare per/ kvm per år vore ju bättre att tävla om iså fall.
 
Kan vi blanda in vargen i detta på något sätt också?

Frågan är om vargarna kan åberopa allemansrätten när de beträder nikings mark? Det heter ju ändå allemansrätten, inte allevargsrätten.
Och vem ersätter markägarna för att ekorrar skräpar ned i skogen med sina skalade kottar? Fåglar som bygger i träden utan vare sig tillstånd eller bygglov?

Skandal var ordet!
 
Frågan är om vargarna kan åberopa allemansrätten när de beträder nikings mark? Det heter ju ändå allemansrätten, inte allevargsrätten.
Och vem ersätter markägarna för att ekorrar skräpar ned i skogen med sina skalade kottar? Fåglar som bygger i träden utan vare sig tillstånd eller bygglov?
Skandal var ordet!

Vargarna är naturens viktigaste djur. Jag tycker att vi inte ska drälla omkring i skogen och störa
dom i deras livsrum tills dom har uppnått gynnsam bevarandestatus (10.000?)

-Så jag tycker att vi tar bort allemansrätten tills vi är säkra på att dom mår bra.
Samtidigt får alla chansen att känna att dom gjort något bra för den svenska faunan.
-lite får man väl offra...
 
tills dom har uppnått gynnsam bevarandestatus (10.000?)

-Så jag tycker att vi tar bort allemansrätten tills vi är säkra på att dom mår bra.
Samtidigt får alla chansen att känna att dom gjort något bra för den svenska faunan.
-lite får man väl offra...

Vad är gynnsam bevarandestatus för människan? Behövs 9 miljoner? Kan vi kanske underlätta för markägarna att få kontroll på situationen geniom att minska antalet potentiella markförstörare? (nej inte avskjutning utan mera en flyttning, människan är nog inte anpassad för att finnas i skogslandet ändå, så om vi kan flytta en 6-7 miljoner till andra storstadsmiljöer vore det nog bra)
 
Vad är gynnsam bevarandestatus för människan? Behövs 9 miljoner? Kan vi kanske underlätta för markägarna att få kontroll på situationen geniom att minska antalet potentiella markförstörare? (nej inte avskjutning utan mera en flyttning, människan är nog inte anpassad för att finnas i skogslandet ändå, så om vi kan flytta en 6-7 miljoner till andra storstadsmiljöer vore det nog bra)

Lungn..EU håller på och löser det där. Natur och människa passar inte ihop.
Ska vi ha vildmark måste folk in i städerna naturligtsvis.

Där kan man välja i vilka miljöer man vill bo: china-town, somalia-town, kurdi-stan mm
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg