Vinterkängor?

Plastsula a la brynja med hål i, inte tjock, men binder luft, över den en filtsula, brukar hjälpa i kalla kängor med stålgelänk. Ett annat trick när det är kallt är att kliva ur bindningarna vid snabbrast. Metallen leder bort värme... Flera lager rena strumpor sockar, förutsatt att de är torra, annars får man torka innanför byxorna. Aldrig trånga strumpor/sockar. Säkerhetsnålar kan vara praktiska. Extra yllesulor i innerfickan..

Go tur
 
Re: Re: Re: fyra

ping; sa:
öringen; sa:
Sussie84; sa:
Satsa snarare på fyra par kängor, en för varje årstid!

Sommaren hemma är omkring 4 dagar lång, måste jag ha en särskild känga för det? ;) Seriöst... 4 par kängor känns väldigt mkt overkill.

Men du är man,och får således bara ha ett par.Medans Roselda Marcos här ska ha minst 4 par,det finns ju väderaspekter också :).


peter

Hahaha :)
 
Re: Re: Re: fyra

ping; sa:
öringen; sa:
Sussie84; sa:
Satsa snarare på fyra par kängor, en för varje årstid!

Sommaren hemma är omkring 4 dagar lång, måste jag ha en särskild känga för det? ;) Seriöst... 4 par kängor känns väldigt mkt overkill.

Men du är man,och får således bara ha ett par.Medans Roselda Marcos här ska ha minst 4 par,det finns ju väderaspekter också :).


peter

Jag har fem par skor: Vandringskängor, dansskor, cykelskor, promenadskor och löparskor.

Räknas Birkenstock som skor? I så fall har jag sex par.
 
Re: Re: Re: Re: fyra

^_^; sa:
ping; sa:
öringen; sa:
Sussie84; sa:
Satsa snarare på fyra par kängor, en för varje årstid!

Sommaren hemma är omkring 4 dagar lång, måste jag ha en särskild känga för det? ;) Seriöst... 4 par kängor känns väldigt mkt overkill.

Men du är man,och får således bara ha ett par.Medans Roselda Marcos här ska ha minst 4 par,det finns ju väderaspekter också :).


peter

Jag har fem par skor: Vandringskängor, dansskor, cykelskor, promenadskor och löparskor.

Räknas Birkenstock som skor? I så fall har jag sex par.


Esmeralda Marcos hade över 3000 par,så du har en lång väg att vandra.


peter
 
Skoöverdrag

Ett bra sätt att "hotta upp" kängor och pjäxor är sko/pjäxöverdrag. Kalla fötter får man ju oftast vid rast/vila. Det kommersiella utbudet är lite begränsat (och dyrt) men ett par coverboots eller hemmasydda fotpåsar med liggundelagsbitar i botten hjälper en hel del.

De bästa överdragen på marknaden för kängor jag sett hittills är en finsk variant som jag tyvärr inte vet vad den heter. Bla Berghaus har liknande produkter främst avsedda för storskor (och större plånböcker). Det är lite märkligt att de svenska tillverkarna inte har fodrade överdragsskor i sitt sortiment.

/Tommy
 
För riktigt kalla vinterdagar dvs under -30 så har jag inte provat så många skodon som håller måttet men Kamik Oslo och Nokians vinterstövlar med filtinnersko har hållit mina fötter varma. Men det beror ju lite på vad man menar med vinter och vilken aktivitet som avses och det finns säkert andra modeller som fungerar t ex Jörn Antifrys el expeditionspjucks. Jag tycker dock inte "vanliga" kängor håller måttet i såna låga temperaturer och det är väl det som motiverar att man har vinterkängor också, för att svara på trådstartarens fråga.

/D