Vinterkängor?

dePaul; sa:
4. Rent teoretiskt skulle du kunna klara dig med ett par. Problemet att om man vill ha lite tjockare sockor på vintern så måste det finnas plats. Den här platsen blir till nackdel på sommaren när de tjocka sockorna åker av. Kängan blir minst ett nummer för stor. Man kan visserligen köra med samma strumpuppsättning som på vintern, men det kan bli lite i svettigaste laget ;)

~Paul~

Borde man inte kunna köra med en utfylnadssula sommartid som tar bort en skostorlek yan att isolera allt för mycket? Den bör i så fall gå upp runt kanterna lite, det räcker inte att minska "takhöjden" inne i kängan. Det borde fungera inbillar jag mig.
 
bananmannen; sa:
Borde man inte kunna köra med en utfylnadssula sommartid
Kan funka ibland, ibland inte. Beror på hur kängans uppbyggnad ser ut. Jag har upplevt båda sorterna. Inte roligt när kängan är ok i höjd men för bred och och "slirig".

~Paul~
 
Borde man inte kunna köra med en utfylnadssula sommartid som tar bort en skostorlek yan att isolera allt för mycket? Den bör i så fall gå upp runt kanterna lite, det räcker inte att minska "takhöjden" inne i kängan. Det borde fungera inbillar jag mig.
Jag har haft liknande funderingar:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=39582
Snart dags att rapportera...

Antal skor ja, jag räknar till:

4 par kängor.
Lundhags för året runt.
Merrell för höst/vinter.
Timberland för stadsfika kyliga dagar.
Columbia för fiske när man står still i -10?.

3 par stövlar.
Tretorn Classic i 44 för sommarpromenader.
Tretorn Scout i 46 för höstarbete i trädgården.
Tretorn DBZ i 45 (med ullfoder) som backup i bilen ifall man får stopp en slaskig vinterdag.

2 par hikingskor.
Columbia för sommarvandringar.
Salomon för året runt. De tar tjockare strumpor så jag har haft dem i minusgrader.

3 par lågskor.
Vagabond med mera i skinn och nubuck.

2 Adidas för citylivet, hänga på fik och besöka kunder.

1 par löparskor.
Accis.

2 par klätterskor.
Ett par gamla vertical 5.10
Ett par lite nyare Boreal balé.'

2 par sandaler.
Merrell av olika typ.

Det blir nitton par va?

Dubbla det så blir jag nog nöjd...
 
Bland kängorna ser jag:
ökenmodeller
djungelmodeller
Uniforms
stegjärnfasta
Skid för löpning
Turskidåkning
Utförs
Arbets
Jakt
Hopp
Urban
Curling
Mfl
Stövlar:
Segling
Rid
Löp
Trädgård
Mfl
Bland skorna:
Inomhus
Dans
Lack
Förmiddags
Formella
Jordpurs i flera färger
Orientering
Mfl

Börjar ana att barnet hade rätt i sin benämning av ego "tusenfotingspappa"

go tur
 
Var och vad??

fnöskticko; sa:
Hej! Har ett par Meindl Performance. Med ett par yllesockar känns de för kalla när det är minusgrader. Har inga andra kängor. Har efter att ha läst inlägg här på forumet blivit "övertygad" om att mitt nästa val av kängtyp blir av typen skalkänga, förmodligen Lundhags. Nåväl, har fattat som att vissa modeller är allround (vinter/sommar). Medan andra är rena vinterkängor. Så till frågorna... vad motiverar egentligen ett köp av särskilda vinterkängor? Är det enbart kalla tår och temperatur det handlar om? Är det "standard" att ha minst två par kängor, sommar- och vinterkängor, om man är ute både vinter och sommar. Är skalkängor lättare att använda som tvåsäsongs-? Eller måste man även om man har skalkängor ha två olika par, ett för sommaren, ett för vintern? Hur gör ni, experterna?

Hans, vad ska du ha dina kängor till? Och var..?

Så länge du är i rörelse så är det absolut inga problem med nästan vilken känga som helst med vettiga sockar i...Har själv sprungit runt i skog och mark i norra Sverige i snart 20år och har bara använt "skalkängor".

Jag har nu ett par Lundhags Professional High som jag använder både sommar och vinter. Sommaren använder jag klar ullfroté 200 & 400 sockar och nu på vintern Bola twinpack samt en lite tjockare sula!
Lundhagskängan är ganska luftig vid tå partiet och sitter riktigt bra!

Lycka till!

//Anders
 
Jaktnäbbar/näbbstövlar/blötnäbbar

Dessa samiska tingestar är det hitils armaste jag haft på fötterna iomed att jag utan problem får i 3-4 lager (brukar ull alltihop, använder inte annat förutom varmaste sommardagarna).

Det är i praktiken samma som ett par vanliga skalkängor, skilnaden är väl bara att denna modell har några hundra år på nacken. Dock mycket svåra att få tag i.

Mina kommer från bölebyns garveri i pite men de har ingen som gör sådana just nu (krävs lite kunnande så att säga).

Inget fint exemplar men konstruktionen syns tydligt:

http://www.folkdansringen.se/riks/DrS/Slojdalm/januari.jpg

Allmänt om dem är väl att de saknar sömmar annat än just i hälen och på fotryggen, dvs det är ett och sanna stycke läder som är använt under hela skon och bara samanfogat med en liten lapp högst upp, till detta kommer ett skaft. Under denna så sitter det sedan limmat en tunnare slitsula av gummi (orginalen användes många år i skog och mark utan slitsula, det gick att gå på lädret som det var och det höll gott). Sen finns det lite olika modeller, mina har snörning men mång är bara för skoband, det finns de som är lägre också men mina är "fullhöjds".

I slutändan är det bara ett som gäller: Rymligt och ulligt! (vid sträng kyla behöver du inte bekymra dig om väta, snön smälter inte så länge det är lagom kallt)

Och ofta är lösa innerfiltskor inte att föredra enligt mig, jag menar att flera lager ger mer värme, en tovad innersko kan du med fördel byat ut mot några extra lager ullfrotté!!!

Jag menar dock att mina lundhagare (scout, två lager ull) duger väl ner till -20 så jag har bara mina näbbar i norrbotten och desvärre får de små rackarna inte så mycket motion iom det.

Angående övedragskor så har kronan sådana, så kallade moonboots...dock blev det nästan aldrig att jag använde dem då det dög med vanliga fotdonen. De användes bara vid post någon enstaka gång och när vi grävde snöka. Borde inte vara så dyra dock och de går att få tag på!
 
varm känga.

Håller med dig Fabian.
Har haft näbbkängor tidigare, och det är det varmaste man kan ha på vintern. Så jag tänker återigen investera i ett par Näbbkängor, http://www.kero.se/. Förvisso är kanske priset dyrare än vanliga vinterskor, men dom kommer hålla i åratal. Stöveln har en kraftig sula som står emot kylan underifrån.
Jag tillhör dom som fryser om fötter i redan vid +5-10 grader. Men jag har aldrig frusit i en ofodrad stövel eftersom jag använder dubbla strumpor, en tunn och sedan en kraftigare av ull, (lovikkagarn).
En stövel med foder är endast varma när dom är nya, efter ett tag plattas fodret till, blir ingrott av fotsvett (som alla har trots förnekelse) vilket gör stöveln kall.



[Ändrat av Peikko 2006-11-04 kl 01:21]
 
Re: varm känga.

Peikko; sa:
Håller med dig Fabian.
Har haft näbbkängor tidigare, och det är det varmaste man kan ha på vintern. Så jag tänker återigen investera i ett par Näbbkängor, http://www.kero.se/. Förvisso är kanske priset dyrare än vanliga vinterskor, men dom kommer hålla i åratal. Stöveln har en kraftig sula som står emot kylan underifrån.
Jag tillhör dom som fryser om fötter i redan vid +5-10 grader. Men jag har aldrig frusit i en ofodrad stövel eftersom jag använder dubbla strumpor, en tunn och sedan en kraftigare av ull, (lovikkagarn).
En stövel med foder är endast varma när dom är nya, efter ett tag plattas fodret till, blir ingrott av fotsvett (som alla har trots förnekelse) vilket gör stöveln kall.

De var väl inte så dyra... Dessutom är de roliga och har karaktär. Ingen Svensson-känga precis! Jag ska också köpa såna nån gång i mitt liv.