Så , vid den av de undersökta överlägset mest vanligt förekommande vandringshastigheten 4,0 km/h, fanns alltså ingen statististkt säkerställd skillnad i ens energikostnaden när kängor som väger 1776 gram och löparskor som väger 616 gram, allt annat lika, testades. Förvånande. Borde bli skillnad för energiåtgången.
Nåja, jag är inte så ledsen över det resultatet. 4,0 km/h är maxhastighet vad jag normalgår med kåtan etc. 7 km/h klarar jag också med kåtan etc, under kort tid om jag pannbensgår på bra underlag. Men det är inte mycket att sukta efter.
För övrigt; i valet mellan 25 kg på ryggen och 1,5 kg kängor på fötterna, eller 30 kg på ryggen och 0,5 kg löparskor på fötterna vet jag vad jag väljer, oavsett energiåtgång. Spelar ingen roll för mig att testet inte kunde visa på någon statistisk säkerställd skillnad ens ur energisynpunkt. Trivs bättre att vandra i kängor än löparskor. 5:1-tesen i de viktintervall för skodon som är aktuella, dvs. ca 0,5 –2 kg ser jag som en ren nysmyt. Den som fokuserar helt på att minimera energiåtgången bör för övrigt som nämnts inte ägna sig åt stavgång. Men det är ju som också nämnts skillnad mellan energiåtgång och vad som upplevs som jobbigt.
Vilka argument ska nu tas till i antikängkampanjen; jo det är ju på gång med "ankelstöd går att ordna mer effektivt än med kängor". Och efter det kanske , "skydd för smalben, tår, fotknölar.....går att ordna bättre än med kängor". Och efter det, "undvika skräp i skon går att ordna bättre än med kängor". Och efter det, "att undvika att tappa skon i sugande modd går att ordna böttre än med kängor". Och efter det, "skydd mot kyla, värme, fukt, vatten, snö, is, fästingar, jordgetingar…… går att ordna bättre än med kängor etc etc etc.....;-)
Raskesven